شناسهٔ خبر: 20045220 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

پایان نشست رهبران اتحادیه اروپا در «بروکسل»

نشست دو روزه شورای اروپا روز جمعه در بروکسل پایان یافت و رهبران اروپا درخصوص مسائل مختلفی از جمله امنیت، مهاجرت، بریگزیت، تغییرات آب و هوایی و اقتصاد به توافق رسیدند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری آنادولو، دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا در کنفرانس خبری مشترکی با ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا و جوزف موسکات، نخست وزیر مالت که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، گفت: تمدید تحریم‌ها علیه روسیه، تعهد به توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس و انتقال آژانس‌های اتحادیه اروپا مستقر در لندن به دنبال بریگزیت از جمله مسائل مهمی بودند که توسط شورای اروپا مطرح شدند.

وی ضمن تاکید بر اینکه بریگزیت تنها موضوع مهم در این نشست نبوده گفت: پیشنهاد انگلیس بسیار پایین‌تر از انتظارات ما بود و این مساله خطر وخیم‌تر شدن اوضاع شهروندان را به همراه دارد.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه برنامه‌های دولت خود را برای اعطای وضعیت ویژه به شهروندان اروپایی برای زندگی در انگلیس به مدت پنج سال موسوم به "وضعیت اسکان اتحادیه اروپا" ارائه کرد و تاکید داشت که جزئیات این پیشنهاد روز دوشنبه اعلام خواهد شد.

دونالد تاسک گفت: ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا تاکید کرده که مسائل برای زندگی بهتر در اتحادیه اروپا تغییر کرده است. در حال حاضر یک امید تازه در این پروژه اروپا وجود دارد.

وی افزود: ما توافق کردیم که اروپا به حفاظت بهتری از مردمانش در برابر اقدامات تجاری ناعادلانه به طور مثال با معرفی اقدامات متقابل، بیشتر نیاز دارد. ما توافق کردیم که این کمیسیون سرمایه‌گذاری‌ها از کشورهای ثالث را در بخش‌های استراتژیک تجزیه و تحلیل خواهد کرد.

دونالد تاسک درخصوص بحران کنونی مهاجرت گفت: شورای اروپا معتقد است که تنها نتیجه‌ای واقعا برای ما مهم است پایان قطعی این وضعیت نگران کننده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون،‌ رئیس‌جمهور فرانسه نیز در کنفرانس خبری مجزایی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستند تا اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهند.

ماکرون گفت: بحران مهاجرت تنها مختص چند کشور نیست و کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید به صورت مشترک با این مساله همکاری کنند.

مرکل گفت: 27 کشور عضو اتحادیه اروپا باید درخصوص پذیرش سهم مشترک مهاجران موافقت کنند اما متاسفانه هیچ دستاوردی درخصوص این مساله تاکنون به دست نیامده است.

در یادداشت نهایی منتشر شده در پایان این نشست آمده است: شورای اروپا همچنان به رویکرد جامع اتحادیه اروپا درخصوص مهاجرت، کنترل موثر مرزهای خارجی برای ریشه کن کردن و جلوگیری از سیل غیرقانونی مهاجران و اصلاح سیستم پناهندگی اروپا و اجرای کامل و بدون تبعیض بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و ترکیه در تمامی جنبه‌های این موضوع و برای تمامی کشورهای عضو متعهد است.

ترزا می درکنفرانس خبری مجزایی گفت: شهروندان اروپایی که در انگلیس زندگی می‌کنند می‌توانند پس از بریگزیت نیز در این کشور بمانند. می‌خواهم تمامی شهروندان اروپایی که در انگلیس هستند و برای خود خانه و زندگی در کشور ما دست و پا کرده‌اند، بدانند که هیچکس مجبور به خروج از انگلیس نیست.

وی افزود: انگلیس از برنامه‌های اروپا برای تقویت همکاری‌ها و همکاری بیشتر اتحادیه اروپا و ناتو استقبال می‌کند. انگلیس همیشه به دفاع از اروپا متعهد خواهد بود.

نظر شما