شناسهٔ خبر: 20028283 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

زندانی کردن افراد معسر خلاف قانون اسلام است/ بیرون کردن والدین از خانه خلاف فرهنگ اسلامی است

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه بدهکار و طلبکار نسبت به یکدیگر حق دارند، گفتند: حق بدهکار این است اگر توانایی پرداخت بدهی ندارد زندانی نشود؛ زندانی کردن کسی که توانایی پرداخت بدهی ندارد برخلاف قانون اسلام است؛ قرآن می فرماید به فردی که در عسرت است و نمی تواند بدهی خود را پرداخت کند، مجال داده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه پنجشنبه در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد، به بیان حقوق متقابل والدین و فرزندان پرداختند و اظهار داشتند: این یک نکته مهم است که حق یک طرفه در عالم نداریم و همیشه دوجانبه است.

ایشان با اشاره به بدهکار و طلبکار نسبت به یکدیگر حق دارند، تصریح کردند: حق بدهکار این است اگر توانایی پرداخت بدهی ندارد زندانی نشود؛ زندانی کردن کسی که توانایی پرداخت بدهی ندارد برخلاف قانون اسلام است؛ قرآن می فرماید به فردی که در عسرت است و نمی تواند بدهی خود را پرداخت کند، مجال داده شود.

معظم له با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) و امت نسبت به یکدیگر حق دارند، افزودند: چه حقی بالاتر و بزرگتر از اینکه رسول خدا بر امت حق دارد اما امت هم بر پیامبر حق هدایت، ارشاد، امر به معروف و نهی از منکر دارند.

این مرجع تقلید با اشاره به حق خالق و مخلوق، گفتند: جان، مال، روح، زمین، آسمان و همه عالم از آن خداست اما انسان بر خداوند حق ارسال رسل و انزال کتب دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه حقوق پدرومادر با فرزندان نیز دوطرفه است، ابراز داشتند: حق پدر و مادر بر فرزند این است که با او محترمانه رفتار کنند، کاری که باعث اذیت و آزار او می شود انجام ندهند؛ واجبات باید انجام و محرمات باید ترک شود اما اگر غیر از واجبات و محرمات کاری می خواهند کنند که موجب آزار و اذیت والدین است، باید پرهیز کنند و تابع پدرومادر باشند.

ایشان با اشاره به آیه 8 سوره عنکبوت «وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حُسْنًا وَإِنْ جَاهَدَاكَ لِتُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»، گفتند: قرآن مجید در این آیه می فرماید ما سفارش کردیم انسان نسبت به والدین خود نیکی کند، اما اگر والدین، فرزندان خود را دعوت به مذاهب باطله کردند و اصرار بر خروج از اسلام کردند، در عین حفظ احترام نباید اطاعت نکند.

معظم له تصریح کردند: قرآن در سوره لقمان علاوه بر تعبیری که در آیه 8 سوره عنکبوت اشاره شده است، می فرماید با والدین هم نشین خوبی باش؛ از این جمله میتوان متوجه شد که انسان نباید والدین خود را فوری به خانه سالمندان بفرستد.

این مرجع تقلید بر لزوم احترام به والدین به خصوص در دوران ناتوانی تاکید کردند و افزودند: آن زمان که والدین توانا و فرزندان ناتوان بودند به آنها خدمت کردند، حالا اگر امروز پدر و مادر ناتوان هستند و فرزندان توانا شدند، باید به والدین خدمت کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه بیرون کردن سریع و راحت پدر و مادر از خانه یک فرهنگ غربی است، تصریح کردند: فرهنگ اسلامی در نقطه مقابل این مسئله قرار دارد؛ اسلام می گوید تحمل کن و این تحمل باعث طول عمر و موفقیت در زندگانی است و در سایه این تحمل پیشرفت هایی خواهید داشت.

ایشان در پایان در توصیه ای به افراد اظهار داشتند: هرکسی هرگونه با والدین خود رفتار کند، فرزندانش هم با او رفتار می کنند.

انتهای پیام/313/33

 

نظر شما