شناسهٔ خبر: 20025592 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

آخرین اظهارات شهردار مشهد درباره حکم انفصال از خدمتش

شهردار مشهد در جلسه دفاع از خود برای حکم انفصال از خدمت، مدعی شد که این اقدامات همه پرونده‌سازیِ اصلاحات، علیه من است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
سید صولت مرتضوی امروز اول تیر ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در شهرداری مرکز برگزار شد، ادعا کرد: حدود یک سال و نیم پیش، از درون جریان اصلاحات به من خبر رسید که در جلسه‌ای که به ریاست یکی از سران فتنه در تهران تشکیل شده است در رابطه با انتخابات آینده تصمیماتی را اتخاذ کرده‌اند.

وی مدعی شد: در آن جلسه این آقا گفته که دولت روحانی سر موضوع حقوق‌های نجومی به گل نشسته است و ما املاک نجومی را در تهران مطرح کردیم که موجب شد ما تنفسی داشته باشیم.

شهردار مشهد ادعا کرد: گفته بود که روی دو شهر تهران و مشهد تمرکز کنید؛ اما مشهد را با این مباحث نمیشد مورد دستاویز قرار دهیم بر همین اساس شما انگ متخلف بودن را به پیشانی شهردار بچسبانید.

مرتضوی با بیان اینکه بعد از آن طی مکاتباتی که با استانداری و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت، موید همین اخبار بود، ابراز عقیده کرد: بعد از این موضوعات یک سری پرونده سازی هایی انجام دادند که یکی از پرونده ها در خصوص شکایت استاندار خراسان رضوی مبنی بر اینکه شهردار به مکاتبات پاسخ نمی‌دهد و پرونده دیگر مربوط به اینکه آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفته بود شهردار مشهد در جلسات صدایش را بالا می‌برده و خلاف شئونات اسلامی حرف زده است.

وی تصریح کرد: همان موقعی که تلفن هم را جواب می دادیم، به استاندار زنگ زدم و گفتم شما پدر استان هستید؛ مگر اساسا هر مکاتبه ای که شما می‌کنید من باید پاسخگو باشم؟

مرتضوی در خصوص حکم صادره از سوی دیوان محاسبات مبنی بر انفصال از خدمت خود، عنوان کرد: این حکم با ادله عدم همکاری شهردار مشهد با دیوان محاسبات برای ورود به قضیه حسابرسی شهرداری صادر شد.

وی افزود: قانون اساسی میثاق ملی است و نباید اجازه دهیم مورد تغییر و تحول قرار گیرد؛ مفسر قانون اساسی، شورای نگهبان و مفسر قانون عادی مجلس شورای اسلامی است.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: طی نامه‌ای آیت الله هاشمی رفسنجانی در آذر ماه سال 75 برای تفسیر اصل 55 قانون اساسی و اینکه آیا اصل 55 قانون اساسی ناظر به مجموع حساب های موسسات عمومی غیردولتی خصوصی و تعاونی است یا اینکه حساب های این موسسات صرفا در حیطه بودجه ای که از بودجه کل کشور به آن ها اختصاص یافته است قابل بررسی است درخواست تفسیر و رسیدگی از سوی شورای نگهبان را داشت.

وی ادامه داد: حدود یک هفته پس از این درخواست شورای نگهبان اعلام کرد، اصل 55 قانون اساسی ناظر به عباراتی است که در بودجه کل کشور منظور شده و صلاحیت دیوان محاسبات در رسیدگی و حسابرسی محدود به همان موارد است.

مرتضوی با بیان اینکه این تفسیر صریح قانون اساسی است، اضافه کرد: به طور مجدد در تفسیر دوم نیز در مرداد ماه سال 82 در جواب درخواست رئیس دانشگاه تهران شورای نگهبان اعلام کرده است اصل 55 قانون اساسی ناظر به اعتبارات بودجه کل کشور بوده و صلاحیت دیوان محاسبات در رسیدگی و حسابرسی محدود به همان موارد است.

شهردار مشهد عنوان کرد: رئیس دیوان محاسبات در آذر سال 93 اعلام کرد که از این بعد شهرداری ها و نهادهای غیردولتی تحت نظارت دیوان محاسبات قرار می گیرند زیرا از سال 75 تا کنون این وظیفه در دیوان محاسبات تعطیل شده بود.

مرتضوی ادامه داد: این موضوع محل اختلاف شهرداری‌های کلانشهرها با دیوان محاسبات شد.

مرتضوی با بیان اینکه شهرداران کلانشهرها نامه ای به رئیس مجلس در پی این اختلاف در خرداد ماه سال 94 نوشتند و خواستار ورود مجلس به این موضوع شدند، اضافه کرد: به دستور رئیس مجلس در تاریخ 19 خرداد 94 خطاب به دیوان محاسبات اعلام شد که با توجه به تفسیر شورای نگهبان دلیل ورود شما به شهرداری‌ها محدودیت پیدا می کند، پاسخ دهید.

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: سال 94 دیوان محاسبات شهرداران کلانشهرها و بنده را احضار کردند و ما گفتیم تفسیر شورای نگهبان عدم ورود دیوان محاسبات به حسابرسی شهرداری هاست، اما با این وجود اجازه ورود دیوان محاسبات به حساب شهرداری مشهد را دادیم که در این خصوص نیز مورد اعتراض سایر شهرداران کلانشهرها قرار گرفتیم.

شهردار مشهد ادامه داد: همچنین شهریور سال 94 به رغم تفسیر شورای نگهبان مبنی بر عدم ورود دیوان محاسبات به موضوع شهردارها نامه درخواست رسیدگی دیوان محاسبات بر مصارف و منابع داخلی شهرداری مشهد به رئیس شورای شهر ارسال شد.

مرتضوی تصریح کرد: در شورای شهر درخواست دیوان محاسبات خراسان رضوی در خصوص بررسی عملکرد مالی شهرداری بررسی و مغایر اصل 55 قانون اساسی و اختیارات قانونی شورای شهر می باشد.

وی با بیان اینکه شهرداران موظف به اجرای مصوبات شورا هستند بنابراین مصوبه شورای شهر به زیرمجموعه ابلاغ و اجرا شد، گفت: این موضوع را طی نامه ای به رئیس دیوان محاسبات استان اعلام کردم که تا مصوبه شورای شهر ملغی نشود ملزم به اجرای آن هستم، اما رئیس دیوان محاسبات استان از این موضوع به عنوان معذوریت قانونی استفاده کرد و پرونده ای برای بنده در دیوان محاسبات تشکیل شد.

 شهردار مشهد یادآور شد: برای اینجانب در این خصوص رای انفصال از خدمت صادر شد و به رغم اینکه دیوان محاسبات در گفت و گویی به بنده گفتند نیاز به دفاع حضوری نیست و طی نامه ای لایحه دفاعیه را به دیوان محاسبات ارسال کنم ولی رئیس دیوان محاسبات بدون بررسی دفاعیه حکم انفصال از خدمت را صادر کرد.

مرتضوی ادامه داد: دخالت دیوان محاسبات در امورات شهرداری را شورای نگهبان چندین بار رد کرد و مجلس این موضوع را به عنوان قانون اختلافی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاد که مجمع نیز این موضوع را رد کرد.

وی اظهار کرد: شهرداری مشهد تنها شهرداری بود که برای ورود دیوان محاسبات به حساب های مرتبط در شهرداری موافقت و برای آن ها اتاقی در نظر گرفت بنابراین نباید از نامه بنده به رئیس دیوان محاسبات استان مبنی بر عدم سرپیچی از مصوبه شورای شهر ادعای محذوریت از اجرای قانون مطرح می شد.

شهردار مشهد با بیان اینکه در قبال ظلمی که پس از سه دهه خدمت صادقانه بر من شد چه کسی باید پاسخگو باشد، گفت: آیا یک مکاتبه به رئیس دیوان محاسبات استان مبنی بر اینکه ملزم به اجرای مصوبه شورای شهر هستم حکمش دو ماه انفصال از خدمت است؟

مرتضوی خاطرنشان کرد: در مجموع با استفاده از حق اعاده دادرسی و با حضور خدمت حاکم شرع دیوان محاسبات دلایل را بیان کردم دستور اعاده دادرسی داده اجرای رای و حکم متوقف شد.

وی با اشاره به اعتراض به دادستان دیوان محاسبات کشور مبنی بر رسانه ای شدن این حکم، گفت: طبق اعلام دادستانی این حکم کاملا محرمانه بود و نباید رسانه ای می شد.

شهردار مشهد گفت: بنا به توصیه عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کل کشور نشست رسانه ای امروز برگزار شد تا ادله هایی که منجر به متوقف شدن حکم انفصال از خدمت بنده شده نیز همانند نامه محرمانه رسانه ای شود.

مرتضوی ادامه داد: حالا من از دیوان محاسبات سوال دارم زمانی که 8000 میلیارد تومان پول فرهنگیان را بالا کشیدند، شما کجا بودید؟ غارتگر بیت‌المال گفته است در انتخابات 92 هفت میلیارد تومان به حساب یک کاندیدا ریخته ام، دیوان محاسبات کجا بود؟

وی با بیان اینکه این پرونده حساب شده و مدیریت شده است، عنوان کرد: من بیدی نیستم که به این بادها بلرزم، آقای استاندار این نامه ای محرمانه بود چرا در رسانه ها منتشر شده است؟

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: من از زمانی که استاندار شدم عضو هیچ تشکلی نشدم و در حال حاضر هیچ کدام از معاونین من سیاسی نبوده اند، اما حالا به استانداری و دولت نگاه کنید؛ وزیری به صراحت می‌گوید کسانی که رای نداده اند حق ندارند در دولت باشند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: من فقط 20 روز مرخصی گرفتم و به یکی از کاندیداها کمک کردم، اما شما که همه دولت‌تان در انتخابات بود.

نظر شما