شناسهٔ خبر: 20001099 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نشست ادبی «قدس ما را آزاد خواهد کرد» به مناسبت روز جهانی قدس-۱

شعرخوانی شاعران مقاومت در رثای فلسطین

R1403/P36447/S8,90,92,1115/CT1 / R1403/P36447/S8,90,92,1115/CT13 / R1403/P36447/S8,90,92,1115/CT11

جمعی از شاعران مقاومت از ایران، پاکستان، افغانستان، فلسطین و یمن به زبان شعر به استقبال روز قدس رفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران پویا، در آستانه روز جهانی قدس، به همت دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری سازمان تبلغیات اسلامی، سی و چهارمین نشست کبوتران مسجد دوردست با موضوع قدس و فلسطین در شعر و ادبیات فارسی معاصر تحت عنوان «قدس ما را آزاد خواهد کرد» با حضور شاعرانی از ایران، افغانستان، پاکستان، فلسطین و یمن برگزار شد. آنچه در پی می آید مباحث و اشعاری است که در این نشست مطرح شده اند.  

در ابتدای جلسه آقای ناصر ضرابی، مسئول دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری سازمان تبلیغات، یادی از شهیدان روز قدس سال 1393 در نیجریه کردند. در این روز قریب 2 هزار نفر مورد هجمه مزدوران ارتش نیجریه و بوکو حرام قرار گرفتند. در این ماجرا 3 فرزند آیت الله زکزاکی و خواهر ایشان به شهادت رسیدند.

ایشان در خصوص تأسیس دفتر ادبیات بیداری و فلسفه آن گفتند: عنوان این نشست عبارت است از هم اندیشی پیرامون تأثیر اندیشه مقاومت بر ادبیات ایران و سایر کشورها. نشستی که در خدمت شما هستیم حاصل تلاش مشترک جمعیت دفاع از ملت فلسطین و دفتر ادبیات بیداری مرکز آفرینش های هنری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است. دفتر ادبیات بیداری خود حاصل یک توافق مشترک بین جمعیت دفاع از ملت فلسطین و حوزه هنری است که از سال 1387 فعالیت خود را آغاز کرده و رصد می کند تلاش های ادبی در حوزه هنر و ادبیات را و همین طور تلاش میکند برای ارتباط بین شعرا، ادبا نویسندگان و هنرمندان فعال در حوزه مقاومت. آغاز این ارتباط از شهر دمشق شروع شد نخستین بین شاعران ایرانی و سوریه ای بود.

دومین آنها در همان ایام در اردوگاه یرموک بود. یرموکی که الآن آماج حملات مزدوران جاهل زمانه است و از آن چیزی جز ویرانه نمانده است. دوستان نادانی که در لباس دوست اما ابزاری برای جائران زمانه شدند و به جان هم افتادند و روز به روز از هم قربانی می گیرند و دشمن شاد می کنند. و همین طور نشست ها در داخل بیشتر برگزار شده است. در تونس هم این نشست را داشته ایم. و در مناطق مختلف. مناطق دور دست داخل کشور جمهوری اسلامی هم از این محروم نبودند. دو نشست قبل در شهران مرزی باخر از خراسان رضوی برگزار شد. این یکی از برنامه های دفتر ادبیات بیداری است که زیر نظر شورای ادبیات بیداری مرتب با دوستانی از جمعیت دفاع و حوزه هنری اداره می شود.

در ادامه این نشست آقایان: سید احمد حسینی (شهریار) از کویته پاکستان، شاعر فلسطینی، محمد سلیمان، سید سکندر حسینی از افغانستان مزار شریف، احمد جنید، از یمن و آقایان حسین جانی، علی داوودی، آقای آسمان مجری برنامه، علیرضا غزوه و حجت الاسلام سید عبدالله حسینی از ایران ضمن ارائه برخی مطالب اشعاری را قرائت کردند.

به جهت بلند بودن  اشعار و مباحث ارائه شده از سوی شاعران فوق، مباحث مطرح شده در شماره های بعدی ذکر می شوند.

انتهای پیام/

نظر شما