شناسهٔ خبر: 20026265 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

عمر متوسط مسکن در ایران

رئیس سازمان نظام مهندسی استان قزوین با اشاره به اینکه تمام هدف سازمان نظام مهندسی بالا بردن عمر ساختمان‌ها است، گفت: عمر متوسط مسکن ۳۰ سال است و این در حالی است که نرخ استهلاک مسکن ۳.۲ در سال است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، عباس وثیق نیا رئیس سازمان نظام مهندسی استان در نشست مطبوعاتی با اصحاب سانه که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات این اداره برگزار شد، اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی سازمان جوانی نیست و نزدیک به ۲۰ سال از عمر این سازمان می‌گذرد بنابراین باید پاسخگوی تمام فعالیت‌ها و وضعیت ساخت و ساز باشیم.

وی افزود: باید در حال حاضر وضعیت ساخت و ساز نسبت به قبل از سال ۷۶ که نظام مهندسی وجود نداشت تغییر کرده باشد که البته هر ساله شاهد تغییرات زیادی در این راستا هستیم. کلیه ساخت و سازهایی که در شهرها، روستاها و مجتمع‌های زیستی صورت می‌گیرد و با بودجه‌های غیردولتی ساخته می‌شود که باید توسط افراد دارای صلاحیت انجام گیرد و ما در تلاش هستیم تا این امر محقق شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان ادامه داد: در سال ۷۶ در نظام مهندسی نزدیک به ۳۰۰ نفر مشغول به کار بودند که بانوان تنها ۵ درصد آن‌ها را تشکیل می‌دادند و این در حالی است که در حال حاضر ۹ هزار و ۲۲۳  نفر شاغل هستند و نزدیک به ۲۵ درصد آن را بانوان تشکیل می‌دهند.


وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهنذدسی یک سازمان مردم نهاد و غیردولتی در کشور است، گفت: این اداره باید خود اقدامات و کارهایش را به انجام برساند.
 

رئیس سازمان نظام مهندسی استان با اشاره به اینکه شاید پروژه مسکن مهر در نفس خوب بوده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه مسکن مهر راه درستی را در پیش نگرفته است.

وی افزود: نرخ استهلاک ساختمان‌ها در کشور ۳.۲ در سال است و بنابراین اگر ۲۰ میلیون ساختمان وجود داشته باشد در سال ۶۶۰ هزار واحد آن نیازمند بهسازی و نوسازی است.

وثیق نیا تصریح کرد: باید نرخ رشد جمعیت و نیازهای مسکن در کنار یکدیگر قرار داشته باشد تا بتوان به اهداف مورد نظر دست یافت.


رئیس سازمان نظام مهندسی استان گفت: وضعیت مسکن مهر در استان قزوین نسبت به میانگین کشوری مراتب بهتر است چرا که در بعضی از استان‌ها مسکن مهر در مناطق باتلاقی و نامناسب ساخته شده است.

وی افزود: در حال حاضر اشتغال و رکود مهم ترین چالشی است که وجود دارد و یکی از مباحثی است که نظام مهندسی نیز با آن مواجه است.

وثیق نیا تأکید کرد: شهر اسلامی شهری است که رفتار اسلامی در آن وجود داشته باشد و بدون تنش و تفرقه مردم با یکدیگر ارتباط داشته باشند بنابراین با ظاهرسازی شاختمان نمی‌توان اسم اسلامی بودن را گذاشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی در پایان گفت: توسعه ی شهری، پل، خیابان، بوستان و ساخت و سازهای دیگر توسط شورای توسعه ی برنامه ریزی و بودجه صورت می‌گرد که کارگروه‌ها و زیرشاخه‌هایی از جمله نظام مهندسی نیز در این مجموعه قرار دارد.
 

نظر شما