شناسهٔ خبر: 19967025 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مثلث مقاومت در سوریه؛

دیرالزور؛ بزرگ‌ترین هدف استراتژیک در عملیات صحرا / راهبرد ارتش سوریه برای درگیری در مناطق صحرایی چیست؟

ارتش سوریه پراکنده کردن جبهه‌ها در درگیری‌های صحرا را در دستور کار قرار داده تا بتواند عنصر غافلگیری را برای خود محقق کند و عنصر دفاع را از تروریست‌ها بگیرد.

صاحب‌خبر -

سرویس جهان مشرق - اهمیت میدانی و معنوی و استراتژیک شهرهای درعا، حلب و دیرالزور در معادله ثبات و هم‌گرایی دولت سوریه بر کسی پوشیده نیست. این موضوع از زمان آغاز جنگ در این کشور از سوی ارتش و رهبران و متحدان سوریه درک شد. در همین راستا بود که یگان‌های نظامی تمامی این گروه‌ها در این شهرها با وجود فشارهای نظامی و اجتماعی بالایی که با آن مواجه بودند پایمردی کرده و این روند تأثیر مهمی در درگیری‌ها و دفاع و پیروزی در این شهرها داشت. امروز شکی نیست که کلید این اهمیت شهرهای سه گانه از آنجا است که هر کدام از آنها کلید جغرافیایی و اقتصادی برای هم‌گرایی با دولت‌های اطراف سوریه هستند. ارتباط با اردن واقع در جنوب سوریه از طریق درعا ، ارتباط با عراق از طریق شرق با دیرالزور و ارتباط با ترکیه در شمال نیز با حلب انجام می شود. بر اساس این شاهراه های ارتباطی، معادلات فشار بر سوریه به صورت زیر وارد می شد.

درعا

این شهر به عنوان نقطه اساسی عبور گروه‌های مسلح محلی و خارجی و تجهیز و موضع‌گیری آنها در مرزهای اردن بود. آنها تحت نظارت اتاق عملیات الموک که شامل تعدادی از افسران خلیجی و غربی و اسرائیل بود، صدها درگیری را مدیریت کردند و تلاش‌های زیادی برای تسلط بر درعا و ابعاد حضور ارتش سوریه و متحدانش در این شهر انجام دادند. با وجود شدت درگیری‌ها و کشته و زخمی شدن تعدادی از مدافعان، اما این شهر در برابر تروریست ها مقاومت کرده و نقطه استراتژیک دفاعی در جنوب سوریه را حفظ کردند. این نیروها امروز از طریق درعا به دنبال آغاز جنگ آزادسازی مرزها و گذرگاه‌ها با اردن و تثبیت تمامیت ارضی سوریه هستند.

حلب

حضور ارتش عربی سوریه و متحدانش در شهر حلب و اطراف آن طی جنگ در این کشور به چند مرحله تقسیم می‌شود که سخت‌ترین آنها در نیمه سال 2013 است که این حضور بعد از پیشروی شبه نظامیان مسلح مورد حمایت کشورهای منطقه‌ای و غربی به کمترین حد خود رسید. تمامی این طرف ها معتقد بودند که بعد از شکست ارتش عربی سوریه در شهر حلب بزرگ‌ترین برگه فشار در این درگیری‌ها از دست سوریه خارج خواهد شد، اما این کشور با حمایت و پشتیبانی متحدان وفادار و قوی خود در برابر این فشارها ایستادگی و از شهر دفاع کرد. بسیاری از این عناصر در دفاع از این شهر کشته و زخمی شدند ، اما در نهایت این نیروها موفق شدند شهر را به همراه بیشتر مناطق حاشیه ای آن آزاد کنند و به این ترتیب امروز امنیت و آرامش را به حلب و بیشتر مناطق حومه آن بازگردانند. آنها به این ترتیب حضور خود در شهر استراتژیک شمالی را تثبیت کرده و متجاوزان و مهاجمان را به حاشیه راندند. این در حالی بود که عناصر مسلح  در این شهر درگیری‌های سخت و خونینی را بدون قید و بند دنبال می‌کردند و حامیان آنها نیز فعالیت‌های دیپلماتیک و سیاسی و حتی نظامی خود را در حمایت از گروه‌های تروریستی داخلی و خارجی سوریه تشدید کرده بودند.

دیر الزور

شاید یکی از اهرم های فشار بر سوریه از طریق شرق از دیرالزور و اطراف  آن باشد که شکل متفاوتی نسبت به جنوب و شمال سوریه دارد. چرا که داعش مأموریت خود در تجزیه سوریه و عراق را از اینجا کلید زده و آن را به عنوان میدان مشترک بین دو دولت و خاستگاه  "دولت اسلامی در عراق و شام" مورد استفاده قرار داده است. در ابعاد محتوایی نیز حامیان داعش و دیگر گروه‌های تروریستی مسلح با فشار بر سوریه از طریق گذرگاه شرقی این کشور در دیرالزور نقطه مشترک دارند. در مقابل، حضور اندک نیروهای ارتش عربی سوریه در شهر و فرودگاه این شهر را می بینیم که با وجود درگیری‌های سخت و خونین و محاصره و انزوا که صدها کیلومتر تا نزدیک ترین یگان های خودی در کشور فاصله داشتند، مقاومت کردند. ناظران و تحلیلگران از راز و رمز این پایداری قهرمانانه شگفت زده شدند و امروز این منطقه برای ملاقات میان یگان های محاصره شده با سایر همکاران آن ها در ارتش عربی سوریه و متحدانش آماده می شود. در این راستا نیروهای ارتش در چندین محور وارد عمل شده اند تا علاوه بر علاوه بر رفع محاصره این نیروها، شهر و حومه های آن را آزاد کرده و همگرایی و همبستگی میان این شهر با محور استراتژیک مقاومت در ایران و لبنان و عراق را فراهم آورد.

باید به این نکته اشاره کرد که این مثلث استراتژیک ، مثلث پایداری از طریق گروه های قهرمان و کوچک پدید آمد و باعث شد آنها در برابر تعداد انبوهی از گروه های تروریستی ایستادگی کنند. این شهرها در گذشته و آینده به عنوان بزرگترین خاستگاه پیروزی دولت سوریه و شکست متجاوزان و خائنان به شمار خواهد رفت.

در همین رابطه پایگاه خبری العهد نوشت که ارتش سوریه و متحدانش از محورهای حومه حمص و حماه و تدمر و حلب ورود به مرزهای اداری منطقه الرقه را در دستور کار خود قرار داده و از چند روز پیش وارد این مناطق شده اند. این محورها با وجود فاصله جغرافیایی که با مرزها دارد، در ابعاد نظامی با آنها نزدیک بوده و اهمیت بالایی در روند درگیری‌های صحرا دارد، شهر دیرالزور و اطراف آن از محورهای اصلی این درگیری ها به شمار می رود.

جبهه صحرایی سوریه که ارتش از چندی پیش عملیات خود در این مناطق را آغاز کرده است، از نظر برنامه‌ریزی نظامی متمایز از جبهه ها دیگر است، یک منبع میدانی سوری در این رابطه می گوید که درگیری‌های ارتش در مناطق صحرایی با وجود اختلاف، در جبهه های متصل صورت گرفته و مناطق حضور گروه‌های تروریست مسلح مشخص شده و فشار بر این مناطق و محاصره کردن و حمله کردن به آن ها به تدریج در دستور کار نیروهای ارتش قرار دارد.

از سوی دیگر ارتش سوریه پراکنده کردن جبهه‌ها در درگیری های صحرا را در دستور کار قرار داده تا بتواند عنصر غافلگیری را برای خود محقق کند و عنصر دفاع را از تروریست‌ها بگیرد. این موضوع باعث انزوای عناصر مسلح داعش و عقب‌نشینی سریع آنها شده است، بعلاوه اینکه این اتفاق باعث افزایش مساحت امن در جبهه‌های تحت سلطه ارتش شده و و اولویت هجومی بالایی به سمت مناطق خارج از کنترل ارتش دارد.

براساس این طرح ، ارتش و متحدانش روستاها و شهرهای حاضر در محور اثریا، الرصافه و الرقه را جزو اهداف آینده خود به شمار می‌آورند و عملیات ارتش در حومه شرقی السلمیه نیز به صورت موازی استمرار پیدا می‌کند. علاوه بر این که منطقه عقیربات نیز جزو اولویت‌های عملیات نظامی در حومه شمال شرقی حماه قرار می گیرد. در همین رابطه یک منبع نظامی دیگر اعلام کرد که منطقه عقیربات  از جنبه هم‌مرز بودن با سلسله‌جبال شرقی تدمر و قرار داشتن در حد فاصل دو حومه این استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

این منبع در رابطه با درگیری‌های دنبال شده در سلسله‌ جبال تدمر نیز تاکید کرد که ارتش برای محاصره این کوهستان و خارج کردن تروریست ها از این مناطق تلاش خواهد کرد و آن را به عنوان ضربه‌ای پیش دستانه برای اجرای حمله احتمالی به سمت منطقه استراتژیک  السخنه مورد استفاده قرار می دهد. السخنه حلقه اتصال بین حمص و دیرالزور است و از بزرگترین مراکز تجمع باقیمانده داعش در صحرا تا این لحظه است.  

تسلط بر السخنه مقدمه ای برای پیروزی در منطقه قصر الحیر شرقی و حرکت به سمت کباجب و الشولا در جنوب غربی دیرالزور است. یک منبع نظامی در این رابطه می گوید که به این ترتیب دیرالزور در شرایط کنونی بزرگ‌ترین هدف استراتژیک در موازنه های برنامه‌ریزی ارتش و روند عملیات صحرا است و با وجود مسافت زیادی که بین جبهه های پنج گانه وجود دارد، آن ها با یکدیگر در ارتباط هستند و عملیات ارتش در این مناطق عملیات بزرگی خواهد بود که تحت عنوان جنگ آزاد سازی دیرالزور لقب گرفته است.

نظر شما