شناسهٔ خبر: 20043288 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

ائمه جمعه اهل سنت استان گلستان:

مسلمین برای رهایی قدس شریف از دست اسرائیل غاصب چاره اندیشی کنند

امامان جمعه اهل سنت استان گلستان با بیان اینکه مسئله فلسطین فقط مختص برخی از دول اسلامی نیست، برای یافتن چاره ای در خصوص آزادی فلسطین و مسجد الاقصی از سوی ملت های اسلامی تاکید کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری تقریب از گرگان، امام جمعه اهل سنت چنارلی، گفت: مسجد الاقصی از نظر ادیان آسمانی اسلام، مسیحیت و یهودیت از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است.
 
«آخوند اسماعیل قدیری» در نماز جمعه این هفته چنارلی، اظهار کرد: یهودیت منطقه قدس را محل فرمانروایی حضرت سلیمان (ع) می دانند و به دنبال یافتن مجسمه هیکل این پیامبر بسیاری از نقاط مسجد الاقصی را تخریب کرده اند.
 
به گفته وی؛ پیروان دین مسیح نیز این شهر مقدس را محل تولد و به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی (ع) می دانند و برایشان حالت تقدس دارد.
 
مدرس مدرسه علوم دینی اهل سنت ربانیه چنارلی، مسجد الاقصی را سومین مسجد مقدس در دین مبین اسلام دانست و گفت: از نظر مسلمانان این مکان بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی از حرمت و جایگاه خاصی برخوردار است.
 
وی، افزود: فلسطین و قدس شریف از صدر اسلام تا انتهای حکومت عثمانی از بلاد مسلمین بود؛ ولی با بروز اختلاف و تفرقه بین امت اسلامی این پاره تن اسلام از دست حکومت های اسلامی جدا شد.
امام جمعه اهل سنت چنارلی، روز قدس را نماد وحدت مسلمین علیه مستکبرین دانست و گفت: در این روز دنیای اسلام می تواند با محوریت قدس انسجام و همگرایی خود را به نمایش بگذارند و باری از دوش ملت مظلوم فلسطین بردارند.
 
وی، ادامه داد: امام راحل برای اینکه موضوع فلسطین به فراموشی سپرده نشود آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامگذاری کرده است.
 
جنايات كفار و صهيونيسم جهانی در كشورهای اسلامی از حافظه تاريخ محو نخواهد شد
 

امام جمعه اهل سنت شهر گنبد كاووس، گفت: دشمنان در کشورهای اسلامی مرتکب جنایات فراوانی شدند که از حافظه تاریخ و ملت های مسلمان فراموش نمی شود.
 
 «آخوند عبدالكريم جاور» در خطبه های نماز جمعه آخرين جمعه از ماه مبارک رمضان با تاكيد بر اينكه قدس شريف متعلق به مسلمين جهان است گفت: روز جهانی قدس روز يكپارچكی و وحدت مسلمانان عليه ظلم و جنايات كفار و صهيونيسم جهانی و روز همدردی، حمايت و دفاع از حقوق حقه مردم مظلوم و آواره فلسطين است.
 
مدیر حوزه علمیه اهل سنت جمیلیه گنبد کاووس با اشاره به تشديد كشمكش ها، جنگ و برادركشي در كشورهای اسلامی طی دهه اخير، اظهار کرد:‌ ريشه همه اين مصائب در بلاد اسلامی مداخله استكبار جهانی و صهيونيست ها بصورت آشكار و پنهان در اختلافات موجود بين ملل مسلمان است.
 
روز قدس از یادگارهای با ارزش امام خمینی (ره) است
 
امام جمعه اهل سنت بندر ترکمن، گفت: امام خمینی (ره) با نامگذاری روز جهانی قدس برای آخرین جمعه ماه مبارک رمضان یادگار  ارزشمندی را برای امت اسلامی به یادگار گذاشتند.
 
«آخوند قربان محمد اونق» در نماز جمعه این هفته بندر ترکمن در مسجد جامع قبا، اظهار کرد: بر مسلمانان است با استفاده از توان این روز بزرگ و حمایت از اهداف و آرمان های ملت مظلوم فلسطین گام های بلندی در جهت تحقق اهداف امام بزرگوار بردارند.
 
به گفته وی؛ تنها از طریق اتحاد و انسجام اسلامی می توان آرزوی ملت های مسلمان را برآورده و دست اشغالگران را از بلاد اسلامی کوتاه کرد.
 
آزادی قدس از اولویت های نخست مسلمانان باشد
 
امام جمعه اهل سنت آزادشهر، گفت: در حال حاضر آزادی اقصی از تامین مایحتاج و نیازهای اولیه مسلمانان ضروری تر است.
 
«مولوی محمد حسین گرگیج» در آخرین نماز جمعه ماه مبارک رمضان با توجه به روز جهانی قدس، اظهار کرد: مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان بود که حدود هفتاد سال پیش توسط صهیونیست های غاصب و با حمایت ابرقدرت های شرق و غرب اشغال شد.
 
به گفته وی؛ در قرآن مجید 8 آیه در مورد مسجد الاقصی و سرزمین فلسطین بیان شده است، آیه 1 سوره اسراء، آیه 81 انبیاء، آیه 18 سوره سباء، آیه اول سوره تین، آیه 58 سوره بقره، آیه 71 سوره انبیاء، آیه 51 سوره مؤمنون و آیه 21 سوره مائده صراحتا به مسجد الاقصی و سرزمین فلسطین اشاره کرده است.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با اشاره به فضایل مسجد الاقصی، تصریح کرد: مسجد الاقصی یکی از سه مسجدی است که بر آن می توان بار سفر بستن برای زیارت کرد، مدفن بسیاری از انبیای الهی (ع) است، حضرت ابراهیم (ع) دو مسجد به همراه فرزندانش ساخت، یکی کعبه بود که با کمک اسماعیل (ع) بنا شد و دیگری مسجد الاقصی بود که با کمک اسحاق (ع) ساخته شد.
 
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش، حفظ اتحاد و انسجام جهان اسلام و مقابله با توطئه های دشمنان را بسیار ضروری دانست و گفت: امروز مسلمانان باید متحد و منسجم شوند و فریب دشمنان مشترک اسلام را نخورند، مسجد الاقصی متعلق به جهان اسلام است، مسلمانان به جان همدیگر نیفتند و یکدیگر را تکفیر نکنند.
 
 
 

نظر شما