شناسهٔ خبر: 19989077 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تدوین راهبرد جدید آسیای میانه تا پایان سال 2019 توسط اتحادیه اروپا

تهران - ایرنا - اتحادیه اروپا در حال تهیه یک طرح راهبردی برای کشورها آسیای میانه تا پایان سال 2019 بر اساس نتایج طرح ها و پیشنهادات وزاری خارجه این بلوک در نشست 19 ژوئن (29 خرداد) است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه منابع خبری محلی، استراتژی کنونی بلوک آسیای مرکزی که در سال 2007 تصویب شد، قالب سیاسی بین پنج جمهوری اتحاد جماهیر شوروی سابق شامل قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان را تشکیل می دهد.
اگر چه جزئیاتی در مورد راهبرد جدید مشخص نشده است، اما نتیجه گیری و طرح شورای امور خارجه اتحادیه اروپا در مورد آسیای مرکزی ، وضعیت چند حوزه را مشخص می کند.
در متن بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: با توجه به چالش های جدی برای حقوق بشر، از جمله مسائل جنسیتی در منطقه، شورای ملی مجددا تأکید می کند که پیگیری و گفت و گو با کشورهای آسیای مرکزی در مورد حکومتداری خوب، حاکمیت قانون و حقوق بشر ادامه دارد.
بر اساس راهبرد جدید «اهمیت رسانه های مستقل بدون فشارهای داخلی و خارجی» برجسته می شود.
براساس این سند، اتحادیه اروپا همچنین به دنبال حضور بیشتر در افغانستان با هدف کمک به «تلاش های ثبات در منطقه آسیای میانه» است.
اتحادیه اروپا در مورد انرژی، قول داده است تا کریدور گاز جنوبی، که در حال حاضر برای تهیه گاز از آذربایجان به اروپا طراحی شده است را در این منطقه گسترش دهد.
این نتیجه گیری همچنین بیان می کند که بروکسل «با ارائه تخصص خود در چارچوب قانونی صحیح توسعه و حمایت از همکاری سرمایه گذاری با موسسات مالی اروپا را ادامه خواهد داد تا انرژی تجدید پذیر و بهره وری انرژی در آسیای میانه ارتقاء دهد.»
سرزمین آسیای میانه در قلب اوراسیا واقع است و مرز مشترکی با آب های آزاد جهان ندارد. این منطقه با جمعیت حدود 65 میلیون نفر در طول تاریخ به عنوان بخش کوچکی از جاده ابریشم شناخته شده است.
آساق**1663**خسرو حسینی**انتشار دهنده: مریم شفیعی

انتهای پیام /*

نظر شما