شناسهٔ خبر: 19953676 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

چهل روز از فاجعه معدن یورت گذشت

وعده‌های مسئولان همراه با معدن‌کاران دفن شد

جامعه:بیش از ۴۰ روز از فاجعه بزرگ معدن زمستان یورت آزادشهر و جان باختن ۴۳ نفر از کارگران این معدن می‎گذرد اما خانواده‌های این جان باختگان در کنار تحمل رنج بزرگ فقدان سرپرست از عملی نشدن وعده‏‌های مسکن، بیمه، مستمری و قول‎های دیگر مسئولان گله دارند.

صاحب‌خبر -

مریم احمدی شیروان: دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور به خبرنگار ما می‌گوید: همان روز وقوع حادثه به منظور آگاهی یافتن از تعداد دقیق قربانیان و بررسی زوایا و علل پنهان این اتفاق درخواست کمیته حقیقت یاب کردیم. خصوصاً اینکه بازرسان وزارت کار، نیم ساعت قبل از حادثه در محل معدن حضور داشته و نسبت به شرایط کار در این معدن تذکر داده و یا آن را تایید کرده‌اند. علاوه بر آن نیاز به شفاف سازی توسط این کمیته مبنی بر تعیین دقیق کارفرمای معدن و دانستن شخصیت حقیقی یا حقوقی او احساس می‌شد. اما تاکنون گزارشی شفاف از عملکرد این کمیته ارائه نشده است.

مطالبات بر زمین مانده

پس از حادثه معدن زمستان یورت و حضور رئیس‌جمهور در محل حادثه، ایشان قول‌هایی را مبنی بر پرداخت ۵۰ میلیون تومان ودیعه مسکن، کمک هزینه مراسم ترحیم و مستمری خانواده‌ها دادند.  وعده‌هایی که تاکنون عملی نشده است.هادی ابوی اضافه می‌کند: هنوز با گذشت بیش از چهل روز از حادثه، فاش نشده است که این معدن وابسته به کدام نهاد یا پیمانکاری است.خانواده‌های این متوفیان مشکلات بزرگ معیشتی دارند که با برقراری مستمری تا حدودی حل خواهد شد. وی به دریافت بیمه بیکاری اشاره کرده و می‌گوید: در حوزه بیمه بیکاری، کارگرانی که در این مدت بیکار شده‌اند، بیمه بیکاری دریافت می‌کنند اما خانواده‌های کارگران فوت شده مستمری بگیر نشده‌اند و کار خاصی برای آن‌ها انجام نشده است.

این فعال حوزه کارگری با تأکید بر پیگیری اوضاع این خانواده‌ها اضافه می‌کند: در این حادثه دلخراش که سبب جان باختن بیش از ۴۳ نفر از کارگران معدن و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر شد، خانواده‌های جان باختگان و افکار عمومی انتظار دارند مطالبات به حق این معدن‌کاران پرداخت و افرادی که سبب بروز این حادثه شدند معرفی و مجازات شوند.

ابوی در پایان اشاره می‌کند: این روزها با پایان یافتن اجلاس سازمان بین‌المللی کار و فارغ شدن تشکل‌های کارگری، قطعاً در چند روز آینده پیگیر این موضوع بوده و اقدمات لازم را انجام خواهیم داد.

وعده‌هایی که با معدن‌کاران دفن شد

عضو مجمع نمایندگان استان گلستان نیز با اعلام اینکه هنوز برای خانواده معدن‌کاران فوت شده و معدن‌کاران بیکار اقدامی مؤثر صورت نگرفته به خبرنگار ما می‌گوید: پس از حادثه معدن زمستان یورت و حضور رئیس‌جمهور در محل حادثه، ایشان قول‌هایی را مبنی بر پرداخت ۵۰ میلیون تومان ودیعه مسکن، کمک هزینه مراسم ترحیم و مستمری خانواده‌ها دادند.  وعده‌هایی که تاکنون عملی نشده است.

علیرضا ابراهیمی اضافه می‌کند: مسئله اصلی تحقیق و تفحص از معدن است. یکی از این گزارش‌های تهیه شده توسط کمیسیون صنایع و معادن مجلس در صحن علنی ارائه شد، اما گزارش تحقیق و تفحص وزارت صنایع هنوز آماده و ارائه نشده است. سوال اصلی هم علت این تأخیر و پاسخگویی به مردم است.

وی با بیان اینکه هنوز برای دریافت بیمه بیکاری کارگران معدن کار مثبتی صورت نگرفته است می‌افزاید: هنوز هستند کارگرانی که در تماس و پیگیری‌های مکرر عنوان می‌کنند از لحظه وقوع حادثه، حقوق و بیمه بیکاری دریافت نکرده‌اند. این همه در حالی است که همه مردم، از دولتی که با مشارکت بالای مردمی انتخاب شده است انتظار دارند جدی‌تر بوده و برای کارگران سخت‌کوش و قانع با دلسوزی بیشتری رفتار کنند چرا که آن‌ها با کمترین میزان حقوق دریافتی زندگی‌شان را می‌گذرانند. حقوقی که باید به موقع پرداخت شود تا مشکل خاصی برای آن‌ها پیش نیاید. ابراهیمی در پایان از پیگیری‌های مداوم و حضور در جمع خانواده‌های معدن‌کاران سخن گفته و می‌گوید: خانواده‌هایی که سرپرست خود را در این حادثه غم‌انگیز از دست دادند، شایسته انتظار و توجه بیشتری از طرف دولت هستند.

نظر شما