شناسهٔ خبر: 20028042 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

درباره پرکاری تیرویید بیشتر بدانید

هورمونهای تیرویید جهت تنظیم سوخت و ساز سلولی ضروری است. بنابراین افزایش این هورمونها باعث افزایش میزان سوخت و ساز سلولی و متابولیسم پایه بدن میگردد .

صاحب‌خبر -

شفا آنلاین:پرکاری تیرویید به افزایش کارکرد تیرویید<Increase thyroid function> و افزایش هورمونهای T3 & T4 در بدن اطلاق میگردد. بسته به علت ایجاد ان ، نحوه درمان و پیگیری بیماران ، متفاوت است.اگرچه علایم پرکاری تیرویید میتواند بسیار شدید و باعث بیقراری بیماران گردد ولی در برخی بیماران علایم خفیف میباشد.

به گزارش شفا آنلاین:هورمونهای تیرویید جهت تنظیم سوخت و ساز سلولی ضروری است. بنابراین افزایش این هورمونها باعث افزایش میزان سوخت و ساز سلولی و متابولیسم پایه بدن میگردد .

علل پرکاری تیرویید :
۱- بیماری گریوز
۲- ندولهای سمی ( ترشح کننده هورمونهای تیروییدی )
۳- تیروییدیت و یا شرایطی که باعث ازادی مقادیر بالایی از هورمونهای تیرویید به داخل خون میگردد.

بیماری گریوز در دوران جوانی و اوایل میانسالی و در زنان شایعتر است. در واقع اختلال اصلی ، منشا ژنتیکی و ناشی از اختلالات خودایمنی میباشد. بیماری معمولا بدنبال شرایط استرس زا ، شروع میگردد و تظاهرات عمدتا شدید و ناتوان کننده است.بیماری مولتی نودول سمی تیرویید،، اکثرا در میانسالی و سنین بالاتر مشاهده میگردد و تظاهرات خفیف تر میباشد. حتی در برخی موارد فقط بزرگی تیرویید در قدام گردن و علایم ناشی از فشار ان به اعضای مجاور مثل اختلال بلع و یا احساس فشار وتنگی نفس ، شکایت اولیه بیماران است.در تیروییدیت و ازادی انفجاری هورمونهای تیرویی به خون محیطی ، اگرچه ممکن است علایم با شدت زیاد و در مدت کوتاهتری مشکل ساز گردد، ولی در نهایت این دوره گذرا و در اکثر موارد داروهای مهار کننده ساخت هورمونهای تیرویید، توصیه نمیگردد.

علایم پرکاری تیرویید
علت پرکاری تیرویید هر کدام از علل مذکور باشد، تظاهرات ان در بیماران یکسان است و فقط شدت بروز علایم متغیر است. همچنین ممکن است تمامی علایم در یک فرد تظاهر نیابد و هر فرد بسته به خصوصیات فردی تعدادی از علایم را بروز دهد.علایم شایع شامل: طپش قلب، کاهش وزن علی رغم افزایش اشتها، تعریق زیاد، بیقراری و اضطراب، بیخوابی و حتی اختلال ریتم قلبی میباشند. گاهی شرایط بیمار بحرانی است و اقدام اورژانس پزشکی و مراقبتهای ویژه توصیه میگردد.

تظاهرات مشابه با شدت کمتر و اکثرا متناوب، در بیماریهای اضطرابی مشاهده میگردد. اختلال خلقی و اختلال در عادات ماهیانه خانمها و ریزش مو از عوارض دیگر این بیماری است.در اکثر موارد، شرح حال دقیق و معاینات به تشخیص بیماری کمک زیادی میکند و حتی در مواردی توصیه های درمانی ضروری حتی قبل از اماده شدن ازمایشات بر اساس یافته های بالینی، توصیه میگردد.

توجه :
مشاوره با متخصصین غدد و تشخیص اولیه صحیح و بدنبال ان درمان بیماری قویا توصیه میگردد. در صورتی که سابقه خانوادگی بیماریهای تیرویید اعم از پرکاری یا کمکاری و یا بیماریهای گره ایی تیرویید در شما وجود دارد، مراجعه در مراحل اولیه بیماری، کمک شایانی به کنترل ان و در نهایت پاسخ به درمان دارد. هر گونه درد در ناحیه قدام گردن( مطابق محل تیرویید در بخش تصاویر) مهم است بویژه اگر با علایم سرماخوردگی یا تب و کاهش وزن همراه باشد.درمان پرکاری تیرویید بر اساس علت ان ، متفاوت است. لذا از خوددرمانی و یا بکار گیری روشهای سنتی در این موارد، جدا خودداری گردد. توجه به این نکته که علی رغم اختلات متنوع و پرسر و صدا و اضطراب بیماران، اکثرا بیماری پرکاری تیرویید قابل کنترل و بهبودی است و عوارض خطرناک مثل ایجاد سرطان تیرویید و مطرح نمیباشد.

خواننده عزیز لطفا در صورت بروز علایم فوق حتما با پزشک غدد مشورت فرمایید :
علی رغم باور اکثر بیماران، بیماران لاغر اندام که کاهش وزن اخیر نداشته اند(بویژه در جوانان و اقایان) نشانه پرکاری تیرویید نمیباشد. همچنین تعریق نواحی خاصی از بدن مثل کف دست و پا، بویژه در شرایط استرس زا، در اکثر موارد با پرکاری تیرویید همراه نیست.
امیدوارم با ارایه نظرات و سوالات خود ، ما را در ارایه هر چه بهتر مطالب یاری فرمایید

پزشک آنلاین

.دکتر مهرناز ایمانی [ فوق تخصص غدد ]

نظر شما