شناسهٔ خبر: 20045067 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

لاوروف: بازیگران اصلی بحران سوریه حامی مناطق کاهش تنش هستند

71496

وزیر امور خارجه روسیه گفت، بازیگران اصلی روند سازش در سوریه از ایجاد مناطق کاهش تنش حمایت می‌کنند و این امر امکان اجرای آتش‌بس را ممکن خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ابتدای دیدارش با ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی‌خواه لبنان با اشاره به اینکه منطقه خاورمیانه طی دو سال گذشته شاهد تغییرات بسیاری بوده اما هنوز امنیت از این منطقه دور است، گفت: بازیگران خارجی اصلی در عملیات سازش در سوریه حامی اقداماتی هستند که در راستای ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه انجام می‌شود و این امر امکان اجرا و تثبیت آتش‌بس میان دولت دمشق و مخالفان سوری را فراهم خواهد کرد.

لاوروف افزود: اگر صحبت‌هایی که درمورد ایجاد مناطق کاهش تنش می‌شود به صورت عملی اجرا شوند این مساله فرصتی را برای تثبیت آتش‌بس میان دولت سوریه و مخالفان فراهم خواهد کرد و به این ترتیب همه طرف‌ها می‌توانند تلاش‌ها و اقدامات خود را به شکل دسته ‌جمعی بر نابودی خطرات تروریستی متمرکز کنند.

توافقنامه ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه براساس یادداشتی که میان نمایندگان کشورهای حامی آتش‌بس در سوریه در نشست پایانی مذاکرات آستانه چهار امضا شد، از ششم مه وارد مرحله اجرا شد.

جنبلاط نیز تاکید کرد، لبنان از تلاش‌های روسیه برای حل بحران سوریه از راه‌های سیاسی تقدیر می‌کند اما لازم است که این تلاش‌ها از حمایت همه گروه‌های بین‌المللی برخوردار شوند. این تلاش‌ها تنها زمانی به شکلی مثبت کامل خواهند شد که همه شرکای روسیه با آنها موافقت کنند اگر برخی کشورها با این اقدام روسیه برای حل سیاسی بحران در سوریه و منطقه موافق نباشند، بحران ادامه خواهد یافت و همچنان طول خواهد کشید.

رئیس حزب سوسیال ترقی‌خواه لبنان افزود: ما در مناطق امن در سوریه نیز امکان توافق در مورد بازگشت بخشی از آوارگان سوری مستقر در لبنان، ‌اردن و ترکیه را می‌بینیم.

وی با اشاره به حمایت حزبش از راه حل انتقالی در سوریه که در کنفرانس ژنو مطرح شد، گفت: امیدواریم که طرح ژنو اساس و پایه روند انتقال سیاسی در سوریه جهت رسیدن به راه حل سیاسی باقی بماند.

نشست ژنو یک در ژوئن سال ۲۰۱۲ برگزار شد و شرکت کنندگان در این نشست با تشکیل دولتی انتقالی شامل برخی از اعضای دولت فعلی و مخالفان سوری موافقت کردند اما با وجود حمایت بین‌المللی از این بیانیه، این مساله تاکنون اجرا نشده است.

انتهای پیام

نظر شما