شناسهٔ خبر: 1997400 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

هشتم محرم نماد عشق و ارادت زنجانی‌ها به سالار شهیدان

هشتم محرم الحرام نماد عشق و ارادت مردم استان زنجان به سالار شهیدان است و مردم نقاط مختلف استان حضور گسترده‌ای در عزاداری این روز دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) استان زنجان و پایتخت شور و شعور حسینی نیز همچون سایر استا‌ن‌های کشورمان غرق ماتم شده است و مردم همه شهرها و روستاهای استان زنجان نیز به عزای سالار شهیدان نشسته‌اند.

مردم استان زنجان در دهه اول محرم رسم و رسومات خاصی دارند و هر کس به طرق مختلف عرض ارادت خود را در این روزها به سیدالشهدا نشان می‌دهد.

این روزها همه نقاط مختلف استان زنجان حال و هوای خاصی به خود گرفته و همه اقشار مختلف جامعه از جمله پیر و جوان، مرد و زن و کودک و بزرگ در شهر و روستا خود را برای عزاداری روزهای محرم آماده کرده‌اند.

*پیچیدن عطر محرم در کوچه‌های زنجان

در این روزهای عزیز در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر عطر محرم پیچیده و شهر حال و هوای خاصی دارد، بسیاری از مردم لباس مشکی به تن کرده‌اند و با این اقدام نیز عرض ارادت خود را به این روزها و سالار شهیدان نشان می‌دهند.

در خیابان‌های زنجان عده‌ای مشغول پخش نذری هستند و عزاداران حسینی را میهمان خود می‌کنند و عده‌ای نیز گوسفند و گاو قربانی‌ می‌کنند، همه تکیه‌ها، هیئت‌ها و مساجد برنامه‌های عزاداری خود را دارند و و مردم پایتخت شور و شعور حسینی نیز استقبال گسترده‌ای از این مراسم‌ها دارند.

با نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی برنامه‌ها و عزاداری‌های مساجد و هیئت‌ها افزایش یافته و مردم خود را آماده این روزها می‌کنند.

همچنین همزمان با روز هشتم محرم دسته حسینیه اعظم زنجان عزاداری کرده و در این روز مردم با حضور در این دسته به سوگ سالار شهیدان می‌نشینند.

*عزاداری باشکوه مردم زنجان در روز هشتم محرم

در روز هشتم محرم الحرام یکی از باشکوه‌ترین و عظیم‌ترین عزاداری‌های مردم استان زنجان به یاد رشادت‌های حضرت ابوالفضل(ع) در واقعه کربلا برگزار می‌شود.

عزاداری مردم استان زنجان در این روز چند سالی است که به عزاداری جهانی تبدیل شده و به پاس عزاداری گسترده زنجانی‌ها در این روز استان زنجان به نام پایتخت شور و شعور حسینی لقب گرفته است.

بسیاری از هموطنان از دیگر استان‌های کشور خود را به عزاداری روز هشتم محرم به استان زنجان می‌رسانند تا در عزاداری باشکوه مردم زنجان شرکت کنند.

سالانه به پاس ارادت مردم ولایت مدار و دین‌دار استان زنجان نذورات بسیاری در این روز جمع‌آوری شده و قربانی‌هایی که در این روز ذبح می‌شود، آمار بالایی دارد.

کرامات اهل بیت در روز هشتم محرم در مسجد حسینیه اعظم زنجان و شفایافتگان این مکان مقدس بسیار است، تعداد گوسفندهای اهدایی و قربانی به این مکان به قدری است که حسینیه اعظم زنجان را به دومین قربانگاه قربانیان مسلمانان پس از «منا» تبدیل کرده است.

حسینیه اعظم یکی از بزرگترین مساجد استان زنجان است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد.

این مسجد که یکی از اماکن مذهبی شیعیان است به علت عزاداری باشکوه دسته عزاداری در روز هشتم محرم در سال 87 به عنوان دهمین میراث معنوی کشور ثبت‌ شده است.

*جهانی شدن عزاداری هشتم محرم مردم استان زنجان

مراسم عزاداری مردم استان زنجان در روز هشتم محرم از چند سال گذشته شکل جهانی به خود گرفته و هر سال این مراسم از چندین شبکه داخلی و خارجی به صورت زنده پخش می‌شود تا شیعیان جهان نیز بتوانند از این عزاداری باشکوه بهره‌مند شوند.

این مراسم مورد استقبال مردم در خارج از استان و حتی خارج از کشور نیز قرار گرفته به طوری که ظرفیت هتل‌ها و میهمانسراهای شهر زنجان از چند روز از آغاز مراسم هشتم محرم تکمیل می‌شود و مردم دیگر استان‌ها نیز استقبال گسترده‌ای برای شرکت در این مراسم دارند.

برای شکوه و معنویت بیشتر این مراسم هر سال یک بیت به زبان ترکی به عنوان شاه بیت دسته عزاداری در مقام حضرت ابوالفضل (ع) سروده می‌شود و توسط مداحان و مردم به صورت جمعی در روز هشتم محرم خوانده می‌شود.

مسئول ذبح احشام حسینیه اعظم زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به فعالیت گسترده افراد مختلف استان زنجان در عزاداری روز هشتم محرم اظهار داشت: در این روز بیش از 280 نفر برای ذبح و جمع‌آوری احشام ذبح شده فعالیت می‌کنند.

رسول احدی با اشاره به اینکه در عزاداری روز هشتم محرم سال جاری 30 نفر با لباس متحدالشکل سبزرنگ در بخش ذبح قربانیان فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: همچنین 20 نفر نیز به عنوان ناظر در این زمینه فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه 10 نفر نیز اقدام به صدور قبض در عزاداری روز هشتم محرم می‌کنند، افزود: همچنین 60 دستگاه خودرو در این روز اقدام به جمع‌آوری لاشه‌های گوسفندان می‌کنند.

این مسئول با بیان اینکه امسال با توجه به سردی هوا ذبح گوسفندان از ساعت 12:30 روز هشتم محرم در زنجان آغاز خواهد شد، گفت: این اقدام برای تسهیل در عزاداری مردم پایتخت شور شعور حسینی در زنجان انجام می‌شود.

در هشتم محرم سال جاری مردم پایتخت شور و شعور حسینی همچون سال‌های گذشته به صورت گسترده در عزاداری این روز شرکت می‌کنند تا در عزای سالار شهیدان سهیم باشند.

همچنین بانوان استان زنجان در کنار مردان به صورت گسترده در مراسم عزاداری روز هشتم محرم حضور دارند.

ارادت مردم استان زنجان به امام حسین(ع) در این روزها به ویژه روز هشتم محرم قابل توصیف نیست و برای درک این ارادت باید در این مراسم حضور داشت تا عزاداری باشکوه آن را درک کرد.

انتهای پیام/73008/غ30/پو3002

نظر شما