شناسهٔ خبر: 1998511 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

ظریف در جمع خبرنگاران:

دامنه افراطی‌گری در دنیا در حال گسترش است

دامنه افراطی‌گری در دنیا در حال گسترش است و برای رهایی از آن، برخی کشورها باید دیدگاه خود را نسبت به این معضل تغییر دهند.

صاحب‌خبر -

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که در صورت تغییر نگاه برخی کشورها به پدیده تروریسم و افراطی گری، می توان به حل ریشه ای این پدیده شوم در دنیا امیدوار بود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، « محمد جواد ظریف» که جمعه شب در پایان 'اجلاس فرایند استانبول برای افغانستان» با خبرنگاران ایرانی در پکن سخن می گفت، افزود: دامنه افراطی گری در دنیا در حال گسترش است و برای رهایی از آن، برخی از کشورها باید دیدگاه خود را نسبت به این معضل تغییر دهند.

وی با بیان اینکه این مشکل مختص یک منطقه خاص نیست، داشتن یک اراده جمعی برای مقابله با آن را ضروری دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: خوشبختانه امروز همه کشورها به این واقعیت پی برده اند که باید با این تهدیدها به طور جدی مقابله کرد و یکی از نتایج مثبت نشست امروز در پکن ایجاد اتحاد میان کشورهای شرکت کننده در این خصوص بود.

وزیر امور خارجه همچنین به بیانیه پایانی این اجلاس در روز جمعه اشاره کرد و گفت: در این بیانیه زمینه های مختلف همکاری بین المللی به منظور کمک به افغانستان پیش بینی شده است.

ظریف افزود: موضوعاتی نظیر ضرورت بازسازی افغانستان، ارائه راه حلی برای توسعه این کشور که بتواند جایگزین مواد مخدر شود، ریشه کن کردن تروریسم و گروه های فراقانونی که در حوزه مواد مخدر فعال هستند، از نکات خوب و ارزشمند دیگری بود که در بیانیه پایانی مورد توجه کشورهای شرکت کننده قرار گرفته است.

وی یادآور شد که اجرای این تصمیمات بستگی به میزان اراده سیاسی، ادراک واقعی و تغییر نگرش کشورها بخصوص آمریکا و کشورهای غربی نسبت به منطقه خاورمیانه دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به ملاقات ها و دیدارهای خود در حاشیه اجلاس اشاره کرد و گفت: در ملاقات با «یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای دولتی چین و «وانگ یی' وزیر امور خارجه این کشور، در باره موضوعات مختلف از جمله همکاری های اقتصادی، سیاسی و بین المللی که بخصوص در دولت جدید چین به شکل راهبردی میان دو کشور در حال انجام است، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی یادآور شد که در این دیدارها تصمیم های خوبی به منظور پیشبرد این روابط در سطح عالی که مد نظر رهبران دو کشور هم هست، اتخاذ شده است. همچنین با آنان در خصوص این موضوع که چین می تواند به صورت فعال تری هم در رسیدن به راه حل موضوع هسته ای ایران و هم در خصوص اجرای برخی از اقدامات پس از رسیدن به راه حل، نقش قابل توجهی ایفا کند، صحبت شد.

ظریف ادامه داد: در دیدار با 'اشرف غنی ' رییس جمهوری افغانستان نیز زمینه های همکاری مشترک با دولت وحدت ملی این کشور و نقش ایران در اجرای بهتر برقراری ثبات در افغانستان مورد بررسی قرار گرفت.

ظریف خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا خواهان برقراری ثبات و ایجاد وحدت ملی در میان همه گروه های افغانی بود و در این دیدار به نقش مفیدی که ایران می تواند در این میان داشته باشد، تاکید شد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین یادآور شد که در دیدارهای جداگانه خود با وزیران امور خارجه ترکیه، ترکمنستان و مشاور وزیر امور خارجه پاکستان، در خصوص مسائل مختلف و پیشبرد روابط دو جانبه تبادل نظر شده است.

وی ادامه داد: در دیدار با مشاور وزیر امور خارجه پاکستان در خصوص نقاط مرزی دو کشور موضوعات مهمی مطرح و توافق شد که دو کشور با ایجاد سازوکارهای جدی، علاوه بر جلوگیری از بروز تشنج، از نفوذ عناصر تروریستی به داخل مرزهای کشور همکاری نزدیکتری داشته باشند.

ظریف گفت: امیدوارم با ایجاد شرایط مناسب، موضوع مرزی دو کشور، به اختلاف میان ایران و پاکستان تبدیل نشود چون مرز ما و پاکستان مرز دوستی است.

وزیر امور خارجه در خصوص دیدار با «مولود چاووش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه هم یادآور شد: در این دیدار به مشکلات موجود در زمینه حمل و نقل مرزی اشاره شد که این روزها مسائلی را برای برخی از هموطنان ما ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد که به منظور حل و فصل این مشکلات برنامه هایی پیش بینی شده است که در زمان مقرر اجرایی خواهد شد.

نظر شما