شناسهٔ خبر: 1997454 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون ستاد امر به معروف کاشان در گفت‌وگو با فارس:

برخی رسانه‌ها به چهره ارزشی‌ها اسید تهمت می‌پاشند

معاون ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان کاشان با اشاره به حادثه اسیدپاشی اصفهان گفت: برخی رسانه‌ها همگام با دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن، به چهره افراد ارزشی اسید تهمت می‌پاشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، هر ساله با وزیدن گرفتن نسیم محرم در فضای کشور، با وجود اندوه موسم عزای حضرت ثارالله(ع) و اهتزاز نماد سوگ سالار شهیدان در فضای جامعه،‌ اما برخی‌ دغدغه‌داران عرصه دین که تنها بهره‌مندی از شور حسینی آنها را قانع نمی‌کند و به شعور حسینی نیز می‌اندیشند و قند بشارت در دل‌شان آب می‌شود که حداقل در این موسم و به رسم اجبار تقویم‌ها می‌توانند با دستمال همت غبار از آیینه شفاف اما زنگار غفلت گرفته امر به معروف و نهی از منکر بزدایند.

به همین بهانه خبرگزاری فارس از کاشان سزاوار دید با یکی از فعالان و پیشگامان عرصه امر به معروف و نهی از منکر که علاوه بر سابقه طولانی و تجربه فراوان در حوزه امر به معروف و نهی از منکر مسئولیت‌های اجرایی متعددی را نیز در کارنامه خود دارد، گفت‌وگویی ترتیب دهد و دیدگاه‌های وی را در خصوص این دو فریضه مهم اما مغفول مانده جامعه امروز جویا شود.

محمد رضوان‌نژاد که اکنون به عنوان معاون ادارات و کارخانجات ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر فعالیت دارد با حضور در دفتر خبرگزاری فارس در کاشان نظراتش را در مورد موضوعاتی نظیر جایگاه امر به معروف و نهی از منکر، حادثه اسیدپاشی اصفهان، رفتارهای سلبی و ایجابی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و...بیان کرد که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

فارس: به عنوان سؤال نخست جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در چه مرتبه‌ای است؟ ضرورت اجرای آن چیست؟

رضوان‌نژاد: امر به معروف و نهی از منکر بارها در آیات و روایات مورد تأکید قرار گرفته و این دو فریضه الهی به عنوان یکی از محورهای کلیدی دین ما همواره مورد توجه بوده است. از همه مهم‌تر بعد از ارتحال پیامبر اکرم(ص) انقلاب و قیامی بزرگتر از قیام کربلا وجود ندارد قیامی که با هدف امر به معروف و نهی از منکر که همانا اصلاح جامعه اسلامی و مقابله با حکومت فاسد اموی است، صورت می‌گیرد.

بر این اساس امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات و فرایض الهی است و در عین حال یکی از ابزار کلیدی و مهم در اصلاح جامعه نیز محسوب می‌شود.

فارس: چه زمانی احساس شد امر به معروف و نهی از منکر نیاز جامعه ایران اسلامی است؟

رضوان‌نژاد: مقام معظم رهبری در سال 1371 بحث تهاجم، شبیخون و قتل‌عام فرهنگی را مطرح می‌کنند چراکه با نگاه تیزبین خود فعالیت‌های دشمن را برای مقابله با نظام اسلامی رصد کرده و می‌نگرند که چگونه دشمن به مصاف جامعه به خصوص قشر جوان ایران اسلامی می‌آید، در این شرایط بود که دلسوزان نظام به فکر احیا و اجرایی‌تر کردن مسئله امر به معروف و نهی از منکر افتادند و پس از این احساس نیاز بود که مجلس پنجم وارد عرصه شد و قانون حمایت از ضابطین تصویب و شرایط ورود نیروهای قانونی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر فراهم شد.

پس از این قانون برخی از بزرگان و دلسوزان جامعه، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر را دنبال کردند تا رهنمودهای مقام معظم رهبری در این حوزه رنگ عملیاتی‌تر شدن به خود بگیرد و فرهنگ تذکر لسانی در جامعه ما زنده شود.

فارس: ساختار ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در سطح شهرستان، استان و کشور چگونه است؟

رضوان‌نژاد: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در سطح شهرستان‌ها دارای پنج معاونت است که شامل معاونت‌های ادارات و کارخانجات، پشتیبانی و مالی، اجرایی، فرهنگی و تشکل‌های مردمی است و در سطح استان و مرکز نیز چنین ساختار با تفاوت‌های اندکی و بر اساس مقتضیات آن وجود دارد.

در استان امام جمعه مرکز استان به عنوان رئیس ستاد و مقام‌های عالی حاکمیت استانی به عنوان قائم‌مقام و جانشین رئیس ستاد فعالیت می‌کنند و در شهرستان‌ها نیز چنین سلسله مراتبی در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان وجود دارد.

فارس: آیا نوع فعالیت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اجرایی است؟

رضوان‌نژاد: ستاد کار اجرایی مربوط به دستگاه‌های دیگر را انجام نمی‌دهد بلکه تلاش می‌کند دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر که مورد غفلت قرار گرفته و تا حدودی به فراموشی سپرده شده احیا شود و ستاد بر اساس این هدف سیاست‌گذاری می‌کند.

فارس: برخی معتقدند امر به معروف و نهی از منکر در سال‌های اخیر مورد غفلت واقع شده است، نظرتان در این خصوص چیست؟

رضوان‌نژاد: سابقه بی‌توجهی به امر به معروف و نهی از منکر به صدر اسلام برمی‌گردد به عبارت دیگر امر به معروف از صدر اسلام مورد بی‌مهری واقع شد و چون این دو فریضه پس از ارتحال پیامبر(ص) مورد اهتمام قرار نگرفت وقایع تلخ در تاریخ اسلام رخ داد اگر این فریضه مورد توجه واقع می‌شد بسیاری از مصائب کربلا به وجود نمی‌آمد.

بر همین اساس اگر در جامعه کنونی ما مردم به عنوان تکلیف به امر به معروف و نهی از منکر بنگرند، جامعه متحول و اصلاح‌ می‌شود، به ویژه اینکه این فریضه شرعی یک وظیفه قانونی هم به شمار می‌رود.

فارس: به بعد قانونی امر به معروف و نهی از منکر اشاره کردید، موضع قانون در قبال این وظیفه شرعی چیست؟

رضوان‌نژاد: اصل هشتم قانون اساسی به این دو فریضه دینی و البته شرعی اشاره روشنی داشته است، بر اساس این اصل باید بین مردم نسبت به دولت و بالعکس حس مسئولیت وجود داشته باشد.

اکنون در مجلس حرکتی شروع شده است که انتظار می‌رود در راستای عملیاتی شدن اصل هشتم قانون اساسی اقدام جدی صورت گیرد و با مشخص شدن حدود این امر، مردم احساس مسئولیت کنند و آمران و ناهیانی که وارد این مقوله می‌شوند طبق ضوابط قانونی انجام وظیفه کنند و مورد بی‌مهری برخی افراد و ارگان‌ها قرار نگیرند.

فارس: در حادثه اسیدپاشی اصفهان برخی‌ افراد و تریبون‌ها انگشت اتهام را به سوی ناهیان از منکر گرفتند و مستقیم یا غیرمستقیم آنها را عامل این اقدام جنایتکارانه معرفی کردند، تحلیل شما از این رویکرد چیست؟

رضوان‌نژاد: یکی از اجحاف‌های بزرگی که به امر به معروف و نهی از منکر در کنار مورد غفلت واقع شدن آن صورت می‌گیرد، برخی از تخلفات و ناهنجاری‌هایی است که در جامعه توسط افراد جانی، اراذل و اوباش انجام می‌شود و آن را به چهره‌های ارزشی نسبت می‌دهند.

این مسئله ظلم بزرگی است که طی چند دهه اخیر به امر به معروف و نهی از منکر واقع شد و حتی در ابتدای امر ضربه بزرگی به پیکره ارزشی جامعه زد که البته با موضع‌گیری شایسته و سریع رؤسای سه قوه روبه‌رو شد و تاکنون بارها اعلام شده که دستگاه‌های امنیتی و انتظامی به دنبال شناسایی و مجازات سریع عامل یا عاملان ارتکاب این جنایات هستند.

اما با این وجود به طور یقین وقوع اقدام شیطانی در اصفهان و ماجرای اسیدپاشی یکی از بزرگ‌ترین ستم‌هایی بود که در قبال امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفت و اتهامی که پس از آن به آمران به معروف و نهی از منکر زده شد.

این خط و حرکت از رسانه‌های بیگانه شروع شد چراکه صحنه‌گردان‌های این رسانه‌ها به دنبال توقف حرکت انقلاب هستند و برخی هم در داخل از روی غفلت و یا به عمد این جریان را دنباله‌روی کردند و در رسانه و گفتار خود این ظلم را مضاعف ساختند.

فارس: هدف اینگونه افراد یا رسانه‌ها در انتساب حادثه اسیدپاشی به مأموران اجرای امر به معروف و نهی از منکر چیست؟

رضوان‌نژاد: در شرایطی که برخی رسانه‌ها همگام با دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن، به چهره افراد ارزشی اسید تهمت می‌پاشند باید توصیه کرد که از خارجی‌ها توقعی نیست اما برخی افراد داخلی که وطن خود را دوست دارند نباید با دشمن میهن خویش همکاری کنند.

رسانه‌ها بسیار تأثیرگذار هستند؛ آنهایی که همان مطالب و تیترهای رسانه‌های دشمن را در رسانه‌های خود تکرار و مکتوب می‌کنند از وظیفه حرفه‌ای خود فاصله گرفته‌اند.

کسی که حرف دشمنانی که به دنبال توقف حرکت انقلاب هستند را بازگو می‌کند باید در رفتار و مهندسی اقدام خود تجدیدنظر کند؛ حداقل اگر مسلمان نیست ایرانی است و نباید یک ایرانی حرف دشمن کشور خود را تکرار کند و تفکرات او را ترویج دهد به طور قطع هر ایرانی هموطن خود را دوست دارد و به میهن و مردم خویش عشق می‌ورزد، بنابراین نباید به بلندگوی دشمن تبدیل شود.

البته رسانه‌های بسیاری هم در کشور هستند که در راستای اصلاح جامعه حرکت می‌کنند و در مسیر تفکرات ارزشی جامعه گام برمی‌دارند و باید همگان چون الگو به این رسانه‌ها توجه کنند و سخن مردم و این نظام را در رسانه‌های خود ترویج دهند.

فارس: ارزیابی شما از عملکرد خبرگزاری فارس در عرصه‌های مختلف نظیر امر به معروف و نهی از منکر چیست؟

رضوان‌نژاد: احساس می‌کنم خبرگزاری فارس در راستای ارزش‌ها و آرمان‌های نظام همواره فعال بوده و به موقع برای بیان مطالب به صحنه می‌آید و این خط‌‌مشی را از ابتدا تاکنون داشته است و در برخی پیچ‌های تاریخی پس از انقلاب به موقع و شایسته انجام وظیفه کرده است.

فارس: از دیدگاه شما تعریف آمر به معروف و ناهی از منکر چیست؟

رضوان‌نژاد: یک آمر به معروف و یا ناهی از منکر انسان دلسوزی است که می‌خواهد از به ورطه تباهی کشیده شدن فرد متخلف جلوگیری کند و هیچ نگاه خصمانه‌ای به وی ندارد بلکه صرفا یک نیت مصلحانه و نجات‌دهنده دارد.

آمر به معروف و ناهی از منکر فردی معتقد، متعهد و دارای اوج محبت است به معنای دیگر امر به معروف و نهی از منکر پیشگیری و نه مچ‌گیری است و برخوردار از کمال رأفت است نه خشونتی مشابه آنچه آن فرد جانی در اصفهان مرتکب شد.

فارس: شما به جنبه‌های ایجابی یک آمر به معروف و ناهی از منکر اشاره کردید، پس برخورد سلبی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر چه جایگاهی دارد؟

رضوان‌نژاد: تنفر قلبی در برابر منکرات، تذکر لسانی و استفاده از قدرت سه مرتبه امر به معروف و نهی از منکر است که وظیفه آمران و ناهیان دو مرحله نخست است مرحله سوم در اختیار حاکمیت است که در قانون مشخص شده که به طور قطع درصد قلیلی هستند که ممکن است در برابر امر به معروف و نهی از منکر تمکین نکنند که باید اعمال قانون شوند که این امر توسط دستگاه‌های قانونی باید انجام شود.

فارس: امر به معروف و نهی از منکر در کاشان از چه سالی به صورت جدی مطرح شد؟

رضوان‌نژاد: امسال بیستمین سالی است که تذکر لسانی و امر به معروف و نهی از منکر در شهرستان به صورت دقیق و با محبت اجرا می‌شود و چون با شیوه‌های دینی همراه است، مورد قبول واقع می‌شود.

از همان دهه 60 که فعالیت ستاد امر به معروف و نهی از منکر را در کاشان شروع کردیم عده‌ای در مورد نتیجه‌بخش بودن این حرکت دچار تردید بودند ولی با همکاری غیرمستقیم مسئولان آن زمان، زمینه و بستر اجرای آن فراهم شد.

فارس: موضع مردم کاشان به خصوص افرادی که تذکر لسانی به آنها داده می‌شود، چگونه است؟

رضوان‌نژاد: با توجه به اینکه آمرین به معروف و ناهیان از منکر کاشان و مأموران تذکر لسانی در سطح شهرستان تمام آموزش‌های لازم را در مواجهه با افراد و مهارت‌های برقراری ارتباط برای بیان تذکر خود فرا می‌گیرند بنابراین قاطبه مردم و افراد از این تذکرهای لسانی استقبال می‌کنند، اما اگر این حرکت دینی فراگیر شود تذکر لسانی به امری عادی تبدیل شده و برای افراد تعجب‌‌آور نیست و باید این مهم در بین مردم نهادینه شود که امر به معروف و نهی از منکر مچ‌گیری نیست، بلکه نجات‌بخش است.

تعابیر و فرمایشات مقام معظم رهبری و امام راحل در مورد لزوم و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر بیانگر این است که جامعه قابلیت پذیرش آن را دارد و تنها باید به صورت یک فرهنگ همگانی در آید.

امر به معروف و نهی از منکر شرایطی را دارا است که اگر طبق قوانین اسلام و مکرر صورت گیرد حتی گروه قلیلی که در برابر این واجب الهی مقاومت می‌کنند را نیز به تسلیم وامی‌‌دارد.

فارس: با توجه به توریست‌پذیر بودن کاشان و تفاوت‌های فرهنگی دارالمؤمنین حتی با سایر مناطق گردشگری نظیر اصفهان، تبریز و... مبحث امر به معروف و نهی از منکر چگونه در خصوص گردشگران خارجی اجرا می‌شود؟

رضوان‌نژاد: در برخی اماکن تاریخی تعدادی از طلاب و افراد مذهبی که به زبان‌های خارجی تسلط دارند برای اجرای این فریضه برای مواجهه با مهمانان خارجی در نظر گرفته شده‌اند که چون با زبان گردشگر با او صحبت کرده و پس از خوش‌آمدگویی کلام معروف خود را به وی عرضه می‌کنند، این توریست با میل بیشتری این سخن معروف را به جان می‌پذیرد.

البته آنچه در زمینه امر به معروف و نهی از منکر مهم است توجه به برخی خلأهای موجود در زمینه پشتوانه‌های اجرایی و قانونی است که امیدواریم مسئولان امر توجه بیشتری در این زمینه داشته باشند.

فارس: چه برنامه‌هایی در هفته امر به معروف و نهی از منکر در شهرستان کاشان تدارک دیده شده است؟

رضوان‌نژاد: نشست با سرگروه‌های امر به معروف و نهی از منکر، فضاسازی شهرستان در مورد امر به معروف و نهی از منکر توسط معاونت فرهنگی با همکاری دستگاه‌های فرهنگی شهرستان، تجمع آمرین به معروف و ناهیان از منکر، گردهمایی شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌های دولتی و صنوف و برخی هیئت‌های مذهبی از جمله برنامه‌های هفته امر به معروف و نهی از منکر در شهرستان است.

دیدار با خانواده شهدا، مسابقه امر به معروف و نهی از منکر در برخی دستگاه‌های دولتی، گردهمایی شوراهای امر به معروف و نهی از منکر مراکز آموزشی و تأکید به واعظان و روحانیون برای بیان فلسفه قیام عاشورا و اهمیت این فریضه برای مردم توسط سازمان تبلیغات اسلامی از دیگر اقدامات پیش‌بینی شده برای بزرگداشت این هفته است.

انتهای پیام/63009/غ40

نظر شما