شناسهٔ خبر: 19999928 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

داستان دنباله دار مالکیت ساختمان کتابخانه عمومی شفت؛

کمبود فضای کتابخانه ای در شفت/تغییرنگاه در حوزه فرهنگی ضروری است

شفت-انجمن کتابخانه های عمومی شفت درحالی برگزارشدکه داستان دنباله دارمالکیت ساختمان این کتابخانه ومشکل کمبود فضای کتابخانه ای همچنان باقی است ومسئولان خواستارتغییر نگاه در حوزه فرهنگی شدند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان ها، مریم اصغری: عصر سه شنبه جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شفت درحالی برگزار شد که اینبار نیز همانند جلسات گذشته فضای اندک کتابخانه ای، باز پس ندادن ساختمان کتابخانه به این نهاد از سوی شورای شهر و همچنین پرداخت نکردن نیم درصد کتابخانه از سوی شهرداری شهر شفت موضوع اصلی جلسه را به خود اختصاص داده بود.

متاسفانه با برگزاری جلسات متعدد در این زمینه و درخواست اعضای انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شفت از اعضای شورا و شهردار شفت  درباره باز پس دادن ساختمان مذکور، این موضوع تاکنون نتیجه مثبتی در پی نداشته و کتابخانه شهید چمران شهر شفت همچنان در مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با این اداره همسایه بوده و اعضای کتابخانه از کمبود فضا گلایه دارند.

سرانه بالای مطالعه یکی از شاخص های توسعه یافتگی هر جامعه ای

سرپرست کتابخانه های عمومی گیلان در این جلسه با گلایه از تأخیر در برگزاری جلسات این انجمن در سطح شهرستان، اظهار کرد: این تأخیر سبب شده بود که تصور شود مسئولان شهرستان به مسائل فرهنگی توجهی نمی کنند.

زهرا بدن آرا با بیان اینکه ایران کشوری با پیشینه غنی ایرانی اسلامی و تمدن چندین هزار ساله است، افزود: قابلیت های لازم برای توسعه در حوزه فرهنگی در ایران وجود داشته و دارد.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری درباره کتاب و کتابخوانی، گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی براساس فرمایشات مقام معظم رهبری باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

سرپرست کتابخانه های عمومی گیلان به برخی از فعالیت های کتابخانه های عمومی به عنوان یک نهاد فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: کتابخانه های عمومی مکانی برای عرضه علم، آموزش مادام العمر دانش، پرورش خلاقیت و محلی که کودکان و نوجوانان علاوه بر بهره گیری از فضای فرهنگی و علمی کتابخانه لذت کتاب خواندن را درک می کنند، است.

وی با بیان اینکه هیچ دولت و ملتی از وجود افراد اهل مطالعه در سطح جامعه خود ضرر نکرده و نمی کند، تصریح کرد: به اذعان همگان یکی از شاخص های توسعه یافتگی هر جامعه ای میزان سرانه مطالعه آن است.

ضرورت نگاه ویژه و جدی از سوی مسئولان شفت در زمینه افزایش فضای کتابخانه ای

بدن آرا با اشاره به برخی آمارها در حوزه کتابخانه ای در شهرستان شفت، یادآورشد: شفت درزمینه تعداد اعضای در جایگاه ۹ استان قرار دارد.

وی همچنین به رتبه ۱۳ این شهرستان ازنظر زیربنای فضای کتابخانه ای در استان اشاره کرد و افزود: میانگین فضای کتابخانه ای در کشور در حال حاضر دو مترمربع بوده که متاسفانه این فضا در شهرستان شفت ۱.۱۰ سانتی متر مربع است.

سرپرست کتابخانه های عمومی گیلان با بیان اینکه متاسفانه از میانگین کشوری نیز عقب هستیم، گفت: باید برای توسعه سرانه فضای کتابخانه ای در شهرستان نگاه جدی و ویژه ای از سوی مسئولان صورت گیرد.

وی در ادامه یکی از سیاست ها و اولویت های نهاد کتابخانه های کشور در سال گذشته و همچنین امسال را شاداب سازی و بازسازی کتابخانه های قدیمی دانست و خاطرنشان کرد: در سطح استان گیلان نیز این اولویت و سیاست دنبال شده است.

بدن آرا اشاعه خدمات به خارج هر فضای کتابخانه ها را یکی دیگر از برنامه های این نهاد نام برد و تصریح کرد: در همین راستا کتابداران باید خدمات کتابخانه ای را تا شعاع ۱.۵ کیلومتری از کتابخانه ارائه دهند.

 وی با اشاره به وضعیت کتابخانه های عمومی شهرستان شفت، اظهار کرد: در سال گذشته ۱۷۲ میلیون ریال تجهیزات برای کتابخانه های عمومی شفت ارسال شد.

سرپرست کتابخانه های عمومی گیلان به وجود برخی مشکلات در سطح شهرستان در حوزه کتابخانه ای اشاره کرد و ادامه داد: یکی از دغدغه های نهاد کتابخانه های عمومی استان حل این معضلات و مشکلات در شهرستان شفت است.

ضرورت وجود نگاه فرهنگی به حوزه کتاب و کتابخوانی

وی با بیان اینکه تمام کتابخانه های عمومی در جهان با حمایت دولت های بومی و محلی اداره می شود، افزود: در ایران نیز این حمایت ها باید از سوی انجمن کتابخانه ها انجام شود.

بدن آرا با تأکید برضرورت نگاه فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی در سطح شهرستان شفت، گفت: امروز نقش کتابخانه های عمومی در جهان با گذشته متفاوت بوده است.

وی با اشاره به اجرای برنامه های فرهنگی متنوع در سطح کتابخانه ها، خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره ملی کتابخوان رضوی که در سال گذشته ۱۹ هزار نفر از استان در آن شرکت کرده بودند یکی از این برنامه های فرهنگی است، تصریح کرد: استان گیلان سال گذشته بعداز مازندران دومین استان از نظر تعداد شرکت کننده در جشنواره کتابخوان رضوی بود.

به گفته این مسئول اجرای برنامه کوله های کتاب در قالب ارسال کتاب به مناطق صعب العبور، راه اندازی کتابخانه های مشارکتی، راه اندازی بخش کودک در کتابخانه و همچنین احداث کتابخانه تخصصی کودکان، احداث و راه اندازی کتابخانه در روستاهای بالای یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت یا اجرای همین طرح در قالب تجمیع چند روستا از جمله فعالیت های این نهاد در سال گذشته و ماهه نخست سال جاری دراستان گیلان است.

وی با تأکید براستفاده از توان و ظرفیت خیران در زمینه ارتقای و افزایش فضای کتابخانه ای شهرستان شفت، اظهار کرد: در این بخش نیازمند نگاه فرهنگی مسئولان، مردم و خیران هستیم.

مشکلات شهرداری شفت نباید آن را از اجرای وظایف ذاتی خود باز دارد

فرماندار شفت نیز در ادامه این جلسه ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی را بسیار مهم و با اهمیت برشمرد و افزود: این موضوع باید مورد توجه ویژه دستگاه های فرهنگی و افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند قرار گیرد.

محمدرضا محسنی با تأکید برضرورت فرهنگی سازی در این زمینه از سنین پایه، گفت: نباید به این موضوع تنها در قالب برگزاری جلسات مربوطه و برپایی نمایشگاه های کتاب توجه شود.

وی به تأخیر در برگزاری برخی جلسات در حوزه مسائل فرهنگی به دلیل آماده سازی شهرستان برای برگزاری انتخابات اشاره و خاطرنشان کرد: تلاش می شود در سال جاری توجه و جدیت بیشتری در حل مشکلات این حوزه باشد.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه باید به شهرستان شفت با توجه به مشکلات آن نگاه ویژه ای شود، تصریح کرد: یکی از مهم ترین مطالبات کتابخانه پرداخت نشدن نیم درصد از سوی شهرداری شفت بوده که آن نیز به دلیل پایین بودن درآمد است.

وی ضمن تشکر از شهردار احمدسرگوراب بخاطر پرداخت به موقع نیم درصد این بخش به کتابخانه، یادآورشد: در حوزه شهر شفت و شهرداری مشکلات فراوانی وجود دارد ولی این نباید سبب شود که این دستگاه انجام فعالیت های ذاتی خود را نادیده بگیرد.

 ضرورت تغییر نگاه مسئولان و جامعه به مسائل فرهنگی

محسنی در ادامه با بیان اینکه باید به مسائل فرهنگی نیز همانند با مسائل عمرانی توجه شود، اظهار کرد: تغییر نگاه ها در حوزه فرهنگی می تواند به حل مشکلات این حوزه کمک کند.

وی با تأکید برضرورت مطالبه گر بودن مردم در حوزه مسائل فرهنگی، ادامه داد: وجود این مطالبه مسئولان را به تلاش بیشتر واداشته و سبب ارتقای بخش فرهنگی می شود.

فرماندار شفت وجود خلاقیت و نوآوری در اجرای برنامه های فرهنگی را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: باید از پتانسیل و ظرفیت شهرستان در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی بهره گیری شود.

به گفته این مسئول در حوزه کتاب و کتابخوانی و ترویج این فرهنگ در سطح شهرستان شفت باید نگاه و برنامه ها راهبردی و کاربردی بوده و فعالیت ها از قالب جلسات خارج شود.

ابتر ماندن مصوبات یکی از مهم ترین دغدغه های فرهنگ دوستان شفتی

مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی شفت در ادامه این جلسه با بیان اینکه یکی از دغدغه ها و نگرانی ها در حوزه فرهنگی به ویژه کتابخانه ابتر ماندن مصوبات جلسات گذشته است، افزود: مهم ترین انتظار فرهنگ دوستان شفتی تغییر این روند و ایجاد یک نگاه جدید است.

مهدی هروی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به موضوع کتاب و نهضت مطالعه مفید، گفت: همه ما به عنوان اعضای انجمن کتابخانه شهرستان موظف به ارتقای سرانه مطالعه مفید در شهرستان هستیم.

وی با اشاره به اینکه شهرستان شفت یکی از شهرستان های پیشرو در حوزه کتاب و کتابخانه در سال های دور بوده است، خاطرنشان کرد: حدود ۱۵ سال پیش در این شهرستان اولین شبکه ارسال کتاب کشور راه اندازی شد که متاسفانه در سال های گذشته کمرنگ شده است.

مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی شفت در ادامه حل مشکل فضای فیزیکی کتابخانه عمومی شهید چمران شفت را از مهم ترین دغدغه های مسئولان حوزه فرهنگی و مردم این شهرستان عنوان و خاطرنشان کرد: در سال ۴۸ زمینی برای احداث کتابخانه تأمین و ساختمان این نهاد نیز در آن ساخته شده که بعدها این ساختمان به دفتر شورای اسلامی شهر شفت تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه امروز کتابخانه شهرستان با وجود داشتن ساختمان در مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شفت اسکان داشته و از کمبود فضای رنج می برد، تصریح کرد: متاسفانه با برگزاری جلسات متعدد شورای شهر شفت درباره بازگرداندن این ساختمان اهمال کاری می کند.

هروی همچنین با اشاره به اینکه روستاها و دهستان های شهرستان شفت پتانسیل ایجاد و راه اندازی کتابخانه های مشارکتی، ایستگاه های مطالعه مفید، و جذب علاقه مندان به حوزه کتاب درقالب همیار کتاب را دارد، تأکید کرد: باید برای توسعه حوزه کتاب و کتابخوانی همه مسئولان همکاری و همدلی داشته باشند.

کمبود فضای کتابخانه مشکل اصلی در شهر شفت

 مسئول کتابخانه های عمومی شفت نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه این شهرستان دارای سه کتابخانه با ۳۶ هزار و ۴۴۰ جلد کتاب است، اظهار کرد: هزار و ۵۲۷ نفر نیز در این کتابخانه های عضو هستند.

زینب عزیزپور با اشاره به ارائه خدمات به صورت حضوری و غیرحضوری به اعضا، گفت: برنامه های مختلف فرهنگی در طول ایام سال توسط این کتابخانه برای اعضا برگزار می شود.

وی یکی از مشکلات مهم کتابخانه عمومی شفت را کمبود فضای کتابخانه ای عنوان و خاطرنشان کرد: متاسفانه این کمبود فضا سبب شده تا نتوانیم به صورت مطلوب به فعالیت خود بپردازیم.

مسئول کتابخانه های عمومی شفت همچنین پرداخت نشدن نیم درصد از سوی شهرداری شفت را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و گفت: خوشبختانه در شهر احمدسرگوراب با توجه به نگاه فرهنگی شورا و شهردار این مشکل وجود نداشته و پرداخت انجام شده است.

نظر شما