شناسهٔ خبر: 20024786 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

استاندار خراسان شمالی:

حمایت از مشاغل ارزان‌قیمت سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می شود

بجنورد- استاندار خراسان شمالی گفت: ایجاد و حمایت از مشاغل ارزان‌قیمت و پایدار سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا صالحی در نخستین نشست ستاد فرهنگی، اجتماعی و مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی خراسان شمالی اظهار کرد: بیکاری و مباحث اقتصادی از عوامل مهم بروز آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه است، بنابراین نگاه استان ایجاد مشاغل ارزان‌قیمت و پایدار با اولویت زنان سرپرست خانوار است.

صالحی افزود: ما در حوزه سرمایه‌گذاری اعتقادداریم که مشکل اشتغال استان نه با اشتغال بلندمدت توسعه‌ای مثل توسعه صنایع اصلی همچون پتروشیمی، آلومینیوم و فولاد بلکه با ایجاد مشاغل ارزان‌قیمت قابل‌حل است، بنابراین در جلسه شورای دستگاه‌های نظارتی بر هدایت اعتبارات و تسهیلات بانکی به این مسیر تأکید شد.

وی ادامه داد: باید با ایجاد تعاونی‌های روستایی در مناطق محروم اعتبارات و تسهیلات مرتبط با آن را جهت پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در این مناطق دریافت شود.

صالحی اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی و مفاسد اخلاقی و اجتماعی را چهار آسیب اجتماعی اصلی جامعه معرفی کرد و گفت: نگاه دولت توانمندسازی حاشیه‌نشینان است، بنابراین پس از شناسایی مشکلات این مناطق با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و برنامه‌ریزی جامع و هدفمند می‌توان بسیاری از ناهنجاری‌های و مشکلات این مناطق را کاهش داد.

استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: به اعتقاد بسیاری از دانشمندان آسیب‌های اجتماعی محصول انقلاب صنعتی است ازاین‌رو سیاست‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی را باید بیشتر از طریق نهاد خانواده و آموزش‌وپرورش به جامعه تزریق کنیم.

صالحی بر تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد در جامعه تأکید داشت و گفت: برای حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی باید امور مربوطه را با تشکیل و تقویت سازمان و تشکل‌های غیردولتی به‌پیش ببریم و از ظرفیت سمن‌ها در برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، بازپروری و پیشگیری از آسیب‌ها بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: کمک به بهبودیافتگان از اعتیاد مواد مخدر و مشروبات الکلی، ساماندهی معتادین متجاهر، اشتغال زایی، پاکسازی پارک های استان و ارائه برنامه‌های مدون و کارشناسی از جمله اقدامات موثر در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

صالحی با تأکید بر این مطلب که استان برای برگزاری همایش های مرتبط با انجمن معتادان گمنام هیچ محدودیتی قائل نیست، افزود: نباید برنامه ای به دلیل نبود سالن لغو شود و بنابراین باید هماهنگی های لازم از سوی متولیان امر صورت پذیرد.

رئیس ستاد فرهنگی، اجتماعی و مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی استان در ادامه سخنان خود گفت: تمامی دستگاه های عضو ستاد باید برنامه‌های خود را جهت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سال جاری به دبیرخانه ستاد اعلام کنند.

صالحی افزود: دستگاه های متولی آسیب‌های اجتماعی طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و مفاسد اخلاقی و اجتماعی برنامه‌های خود را به صورت تفکیکی ارائه دهند و همچنین فرمانداری ها، آموزش‌وپرورش، دادگستری و سازمان‌های مردم‌نهاد برنامه منسجم و مرتبط با حوزه کاری خود را داشته باشند.

نظر شما