شناسهٔ خبر: 20025550 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رئیس شوراهای حل اختلاف استان قم خبر داد

ارجاع ۴۵ هزار پرونده به شورای حل اختلاف استان قم

R7854/P1377/S6,62/CT11

رئیس شوراهای حل اختلاف استان قم گفت: بالغ‌بر۴۵ هزار پرونده به شورای حل اختلاف رسیده که به ۳۲ هزار پرونده رأی صادرشده است یعنی همان کاری که دادگستری باید انجام بدهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سید حمید اسماعیلی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه در سالن جلسات دادگستری قم برگزارشد، با اشاره به فلسفه وجودی و تأسیس شوراهای حل اختلاف اظهار داشت: فلسفه وجودی این شوراها این بوده است که دعاوی مردم را به خودشان واگذار کنیم و از طریق افراد صاحب نفوذ و صاحب‌نفس بین آن‌ها مصالح ایجاد کنیم.

وی بابیان  ادامه اهداف تشکیل شوراهای حل اختلاف افزود:کاهش مراجعات به دادگستری و کم‌تر شدن بار رسیدگی آن و ارجاع دعاوی که بار قضایی ندارند به شورای حل اختلاف ازجمله دیگر اهداف از تأسیس این نهاد بوده است.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان قم با انتقاد از افزایش صلاحیت رسیدگی به دعاوی از 5 میلیون تومان به 20 میلیون  تأکید کرد: این افزایش میزان دعاوی سبب شده است که صلح و سازش بین طرفین کاهش یابد چراکه این افزایش کمیت به نوع خود سبب کاهش کیفیت است و شورای حل اختلاف را از اهداف اولیه خود دور ساخته است.

وی بابیان حجم قابل‌توجه پرونده‌های وارده به شورای حل اختلاف استان عنوان کرد: بالغ‌بر45 هزار پرونده به شورای حل اختلاف رسیده که به 32 هزار پرونده رأی صادرشده است یعنی همان کاری که دادگستری باید انجام بدهد.

اسماعیلی با انتقاد از دور شدن شورای حل اختلاف از اهداف خود با افزایش بار مسئولیتی تأکید کرد: متأسفانه به خاطر ورودی زیاد پرونده به شورا تنها 10 درصد پرونده‌ها به مصالح کشیده شده است یعنی 4 هزار پرونده از بین 45 هزار پرونده دریافتی.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در شعب کیفری از مجموع 8 هزار پرونده، 6 هزار پرونده به مصالح کشیده شده است که آمار قابل‌قبول 80 درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان قم بابیان پرونده‌های ورودی در سال 95 به شعب حل اختلاف تأکید کرد : در سال 95 در مجموعه شعب کیفری و حقوقی 57 هزار پرونده ورودی وجود داشته است که 47 هزار پرونده مختومه شده است.

وی بابیان اینکه در سال 95 درمجموع 86 شعبه حل اختلاف در استان دایر بود، تصریح کرد: در سال 96 ، 8 شعبه دیگر نیز اضافه‌شده است و در حال حاضر 80 شعبه شهری و 14 شعبه روستایی فعال هستند.

اسماعیلی با ابراز امیدواری از بازگشتن شوراهای حل اختلاف به فلسفه و اهداف تأسیس خود بیان کرد: متأسفانه قوانین جدید با اهداف اولیه شورا ناسازگار است و سبب افت کیفی شوراها که مصالح از طریق افراد صاحب نفوذ است شده است که امیدواریم وضع بهبود یابد.

انتهای پیام/

نظر شما