شناسهٔ خبر: 19993251 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

مراسم چهلمین سالگرد درگذشت دکتر شریعتی در مزینان برگزار شد

سبزوار- ایرنا- مراسم چهلمین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر علی شریعتی شبانگاه دوشنبه با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حضور معاون پارلمانی وزارت و جمعی از مسئولان و مردم شهرستان داورزن در مزینان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

در پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مراسم آمده است: چهلمین سالگرد در گذشت معلم انقلاب مرحوم دکتر علی شریعتی فرصتی است برای ادای حق جامعه و نظام به اندیشمند متعهدی که دامنه تاثیر اندیشه اش در دوران معاصر مرزهای دور و نزدیک را در نوردید. شریعتی سرمایه فرهنگی و ملی ماست و نکوداشت یاد و نام او نکوداشت تفکر و تلاش مخلصانه و موثر برای اعتلای فرهنگ اسلامی، ایرانی و انقلابی است. اندیشه و تجربه دکتر شریعتی نه در گذشته محصور مانده و نه به مرزهای جغرافیایی ایران محدود شده است. او کوشید تا از پایگاههای دین به مسائل اساسی جامعه و دوران خویش بپردازد و سخنی راهگشا در باب آزادی، عدالت و آگاهی داشته باشد. هرچه ما امروز بیشتر به این منطق و رویکرد نیازمند باشیم به شریعتی و نکوداشت او نیاز داریم.
سیدرضا صالح امیری افزود: امیدواریم تلاشهای مردمی و اهالی اندیشه و نظر در مزینان و سبزوار سرمشقی در راه بازشناسی اندیشه ها و بازآفرینی تجربه های موفق به ویژه برای نسل جوان و جستجوگر کشور باشد.

* انقلاب اسلامی مرهون تفکر شریعتی
معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: انقلاب اسلامی ایران مرهون اندیشه های امام خمینی(ره)، شهید هاشمی نژاد، شهید مطهری و دکتر علی شریعتی است.
سید هادی حسینی افزود: دکتر شریعتی نقش مهمی در پیوند اقشار مختلف جامعه با انقلاب اسلامی داشت و هیچکس نمی تواند دیدگاههای بلند این اندیشمند بزرگ را در مورد تاریخ، امروز و آینده کشور انکار کند.
وی ادامه داد: دکتر شریعتی آینده امروز کشور را در آثار خود به خوبی به تصویر کشیده است. اندیشه دکتر علی شریعتی در دلهای مردم جای دارد و جوانان و نوجوانان امروز با علاقه آثار این مردم بزرگ را مورد بررسی و توجه قرار می دهند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه اندیشه تربیتی شریعتی باید حفظ شود گفت: باید از تفکرات دکتر علی شریعتی به درستی و در مسیر پیشرفت کشور بهره گرفته شود.
وی همچنین به پروژه نیمه تمام مجتمع فرهنگی دکتر شریعتی در مزینان اشاره و بیان کرد: این پروژه یک طرح استانی است اما نیاز به اعتبارات ملی دارد که از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه تامین می شود.

* ایجاد بنیاد فرهنگی دکتر شریعتی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی همزمان با بهره برداری از مجتمع فرهنگی وی در مزینان ایجاد می شود.
سید سعید سرابی افزود: همچنین برنامه ریزی شد تا در سال آینده کنگره بزرگداشت دکتر علی شریعتی برای نخستین بار در کشور با همکاری دانشگاهها و انجمن مفاخر برگزار شود.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه های اداره کل ارشاد حفظ یاد و نام مفاخر استان است. دکتر علی شریعتی از مفاخر خراسان رضوی محسوب می شود که بخش زیادی از اندیشه های انقلابی مدیون این شخصیت است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: تکمیل مجتمع فرهنگی دکتر شریعتی در مزینان نیازمند 20 میلیارد ریال اعتبار است. این مجتمع در 20 هزار مترمربع مساحت با زیربنای هزار و 800 مترمربع تاکنون 65 درصد پیشرفت داشته و امید است با پرداخت اعتبارات ملی و استانی این طرح در سال آینده به پایان برسد.

* اختصاص چهار میلیارد ریال برای تکمیل طرح مجتمع دکتر شریعتی
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: طرح مجتمع فرهنگی دکتر شریعتی در مدت هفت سال گذشته متوقف شده بود که امسال برای تکمیل آن چهار میلیارد ریال اختصاص یافت.
حسین مقصودی افزود: برنامه ریزی شد تا این اعتبار در قالب ردیف بودجه هرسال برای تکمیل این طرح اختصاص یابد.
وی با اشاره به ضرورت شناخت اندیشه دکتر علی شریعتی ادامه داد: این اندیشمند بزرگ مهمترین عنصر پیوند بین دانشگاه و مسجد و دانشجو و روحانیت بود و از همین رو نسل سوم انقلاب اسلامی باید اندیشه های او را بشناسد.
این نماینده مجلس گفت: امام راحل، رهبر معظم انقلاب، آیت الله مطهری و سایر بزرگان و اندیشمندان بزرگ ایرانی و خارجی در مورد علی شریعتی سخنان ارزشمندی دارند و اندیشه های او را تائید می کنند.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز جامعه اسلامی و نسل سوم انقلاب در معرض تفکرات افراط گرایی مانند داعش قرار دارد و آشنایی با اندیشه های دکتر شریعتی آنان را در برابر این تفکرات مصون می کند.
علی شریعتی مَزینانی مشهور به دکتر علی شریعتی زاده 2 آذر 1312 در روستای کاهک سبزوار است. وی 29 خرداد 1356 در شهر ساوتهمپتون انگلیس درگذشت. پیکر شریعتی در دمشق و در جوار حرم حضرت زینب(س) به خاک سپرده شده است.
سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: جواد پورسخاوت **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
8144/7500/1858

انتهای پیام /*

نظر شما