شناسهٔ خبر: 20027901 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

۷۳ هواپیمای ایرباس دیگر در راه ایران، بدون اطلاع آخوندی!

در حالی آخوندی عازم سفر به فرانسه شده که خبرها حاکی از ابراز بی اطلاعی وی از قرارداهای دو شرکت هماپیمایی داخلی با شرکت ایرباس است.

صاحب‌خبر -
MEHR 
 
به گزارش پارسینه، شرکت هواپیماسازی ایرباس برای فروش ۷۳ فروند هواپیمای مسافربری با دو شرکت هواپیمایی ایرانی به توافق رسیده است.این شرکت با هواپیمایی خصوصی زاگرس برای فروش ۲۰ فروند ایرباس ای ۳۲۰ و هشت فروند ایرباس ای ۳۳۰ تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده است.

همچنین شرکت خصوصی ایران ایرتور تفاهم‌نامه‌ای برای خرید ۴۵ فروند ایرباس ای ۳۲۰ امضا کرده است.با اجرای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی و رفع برخی از تحریم‌ها، شرکت‌های ایرانی چندین قرارداد و تفاهم‌نامه برای خرید هواپیماهای مسافربری از ایرباس و بویینگ امضا کرده‌اند و تعدادی از این هواپیماها به ایران تحویل داده شده‌اند.

فابریس برژیه، از مدیران ارشد ایرباس، گفته است به نظر او دو تفاهم‌نامه اخیر ارتباطی با مسایل سیاسی ندارند.بنا به اعلام ایرباس توافق فروش هواپیماهای جدید به زاگرس و ایران ایرتور همه شرایط لازم، از جمله شرایط مورد نظر وزارت دارایی آمریکا را دارند و انتظار می‌رود که آمریکا ظرف چند ماه آینده تاییدیه لازم را برای نهایی شدن قرارداد با این دو شرکت ایرانی صادر کند.

سایت رسمی شرکت فرانسوی ایرباس نیز نوشت: اولین تفاهمنامه با شرکت هواپیمایی زاگرس برای فروش ۲۸ فروند هواپیمای مسافربری امضاء شد که شامل هشت فروند از نوع «ای ۳۲۰ نئو» و ۲۰ فروند «ای ۳۳۰ نئو» هست.

این گزارش می‌افزاید که شرکت زاگرس هم اکنون ۱۱ هواپیمای «ای ۳۲۰ سئو» ایرباس را در ناوگان هوایی خود دارد.

از سوی دیگر نیز  این نخستین بار است که ایران ایرتور طی ۴۵ سال فعالیت خود از شرکت ایرباس هواپیما خریداری می‌کند.

مرضیه جعفرزاده مدیر روابط عمومی هواپیمایی «ایران ایرتور» گزارش داده که‌ ارزش تفاهمنامه امضاء شده میان این شرکت و ایرباس حدود ۴.۵ میلیارد یورو است.وی با اشاره به مذاکرات ۱۸ ماهه با مدیران هواپیماسازی ایرباس اظهار داشت:‌ با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته، در مجموع ۴۵ فروند از خانواده «ای ۳۲۰ نئو» با ظرفیت‌های متفاوت از ۱۰۰ تا ۲۴۰ صندلی خریداری شده که به مرور به ناوگان هواپیمایی ایران ایرتور اضافه می‌شوند.

ایرباس قبلا قرارداد صادرات ۱۰۰ هواپیما به ایران را امضا کرده بود که تحویل آنها به ایران اخیرا آغاز شده است.

در این میان شاید اخبار جالب این باشد که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که عازم سفر به فرانسه است در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما از امضای تفاهمنامه‌های جدید اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

 ایرباس در نمایشگاه هوایی پاریس توانسته که سفارش ۳۲۶ فروند هواپیما به ارزش ۴۰ میلیارد دلار دریافت کند. این در حالی است که شرکت آمریکایی بوئینگ از رقیب خود ایرباس پیشی گرفته و تاکنون سفارش ۵۷۱ فروند هواپیما دریافت کرده که ارزش آنها بالغ بر ۷۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است.

این اولین سفر یک وزیر از ایران به فرانسه پس از انتخاب مجدد حسن روحانی و انتخاب امانوئل مکرون به عنوان روسای‌جمهوری ایران و فرانسه است.


 

نظر شما