شناسهٔ خبر: 20012239 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

میزان سموم مصرفی در کشاورزی:

برای مردم ایران ارزش قائل باشید / بازی وزارتخانه‌ها با جان مردم

بعد از دست رد عمان به محصولات کشاورزی اردن، ایران فرصت را غنیمت شمرد تا تولیدات کشاورزی خود را به این کشور صادر کند اما در یک اقدام عمان محصولات ایرانی را به دلیل بالا بودن سموم کشاورزی بازگرداند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از تهران نیوز، چند روز گذشته عمان برای چندمین بار محصولات کشاورزی ایران را تایید نکرد و آن را بازگرداند. علت مرجوع شدن این محصولات بالا بودن سموم دفع آفات و بیماری‌ها در آن عنوان شده است.

سیدرضا نورانی ، رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران، از مرجوع شدن بخشی از محصولات باغی و جالیزی صادراتی ایران از کشور عمان خبر داد و گفت: این محصولات به‌دلیل نداشتن گواهی باقیمانده سموم توسط وزارت جهاد کشاورزی مرجوع شد.

نورانی افزود: متاسفانه در صادرات هندوانه گواهی لازم از سوی وزارت جهادکشاورزی صادر نشده و این وزارتخانه صدور این گواهی را به سازمان ملی استاندارد ایران ارجاع داده است که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

عمان یکی از بازهای مطلوب برای محصولات کشاورزی ایران محسوب می شود. بعد از زدن دست رد عمان به محصولات کشاورزی اردن، ایران فرصت را غنیمت شمرد تا تولیدات کشاورزی خود را به این کشور صادر کند اما در یک اقدام عمان محصولات ایرانی را به دلیل بالا بودن سموم کشاورزی بازگرداند.

سال گذشته نیز قطر و امارات هزار و 200 تن هندوانه را به دلیل مشکلات مختلف بازگرداندن که رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی این وضعیت را به دلیل کوتاهی سازمان حفظ نباتات در نظارت بر محموله صادراتی هندوانه و تاخیر این سازمان در مبارزه با آفت دانست.

ایران با وجود اقیلم های متفاوت، محصولات متعدد در فصول مختلف تولید می‌کند که به دلیل نداشتن صنعت پیشرفته برای ماندگار بیشتر محصولات، صادرات آن کم رنگ است.

این اولین یا دومین بار نیست که محصولات کشاورزی ایران به دلیل ناسلام بودن بازگردانده می‌شود. این تنها قسمتی از مسئله است. نکته قابل تاملی در این بین وجود دارد که مردم ایران هم‌اکنون در حال استفاده از این محصولات هستند و در بازار به فراوانی یافت می‌شود که نظارتی بر آن نیست.

معمولاً مرغوب‌ترین محصولات به کشورهای مختلف صادر می‌شود و این حال و روز بهترین محصولات ما که از نظر کشورهای مقصد برای استفاده مناسب نیستند.

بحث ناسلام بودن محصولات کشاورزی داخل به امروز باز نمی‌گردد بلکه چندین سال است که با افزایش استفاده از سموم کشاورزی این وضعیت به حد اخطار رسیده است.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در ارتباط با استفاده بیش از حد از سموم کشاورزی گفت: در بعضی مزارع، باقی‌مانده سموم در گوجه، خیار، سیب‌درختی، سیب زمینی، کاهو و برنج بالاست اما این‌که فکر کنیم توان بررسی بر تمام گوجه‌فرنگی‌های موجود در بازار (یا این محصولاتی را که نام بردم) داریم، کار نشدنی است.

شهریاری با بیان این‌که مشکل اصلی ما این است که مزارع ما شناسنامه‌دار نشده‌اند، تصریح کرد: در بازار میوه الان میوه‌هایی وجود دارد که درباره سلامت‌شان شک وجود دارد اما هیچ راهی که بفهمیم این میوه‌ها از کجا هستند و چه کودی مصرف کرده‌اند، وجود ندارد.

وی با بیان این‌که این نگرانی‌ها جدی است اما قرار بوده تا سال گذشته به‌خصوص برای گوجه، از طرف جهاد کشاورزی تدابیری اندیشیده شود اما این اتفاق نیفتاده‌است، تصریح کرد: وزارت جهاد نتوانست این کار را انجام دهد و خیلی از میوه‌هایی که ما مصرف می‌کنیم حاوی سمومی است که به آنها می‌زنند.

اما چیزی که مهم است در کشور آزمایشگاه کافی برای تشخیص میوه سالم از ناسالم نیز وجود ندارد، طبق آمار شاید این آزمایشگاه‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد و مفهوم آن این است که تمام میوه‌هایی که در میادین تره‌بار به فروش می‌رسد دارای باقی مانده سمومی هستند که فعلا امکانات لازم برای تشخیص آن‌ها وجود ندارد.

 

*عادت دادن کشاورزان به سم پاشی توسط وزارت کشاورزی یکی از اقدامات نامناسب این دستگاه بود

دکتر علی مجیدی ، کارشناس گیاهپزشکی و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی تهران نیوز مبحث سموم را از نظر کارشناسی شده بیان کرد.

مجیدی خاطر نشان کرد: هیچ کارشناسی استفاده از سموم شمیایی را رد نمی کند چرا که دفع آفات و بیماری ها اولویت بالا بردن تناژ تولید است.

این کارشناس کشاورزی عنوان کرد: در کشاورزی ایران به دلیل عدم آموزش کشاورزان استفاده از سموم بیش از حد مجاز استاندارد است و کشاورز بدون هیچ علم و دانشی از سم پاشی می کند.

وی اظهار کرد: عادت دادن کشاورزان به سم پاشی توسط وزارت کشاورزی یکی از اقدامات نامناسب این دستگاه بود که جنگ علیه سلامت مردم است.

مجیدی افزود: استفاده از سم در آینده سبب مقاومت بیماری و آفات می شود که خود این عامل باعث تولید سموم قوی با دوز های بیشتر و ماندگاری بالاتر است به عبارت دیگر خوراندن سم به مردم است.

او اذعان کرد: هیچ کشوری حتی جهان سوم هم حاضر نیستند با سلامت مردم خود بازی کنند این در حالی است که این محصولات به راحتی در ایران توزیع می‌شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: شاید بتوان به جرات به غیر از چند محصول مثل خرما و برخی از محصولات اورگانیک میوه سالم وجود ندارد.

مجیدی ادامه داد: هر دستگاه سعی دارد تقصیر رابر گردن دیگری بیاندازد و متاسفانه در این روند تنها مردم ایران ضرر می کنند.

سید محمدرضا میر ، مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات در باره مسئله مرجوع شدن هنداونه گفت: این مساله مربوط به سازمان غذا و داروست و ربطی بهوزارت جهاد کشاورزی ندارد.

از طرفی معاونت غذا و دارو نیز در این ارتباط مقصر اصلی را جهاد کشاورزی عنوان کرد و اعلام کرد: جهاد باید درخواست می‌‌داد.

در این خصوص نه تنها آبروی کشور در میان است بلکه با این وضع رکود اقتصادی برگشت این میزان از تناژ محصولات ایرانی ضربه به اقتصاد کشور وارد می‌کنند.

در سال ۱۳۷۵ ترکیب سموم ثبت شده کشور شامل: ۲۹ درصد گروه پرخطر و پرمصرف ۵۰ درصد گروه با خطر متوسط ۲۱درصد  گروه کم خطر بود ولی در سال ۱۳۹۱ ترکیب سموم ثبت شده کشور به ۸ درصد گروه پرخطر و پر‌مصرف ۲۷درصد گروه با خطر متوسط و ۶۵ درصد گروه کم‌خطر تغییر کرد.

دکتر بهزاد عین اللهی ، قائم مقام دانشکده علوم پزشکی بقیه‌الله با بیان اینکه به دلیل خواص بی‌شمار محصولات کشاورزی همه مردم از ان استفاده می‌کنند ، افزود: طبق آزمایش‌های صورت گرفته از محصولات کشاورزی میدان میوه و تره‌بار تهران میزان آلایندگی محصولات کشاورزی به سموم و مواد کودهای شیمیایی بالا بوده است.

این در حالی است که مسوولان جهاد کشاورزی ایران را یکی از کم مصرف‌ترین کشورهای استفاده از سموم کشاورزی می‌داند.

انتهای پیام/

نظر شما