شناسهٔ خبر: 19975469 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

حمله تروریستی یک خودرو به نمازگزاران یک کشته و 10 زخمی به جا گذاشت

تقویت جشنواره حقوق بشر آمریکایی در بعد علمی

صاحب‌خبر -

 در پی حمله یک خودرو به شماری از نمازگزاران در نزدیکی مسجد «فینسبری پارک» در لندن، یک نفر کشته و 10 تن دیگر زخمی شدند.نخست وزیر انگلیس و شهردار لندن این حادثه را تروریستی نامیدند و پلیس ضد تروریسم نیز برای بررسی ابعاداین حادثه وارد عمل شده است .
منابع خبری گزارش دادند که این خودرو، نمازگزاران را در پی خروج‌شان از مسجد پس از ادای نماز و صرف سحری زیر گرفت. این حادثه حدود ساعت 12و 15 دقیقه (به وقت محلی) نزدیک مسجد فینسبری پارک در شمال لندن رخ داد.
یک شاهد عینی گفت: «این خودرو 3 سرنشین سفیدپوست بریتانیایی داشت و نمازگزاران خودشان یکی از مجریان این حمله را دستگیر کردند ولی دو نفر دیگر از محل حادثه فرار کردند.»
براین اساس، عملیات زیر گرفتن با خودرو در منطقه‌ای در لندن انجام شد که اتباع الجزایری، سومالی، یمنی و بنگالی در آنجا سکونت دارند و دو مسجد نیز در این منطقه وجود دارد. شاهدان عینی احتمال می‌دهند که این حادثه با انگیزه انتقام در واکنش به حمله اخیر لندن بوده است. در حالی که اخبار اولیه حاکی از چهار کشته و ۱۲ زخمی بود پلیس لندن اعلام کرد، یک تن کشته و ۱۰ تن زخمی شده‌اند. روزنامه ایوینینگ استاندارد انگلیس در این باره نوشت: در جریان این حادثه یک حمله با سلاح سرد هم رخ داد
به طوریکه فردی با سلاح سرد از خودرو بیرون پریده و دست‌کم یک نفر را چاقو زد.
پلیس ضد ترور انگلیس اعلام کرد، تمامی قربانیان این حمله مسلمان بودند و تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مجری عملیات به طور انفرادی کار می‌کرد. پلیس افزود: ما این عملیات را تروریستی می‌دانیم چون تمام مدارک و شواهد تروریستی بودن آن را تایید می‌کند. چالش‌های عدیده‌ای فرا روی ما در لندن وجود دارد اما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا به مقابله با آنها بپردازیم. پلیس همچنین گفت: یک نفر را دستگیر کرده و جستجو برای یافتن دو نفر دیگر ادامه دارد.
به گفته پلیس، راننده خودرو بازداشت شده و ۴۸ ساله است. پلیس افزود، اول نمازگزاران او گرفتند و سپس نیروهای پلیس او را بازداشت کردند.
مقامات پلیس گفته‌اند که این یک «پیشامد جدی» است. ماموران پلیس و امدادی به محل شتافته‌اند.
همچنین پلیس روز گذشته یک دستگاه خودروی «ون» را که به واسطه آن نمازگزاران زیر گرفته شدند را توقیف کرد.
شاهدان می‌گویند که به خاطر ماه رمضان نمازگزاران زیادی در محل بودند. شورای مسلمانان انگلیس اعلام کرد، حادثه زیر گرفتن یکی از پدیده‌های خشونت در زمینه اسلام هراسی است. شورا اظهار داشت: راننده انگلیس عمدا اقدام به زیر گرفتن نمازگزاران کرد. این شورا خواستار افزایش تدابیر امنیتی در جهت حمایت از مساجد شد.
محمد کزبر، رئیس شورای امنای مسجد فینربری پارک اعلام کرد، مسجد اخیرا تهدیداتی را از طریق تلفن همراه دریافت و این تهدیدات را به پلیس ابلاغ کرده بود.

 واکنش ها به حادثه تروریستی لندن
در حالی که پلیس بریتانیا حادثه حمله یک خودروی ون به تعدادی از نمازگزاران در شهر لندن را یک حادثه جدی ارزیابی کرده است، پلیس مقابله با تروریسم نیز به روند تحقیقات درباره این حادثه پیوسته است. از طرف دیگر ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس نیز در بیانیه‌ای ضمن اعلام همدردی با تمامی زخمی‌شدگان این حادثه گفت: این یک حادثه وحشتناک بود. می تصریح کرد: این حادثه وحشتناک است و من با افراد زخمی شده و خانواده‌هایشان احساس همدردی می‌کنم و گروه‌های امدادی و نیروهای ضد ترور در محل حادثه حضور پیدا کردند.
نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرد: پلیس درباره حادثه همانند یک حادثه تروریستی تحقیق می‌کند چراکه احتمال تروریستی بودن حادثه وجود دارد.
ترزا می همچنین تاکید کرد که نفرت و خشونتی از این دست، به جایی نخواهد رسید. نخست وزیر انگلیس گفت همه با هم حمله به مسلمانان را محکوم می‌کنند و تمهیدات بیشتر برای محافظت از مساجد فراهم خواهد شد.
وی ضمن تروریستی خواندن این اقدام گفت حمله به نمازگزاران در شمال لندن، مانند تمامی حوادث تروریستی دیگر منزجرکننده است..جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر و رهبر اپوزیسیون این کشور هم شدیدا نسبت به این حادثه ابراز ناراحتی کرد.صادق خان، شهردار لندن نیز اعلام کرد: واقعه در نزدیکی مسجد لندن حمله به ارزش‌های مشترک ماست. وی اظهار داشت: مانند حملات وحشتناک منچستر، وستمینستر و لاندن بریج که همگی حمله به تمامی ارزش‌ها، آزادی و احترام مشترک بودند.

نظر شما