شناسهٔ خبر: 20025675 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

شناسایی شبکه زمین‌خواری در راه و شهرسازی قزوین

دادستان عمومی و انقلاب قزوین از شناسایی شبکه حرفه‌ای زمین خواری در راه و شهرسازی استان خبر داد و گفت: این شبکه از ۱۰ سال گذشته فعال شده بود و اکنون ۲۰ نفر از کارمندان اداره راه و شهرسازی استان قزوین در رابطه با این پرونده دستگیر شده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین از میزان، حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه در سالن جلسات دادسرای شهرستان قزوین برگزار شد، بیان داشت: در نخستین روز از هفته قوه قضائیه قرار داریم که در ابتدای این هفته در گلزار شهدای قزوین حاضر شده و با آرمان‌های شهدای استان تجدید پیمان کردیم و ان شاالله قدردان این خون‌های پاک شهدا بوده و رهروان خوبی برای آن‌ها باشیم.

وی افزود: گرامی می‌داریم یاد و نام شهید آیت الله بهشتی را که امام خمینی (ره) فرمودند: بهشتی یک ملت بود و به واقع هم اینگونه بود و منافاقان نتوانستند وجود ایشان را تحمل کنند، البته آن‌ها شاید تصورشان این بود که انقلاب متکی به افراد است و اگرچه شخصیت هایی نظیر شهید بهشتی، شهید مطهری و ... هر یک به تنهایی یک عظمت بودند، ولی انقلاب اسلامی متکی به افراد نبود و اتکایش به الله و هدایت گر آن یک مرجع غیبی بود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین عنوان کرد: منافقان با اقدامات مختلفی که داشتند نتوانستند در مسیر انقلاب توقف ایجاد کنند و به برکت خون شهدا، انقلاب در مسیر خود مصمم‌تر شد و باید در عمل هم به گونه‌ای رفتار کنیم که مغایرتی با آرمان‌های بزرگ شهدا نداشته باشد و این امر یک تکلیف است که از آرمان‌های شهدا و راه امام فاصله نگیریم.

وی تصریح کرد: از تیر ماه سال ۹۵ تا تیر ماه سال ۹۶ در حوزه‌های مختلف توفیقات خوبی را داشتیم به طوری که بالغ بر ۵۹ هزار و ۷۰۱ پرونده در دادسراهای عمومی و انقلاب استان رسیدگی و در خصوص آن اتخاذ تصمیم شد که از این تعداد ۳۰ هزار و ۲۴۷ پرونده مربوط به شهرستان قزوین است.

حجت الاسلام صادقی نیارکی اضافه کرد: در این مدت در ورودی پرونده‌ها در قزوین با چهار درصد کاهش مواجه بودیم، ولی در کل استان در این بخش هفت درصد افزایش را مشاهده می‌کنیم.

وی توضیح داد: خروجی پرونده‌ها هم از تیر ماه سال گذشته تا تیر ماه سال جاری ۵۹ هزار و ۱۰۶ پرونده بوده است و در خصوص اجرای احکام هم همکاران عملکرد خوبی را دارند به طوری که در دادسراهای استان برای ۲۴ هزار و ۵۷۹ پرونده احکام صادر و اجرا شده که با رشد ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه هستیم.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین اعلام کرد: از نگاه کارشناسی درگیری، سرقت و موضوعات مرتبط به مواد مخدر فراوان‌ترین پرونده‌های کیفری در استان هستند.

وی گفت: ما در حوزه حقوق عمومی هم اقدامات نظارتی، کنترلی و اجرایی را در سطح استان اعمال کردیم که مجموع اقدامات کنترلی منجر به کاهش برخی جرائم در حوزه‌های پرخطر شده است به طوری که طرح مبارزه با سلاح سرد را با نگاه پیشگیرانه و برخوردی اجرا کردیم که به شدت در این حوزه با کاهش مواجه شدیم.

حجت الاسلام صادقی نیارکی اظهار کرد: ما به طور میانگین در شهر قزوین بالغ بر ۲۰ فقره قتل عمد داشتیم که این تعداد در سال قبل به چهار مورد رسید که نشان می‌دهد این طرح پاسخگو بوده و از طرفی هم اقدامات مقابله‌ای داشتیم که رسیدگی سریع و اجرای احکام در ملاعام اثربخشی خوبی را داشت.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه مواد مخدر اشاره و افزود: استان قزوین در حوزه مبارزه با مواد مخدر جزو استان‌های برتر است که برخوردهای خوبی را با این پدیده داشته است؛ در حوزه درمان هم اقدامات طاقت فرسا، سخت و اثربخشی را انجام دادیم و در حوزه برخوردی هم اقدامات خوبی صورت گرفته و احکام خوبی صادر و به موقع اجرا شده است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین اضافه کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته نمی‌گوییم مواد مخدر در استان نایاب است، ولی سخت یاب است و فضا، فضای قرمزی برای فعالان مواد مخدر در حوزه خرد و کلان است و با نگاه برخوردی و اقدامات پیشگیرانه و نظارت در حوزه مواد مخدر و با همت پلیس، وضعیت مطلوبی را داریم که البته به این وضعیت قانع نیستیم و می‌کوشیم جامعه‌ای عاری از مواد مخدر داشته باشیم.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه و درمانی در خصوص مواد مخدر تصریح کرد: در حوزه اقدامات پیشگیرانه و درمانی در خصوص مواد مخدر هم قزوین جزو استان‌های برتر است به طوری که درمان واقعی را با استفاده از ظرفیت‌های بیرونی داشتیم و حتی برای خانواده‌های این افراد کلاس هایی را برگزار کرده و مراقبت بعد از خروج از مراکز نگهداری را به طور جدی مدنظر قرار دادیم و در خصوص اشتغال شان هم برخی از این افراد در مراکز صنعتی و کشاورزی به کار گرفته شدند.

حجت الاسلام صادقی نیارکی تأکید کرد: در حوزه موسسات مالی، راهداری و جاده‌ای و ... اقداماتی داشته و تصمیم‌های خوبی اتحاذ شد و اعتقاد داریم نباید در انجام وظیفه کوتاهی کرد بلکه با تصمیم درست باید به کمک مردم رفت و در خدمت و کمک به مردم نباید خسته شویم و باید مصم‌تر و باانگیزه‌تر از قبل در رفع مشکلات مردم اهتمام داشته باشیم.

وی ادامه داد: پرونده هایی وجود دارد که به روز رسیدگی می‌شوند، ولی برخی پرونده‌ها با توجه به پیچیدگی که دارند چندین ماه زمان می‌برند، ولی میانگین رسیدگی به پرونده‌ها کمتر از ۵۰ روز است که زمانی متعارف و قابل پذیرش است و ما در محاکم دادسرا با اطاله دادرسی مواجه نیستیم.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین بیان کرد: در استان قزوین فعالیتی از سوی گروه‌های تکفیری و داعشی نداشتیم و متأُسفانه برخی به این موضوع پرداختند و اعلام کردند که در برخی نقاط این افراد مشاهده شدند که تکذیب کردیم.

وی افزود: مقامات قضایی، امنیتی و اطلاعاتی در استان هوشیار هستند و قزوین استانی قرمز برای گروه‌های داعشی است و اگر اخباری هم باشد با قوت مقابله کرده و اجازه هیچگونه فعالیتی به گروه‌های معاند تکفیری و به خصوص داعش را نمی‌دهیم.

حجت الاسلام صادقی نیارکی اضافه کرد: پاسخ قاطع و به هنگام سپاه به اقدامات داعش در مجلس شورای اسلامی و حرم امام، جای تبریک دارد و باید قدر نیروهای نظامی و انقلابی را بدانیم و دشمنان دیدند قدرت ایران در حوزه دفاعی شعار نیست.

وی در خصوص پرونده‌های انتخاباتی توضیح داد: ما در استان ۲ انتخابات شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری را داشتیم که امسال نسبت به دوره‌های قبل با افزایش تشکیل پرونده مواجه بودیم به خصوص در بخش شورا‌ها به طوری که در استان حدود ۷۳ پرونده تشکیل شد که بیشتر این پرورنده‌ها مربوط به انتخابات شورا‌ها بود و در خصوص بخشی هم که مربوط به انتخابات ریاست جمهوری بود تعدادی از پرونده‌ها به شکایت ستادهای انتخاباتی از هم مربوط بود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین عنوان کرد: تعدادی از پرونده‌ها هم مربوط به مراجع نظارتی و اجرایی بود که شکایاتی را از مسئولان اجرایی و دولتی داشتند که در خصوص بخشی از این‌ها تصمیم گرفتیم و بخشی هم در حال تصمیم است و امیدواریم اینگونه تخلفات با تغییر بسترهای قانونی و رفع خلاهای قانونی در انتخابات‌های بعدی رفع شود.

وی اضافه کرد: در خصوص موسسه ثامن مردم نگران نباشند و برای خود التهاب درست نکنند و با تصمیمی که به صورت کشوری اتخاذ شده مقرر است این موسسه را با یک موسسه دیگر ادغام شده و تبدیل به بانک شود.

حجت الاسلام صادقی نیارکی با اشاره به شناسایی موسسات مالی فاقد مجوز در قزوین افزود: ما اقدامی که در این حوزه داشتیم این بوده که دستور دادیم به مراجع اطلاعاتی و انتظامی، موسساتی که مجوز آن‌ها صادر نشده و فعالیت پولی می‌کنند را شناسایی کرده تا اجازه ندهیم کار به جاهایی برسد که مشکل ساز شود.

وی اظهار کرد: در برخورد با روزه خواری در دادسراها، دادگاه و شعب اجرای احکام شعبه ویژه تعیین کردیم تا به پرونده‌ها تخصصی، خارج از نوبت و به روز رسیدگی شود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: برای این منظور مکاتباتی را با مراجع ذی صلاح داشتیم و با توجه به رصدی که امروز داریم به نسبت سنوات قبل با کاهش در این خصوص مواجه هستیم؛ تیم‌های نیروی انتظامی را هم به طور مشخص فعال کردیم که در سطح شهر با کسانی که تظاهر به روزه خواری می‌کنند برخورد کنند که با توجه به برخوردهایی قضایی که شد در نیمه دوم ماه مبارک رمضان کاهش چشمگیری را نسبت به نیمه نخست این ماه شاهد بودیم.

وی اعلام کرد: در خصوص پرونده اختلاس و رشوه در آموزش و پرورش، بنیاد مسکن قزوین و شهرداری آبیک، پرونده آموزش و پرورش و شهرداری آبیک منجر به صدور کیفرخواست شده و در دادگاه جزایی در حال رسیدگی است و پرونده بنیاد مسکن هم کار کارشناسی آن نهایی شده و تصمیم نهایی در دادسرای مرکز استان اتخاذ می‌شود.

حجت الاسلام صادقی نیارکی افزود: در حوزه زمین خواری اعتقاد راسخ داریم باید با پدید زشت زمین خواری مبارزه کنیم و در خصوص آخرین پرونده در این حوزه، گزارشی را داشتیم که در حوزه راه و شهرسازی اتفاقاتی در حال رخ دادن است که بررسی کرده و به این نتیجه رسیدیم که صحت دارد و شروع به شناسایی کردیم که در حوزه کارشناسی و کارکنان اداری ۲۰ نفر دستگیر و بازداشت شدند.

وی ادامه داد: این پرونده، پرونده سنگینی است که تاکنون ۱۰ تا ۱۲ جلد حجیم، قالب این پرونده است و در شعبه بازپرسی رسیدگی می‌شود و هنوز هم به نیمه راه نرسیدیم و حجم تخلف و عدول از مقررات بالاست و نیازمند دقت و بررسی بیشتر است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین عنوان کرد: در این پرونده افراد، زمین‌های دولتی را شناسایی کرده و با استفاده از اسناد جعلی واگذار می‌کردند به افراد بیرونی با زیر قیمت و آن‌ها هم به افراد ثالث به قیمت روز واگذار می‌کردند که تن‌ها یک قطعه از این زمین‌ها بالغ بر ۵ میلیارد تومان ارزش دارد که در این پرونده نزدیک ۷۰ قطعه زمین است که با اسناد جعلی و به واسطه همین افراد و شبکه‌ای که عبارت هستند از کارکنان رسمی راه و شهرسازی، کارشناسان و دلال هایی که بیرون از این مجموعه بودند، این جعل‌ها را انجام می‌دادند.

وی تصریح کرد: این کار از سال ۸۵ توسط این شبکه در راه و شهرسازی رقم خورده بود و آخرین آن هم مربوط به سال ۹۵ بود و ۱۰ سال شبکه حرفه ای، زمین‌های دولتی را جابه جا می‌کردند و با گزارش دریافتی ورود یافته و خوشبختانه کار به خوبی پیش می‌رود و زوایای جدیدی دارد به دست می‌آید که امیدواریم با قوت و قدرت این پرونده را به هدف نهایی برسانیم و دست افراد ناپاک را از تعرض به انفال و بیت المال کوتاه کنیم.

حجت الاسلام صادقی نیارکی خاطر نشان کرد: زمین هایی که در این پرونده وجود دارد در مناطقی نظیر البرز، محمدیه، ملاصدرا، جانبازان، پونک و نوروزیان بوده است و ان شاالله خداوند متعال کمک کند اعضای شبکه را تقریبا شناسایی کرده و در حال تحقیق هستیم.

وی یادآور شد: نخستین اقدام توقیف اراضی و متوقف کردن عملیات و تصرف‌های بعدی بود و کار ادامه خواهد داشت البته قدری کار سخت است، ولی با قوت پیش می‌رویم و مسئولان فعلی هم در این پرونده همراهی و کمک می‌کنند.

نظر شما