شناسهٔ خبر: 20027135 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

مواد غذایی که از سکته جلوگیری میکند

اگر میوه و سبزیجات در مقابله با خطرات بیماری‌های قلبی عروقی موثر عمل می‌کنند به این دلیل است که دارای آنتی اکسیدان‌ها هستند. آنتی اکسیدان‌ها با التهاب، مقابله و از ایجاد انباشتگی در جداره‌ی رگ‌ها جلوگیری به عمل می‌آورند.

صاحب‌خبر -
به گزارش برنا، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تغذیه‌ی نامناسب روی خطر سکته‌ی قلبی و مغزی تأثیر می‌گذارد. تغذیه‌ی نامتعادل می‌تواند احتمال سکته را ۵۸ درصد افزایش دهد این در حالی است که مصرف دانه‌های کامل، میوه، سبزیجات و ماهی به میزان ۳۰ درصد احتمال سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد.

همراه ما باشید تا بیشتر با این مواد غذایی مفید، آشنای‌تان کنیم...

باقلا و دیگر منابع اسید فولیک را دریابید

باقلا علاوه بر این که برای قلب مفید است، از مغز شما نیز به خوبی محافظت می‌کند. به خاطر این که این ماده‌ی غذایی سرشار از اسید فولیک یا ویتامین B است.

بر اساس نتایج پژوهشی که روی نزدیک به ۱۰۰۰۰ نفر انجام گرفت داشتن رژیم غذایی سرشار ازاسید فولیک خطر سکته‌ی مغزی (AVC) را به میزان ۲۰۰ درصد کاهش می‌دهد.

در طی این پژوهش محققان متوجه شدند که سه سال بعد از گنجاندن ویتامین B در رژیم غذایی داوطلبان، میزان مرگ و میر ناشی از سکته‌ی مغزی نسبت به سه سال قبل از مصرف این ویتامین، ۱۰ الی ۱۵ درصد افت داشته است.

شیر بنوشید

اگر اهل شیر نیستید باید بگوییم که وقت آن رسیده از همین حالا شیر را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. محصولات لبنی  سرشار از پتاسیم، منیزیم، کلسیم و عناصری هستند که فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

نتایج یک پژوهش ایتالیایی نشان می‌دهد تأثیر فشار خون بالا در مردانی که شیر می‌نوشند نسبت به مردانی که با این ماده‌ی غذایی بیگانه‌اند تا یک دوم کمتر است.

از جو دو سر، بادام و سویا غافل نشوید

بادام، جو دوسر و سویا سه ماده‌ی غذایی مناسب یک رژیم غذایی ضد کلسترول هستند. وقتی این مواد غذایی در رژیم مناسبی که از نظر چربی‌های اشباع شده فقیر است گنجانده شود، می‌تواند میزان کلسترول مُضر یا همان LDL را به میزان ۲۸ درصد کاهش دهد که کمابیش برابر با تأثیر داروی «استاتین» است.

نده باد ماهی آزاد و ماهی‌های چرب دیگر

بدون شک شما از خواص ماهی های چرب در حفظ سلامت قلب‌تان باخبرید. اگر برای حفظ سلامت قلبتان ماهی میل می‌کنید باید بدانید که هم‌زمان خود را در برابر سکته‌ی مغزی بیمه می‌کنید.

خوشبختانه افرادی که ماهی بیشتری می‌خورند، مصرف گوشت قرمز و فراورده‌های گوشتی از قبیل سوسیس، کالباس و ... را کاهش می‌دهند و در واقع چربی‌هایی که رگ‌ها را مسدود می‌کنند را از برنامه‌ی غذایی خود حذف می‌کنند یا کاهش می‌دهند.

باید بدانید که امگا ۳ های ماهی‌هایی مثل ماهی تن، ماهی آزاد و ماکرو برای گردش خون بهتر، مفید بوده و از التهاب و ایجاد لخته در رگ‌ها پیشگیری می‌کنند.

نتایج پژوهشی که در  Harvard Medical School روی نزدیک به ۵۰۰۰ داوطلب ۶۵ ساله انجام گرفت نشان می‌دهد مصرف یک تا چهار بار ماهی در هفته احتمال بیماری‌های قلبی عروقی را ۲۷ درصد کاهش می‌دهد.

نظر شما