شناسهٔ خبر: 20018664 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

قوه قضائیه و تجلیل از شهدا، ایثارگران و خدمتگزاران دستگاه قضایی

شهدای دستگاه قضا، روشنی‌ بخش راه قسط و عدالت

خبرگزاری میزان-از روزی که آیت الله شهید دکتر بهشتی، بعنوان پایه‌گذار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، شربت گوارای شهادت را سرکشید تا امروز که قوه قضائیه، در زمره کارآمدترین دستگاه‌های کشورمان، بار سنگین اقامه عدل در جامعه اسلامی را بدوش می‌کشد، شهدا همواره روشنگر راه عدالت و قسط بوده‌اند. شوهر نمی‌تواند همسر خود را از شغلی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن نیست، منع کند. کارشناسان وکیل‌آنلاین درباره شرایط و نحوه منع زن از اشتغال بوسیله شوهر توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، از روزی که آیت الله شهید دکتر بهشتی، بعنوان پایه‌گذار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، شربت گوارای شهادت را سرکشید تا امروز که قوه قضائیه، در زمره کارآمدترین دستگاه‌های کشورمان، بار سنگین اقامه عدل در جامعه اسلامی را بدوش می‌کشد، شهدا همواره روشنگر راه عدالت و قسط بوده‌اند.

کاروان شهدای قوه قضائیه، از نخستین روزهای شکل‌گیری این نهاد اعتقادی به راه افتاد و هنوز هم هر ازگاهی کسی در عمل به پیمان خویش به آن می‌پیوندد.

"شهید حسن احمدی مقدس" قاضی نمونه کشور

شهید حسن احمدی مقدس ، در سال 1344 در  مشهد به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات دبیرستان در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شد. او قاضی شعبه سوم دادگاه انقلاب تهران بود.

وی قضاوت پرونده متهمان شرکت کننده در کنفرانس برلین را بر عهده داشت. همچنین او مسئول رسیدگی به پرونده اکبر گنجی و ابراهیم نبوی و... بود. قاضی مقدس سال‌ها رئیس معاونت ویژه دادگاه انقلاب تهران بود و در طی این سال‌ها رسیدگی به پرونده‌های مختلف امنیتی و موضوعات مربوط به منافقین و ضد انقلاب به وی واگذار شده بود که به دست همين منافقين کوردل در سال 1384 به شهادت رسيد.

"شهید محمد کچوئی" اولین رئیس زندان اوین

شهید کچوئی در سال 1329 در حاجی آباد قم متولد شد. وی از اعضای حزب موتلفه اسلامی و اولین رئیس زندان اوین پس از انقلاب اسلامی بود. او توسط شهید محمد بخارایی جذب حزب موتلفه اسلامی شد و تا پیروزی انقلاب اسلامی بارها توسط ماموران ساواک دستگیر و در زندان مورد شکنجه‌های شدید قرار گرفت.

محمد کچوئی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، از اعضای کمیته استقبال از امام خمینی بود. وی وظیفه بسیج افراد در این مراسم را بر عهده داشت. پس از انقلاب اسلامی او در دادگاه مقامات رژ‍یم سابق و ماموران ساواک نقش فعال داشت و از کسانی که اور ا شکنجه کرده بودند، شکایت کرد. وی بعد از انقلاب به عنوان اولین رئیس زندان اوین مشغول به کار شد.

بعد از انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی، در زندان اوین بسیاری از زندانیان عضو مجاهدین خلق دوباره در محوطه حیاط این زندان محاکمه شدند و حکم اعدام برایشان صادر شد. کاظم افجه‌ای از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران که در زندان حضور داشت، در هشتم تیر ماه 1360، محمد کچوئی را با اسلحه کمری ترور کرد.

شهید موسی نوریِ قلعه نو، دادستان عدالتخواه زابل

" شهید نوری" در سال 1355 در خانواده‌ای مذهبی متولد شد.‌ وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه، در دانشگاه به تحصیل در رشته حقوق پرداخت و پس از فراغت از تحصیل با سازمان بازرسی کل کشور همکاری کرد و سپس به عنوان کارمند دادگستری در شهرستان ایرانشهر مشغول کار بود.

وی بعد از گذراندن دوره قضاوت، در این شغل حساس به خدمتگزاری به هموطنانش پرداخت.
وی به دلیل تلاش‌ها و خدمات بی شائبه‌اش در منطقه هیرمند، در سال 1391 به سمت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زابل ارتقاء یافت.

این خدمتگزار صدیق انقلاب سرانجام در روز چهارشنبه 15 آبان ماه 1392 در ساعت 7 صبح  از سوی افرادی با انگیزه‌های فردی با شلیک چند به شهادت رسید. سه نفر از عاملین این ترور در 6 اردیبهشت ماه در ملاءعام با حضور مردم اعدام شدند. 

شهید سلیم قنبری رئیس دادگستری شجاع شهرستان روانسر

صبحگاه روز 21/11/93 سلیم قنبری، رئیس فقید دادگستری شهرستان روانسر با شرارت یکی از اشرار منطقه به ضرب گلوله به شهادت رسید.

قنبری از قافله قضات سلیم و قاطعی بود که با قاطعیت، شجاعت، اخلاص و تعهدش خاری در چشم متجاسرین به حریم امنیت عمومی و اشراری بود که وجود او را مانع شرارت‌های خود می دانستند به همین دلیل یکی از این اراذل و اوباش هنگام خروج از منزل وی را با فرزند 10 ساله اش به گلوله می‌بندد و این قاضی وارسته به فیض عظمای شهادت نائل می‌شود که فرزند ایشان نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شده است.

با حضور مأمورین انتظامی در محل، ضارب با سوابق قبلی شرارت قصد گریختن از صحنه جرم را داشته به سمت مأمورین هم شلیک کرد که پس از درگیری مسلحانه مجروح و دستگیر شد.

انتهای پیام/

نظر شما