شناسهٔ خبر: 19955674 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نماينده حماس در تهران طي گفت‌وگو با همشهري‌:

انتقال دفترحماس از قطر صحت ندارد

- محمد کرباسی: در سال‌های اخیر قطر با حضور خالد مشعل در این کشور میزبان یکی از دفاتر مهم حماس بوده است.

صاحب‌خبر -

به همين‌خاطر بحران به‌وجود آمده اخير ميان دوحه و رياض باعث حرف و حديث‌هاي بسياري درباره آينده روابط قطر و حماس شده است. خالد قدومي، نماينده جنبش حماس در تهران اما در گفت‌وگو با همشهري برخي گزارش‌ها درباره نقل مكان دفتر اين جنبش از دوحه را رد كرده و مي‌گويد هيچ تغييري در روابط خوب اين جنبش با قطر ايجاد نشده است. او از مذاكره ميان عربستان و قطر حمايت مي‌كند و عقيده دارد كه اتحاد كشورهاي اسلامي براي حمايت از فلسطين مسئله‌اي مهم است.

ما هميشه در فلسطين و به‌ويژه در جنبش مقاومت اسلامي علاقه‌مند هستيم كه امت اسلامي را متحد ببينيم. دوست داريم كه كشورهاي اسلامي اختلاف‌ها را كنار بگذارند و اتحاد خود را حفظ كنند. بدون شك هر نوع اختلاف بين برادران ما در عربستان و قطر به نفع فلسطين نيست و ما اميدواريم كه روابط اين دو كشور بار ديگر عادي شود و آنها اختلاف‌هاي خود را كنار بگذارند. بدون شك حل و فصل اين اختلاف‌ها به‌صورت مستقيم به نفع فلسطين و مسائل فلسطين خواهد بود چون اتحاد مسلمانان حمايت از فلسطين را قدرتمندتر مي‌كند.

ما با همه كشورهاي اسلامي روابط خوب و نزديكي داريم. روابط ما با همه كشورهاي اسلامي با هدف مقابله با دشمن صهيونيستي و حمايت از مردم فلسطين موازي است. در اين شرايط هم روابط خوب خود را با همه كشورهاي اسلامي و عربي حفظ مي‌كنيم.

بر اساس انتخابات جدید،ریاست جدید حماس در غزه مستقر است و پس از این انتخابات دفتر و مقر اصلی ما در غزه به حساب می‌آید. دفتر و موقعیت ما در قطر تغییری نکرده و ما هم‌چنان روابط نزدیکی با میزبانان عزیز خود در قطر داریم و هیچ تغییر و تحول جدیدی در این رابطه اتفاق نیفتاده است. اما خبر انتقال رهبران حماس از قطر به ایران صحت ندارد. در عین حال ما در روابط خود همیشه تلاش کردیم که شرایط کشورهای میزبان را درک کنیم‌ و همچنان‌که گفتم روابطمان با برادرانمان در کشور قطر حسنه است و هیچ تغییری نکرده است.

نه، اين مسئله نادرست است و حقيقت ندارد. هيچ وقت به‌صورت رسمي نه قطر و نه عربستان اين مسئله را اعلام نكرده‌اند. اين گزارش‌ها ساختگي هستند و به همين‌خاطر ما نمي‌توانيم واكنشي نسبت به آن داشته باشيم. نه عربستان و نه برادران ما در منطقه نمي‌توانند برخلاف انتخابات جديد و خواسته مردم فلسطين اقدام كنند. حماس نماينده اكثريت مردم فلسطين است.

ما مي‌خواهيم روابط ايده‌آل با عربستان داشته باشيم و در تلاش براي روابط بهتر با رياض هستيم. بار ديگر بايد تأكيد كنم كه ما به‌دنبال داشتن روابط خوب و نزديك با همه كشورهاي اسلامي هستيم.

هر نوع عادي‌سازي روابط با رژيم اسرائيل اقدامي عليه ملت و مردم فلسطين است و تنها بحران را طولاني‌تر مي‌كند. چنين اقدامي به هيچ عنوان نمي‌تواند بهبودي در شرايط مردم فلسطين ايجاد كند. اسرائيل بايد بداند كه به‌خاطر اقدام‌هايش عليه فلسطين مجازات مي‌شود نه اينكه پاداش بگيرد. هر نوع روابط نزديك با اسرائيل محكوم شده است. ما نمي‌خواهيم در روابط خارجي كشورهاي اسلامي و عربي مداخله كنيم اما ما اعلام مي‌كنيم كه هر نوع عادي‌سازي روابط با اسرائيل به هيچ عنوان به نفع ملت فلسطين نخواهد بود.

متأسفانه اين اقدامي از سوي تشكيلات خودگردان و محمود عباس، رئيس اين تشكيلات بوده است. به‌نظر ما اين اقدامي غلط است كه شرايط منطقه تحت محاصره غزه و مردم ما در اين منطقه را بسيار سخت‌تر مي‌كند. اين مسئله از سوي ما قابل‌قبول نيست. اين اقدام، ضربه‌اي به مردم فلسطين به‌حساب مي‌آيد. ما بايد در مسير آشتي و اتحاد بيشتر حركت كنيم. مجازات فلسطيني‌ها در غزه يك اقدام ميهن‌‌دوستانه به‌حساب نمي‌آيد. ما اعتقاد داريم كه محمود عباس بايد اين اقدام را تصحيح كند و از مردم فلسطين حمايت كند و نه اينكه آنها را در محاصره قرار دهد.

متأسفانه ما همچنان تحت محاصره هستيم. گذرگاه‌هاي مرزي غزه همچنان بسته است. مردم به‌خاطر مجبور بودن به استفاده از شمع به‌خاطر كمبود برق مي‌ميرند. فلسطيني‌ها به‌خاطر نبود دارو جانشان را از دست مي‌دهند. اين داروها كه مي‌تواند جان فلسطيني‌ها را نجات دهد گران نيستند اما براي بهبود بيماران در دسترس نيستند و اجازه ورود آنها به غزه داده نمي‌شود.

اين قطع برق هم شرايط را بدتر كرده است. بيمارستان‌ها و اتاق‌هاي عمل ساعت‌هاي طولاني بدون برق هستند. نبود برق براي سازمان‌هاي حياتي، زير‌ساخت‌هاي غزه را در خطر قرار داده است. متأسفانه بسياري از اين مشكلات هم تنها به‌خاطر اختلاف‌هاي سياسي است و نه مشكلات زيربنايي.

اكثر اين مشكلات به‌خاطر محاصره غزه ازسوي رژيم صهيونيستي و اقدام‌هاي اين رژيم به‌وجود آمده است اما محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان هم به اين مشكلات افزوده است. محمود عباس بايد اين اقدام‌ها را متوقف كند و جهت‌گيري معقولانه‌تر و منطقي‌تر داشته باشد، در غيراين صورت شرايط در غزه بدتر خواهد شد.

بله به‌طور قطع مذاكرات ما و برادران ما در فتح ادامه دارد اما متأسفانه تا اين لحظه به نتيجه‌اي نرسيده است. ما اميدواريم كه مذاكرات به نتيجه برسد و در ‌ماه مبارك رمضان شرايط براي مردم فلسطين بهتر شود.

نظر شما