شناسهٔ خبر: 1994519 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دیدگاه مشترک ایران و چین برای مبارزه با تروریسم

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر از پکن، وزیر امور خارجه کشورمان که به چین سفر کرده است جمعه با عضو ارشد شورای دولتی چین دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد. 



 در این نشست که در حاشیه اجلاس چهارمین اجلاس روند صلح و امنیت افغانستان در پکن برگزار شد، دو طرف پیرامون موضوعات دوجانبه و راه های افزایش همکاری ها، تحولات منطقه ای، بحران تروریسم و افراطی گری و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات ایران و کشورهای 


گروه 5+1 گفتگو و تبادل نظر کردند. 


محمد جواد ظریف در این دیدار، روند مناسبات دو کشور را رو به گسترش خواند و با اشاره به دیدارهای سران دو کشور و همچنین تماس های میان دو کشور در سایر سطوح عالی به ویژه در یک سال اخیر، گفت : چین دوست درازمدت و شریک نزدیک ایران است. 


وی اهتمام دو طرف به پیگیری و اجرای توافقات به عمل آمده را زمینه ساز توسعه هر چه بیشتر مناسبات در حوزه های مختلف بر شمرد. 


وزیر امورخارجه کشورمان ضمن تشریح روند مذاکرات هسته ای برای رسیدن به توافق جامع، ابراز عقیده کرد: حصول توافق جامع در مدت زمان باقیمانده همچنان امکان پذیر است و چین نیز با توجه به همکاری خوب در روند مذاکرات می تواند در زمان باقیمانده نیز تلاش موثر خود را در این زمینه بکار بگیرد. 


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افراطی گری و تروریسم را معضل و بحرانی جدی در منطقه توصیف کرد و با اشاره به دیدگاه های نزدیک دو کشور ایران و چین در این زمینه، لزوم برخورد جدی و ریشه ای با تروریسم را به عنوان فراز مهم و مشترک دو کشور در مقابله با این پدیده توصیف کرد. 


معاون نخست وزیر چین نیز در این ملاقات با اشاره به گسترش روابط ایران و چین در سال های اخیر و دیدارهای خوبی که در سطح سران دو کشور صورت گرفته است افزود: اشتراک نظر تهران و پکن در خصوص مسائل منطقه ای و صلح و امنیت بین المللی قابل توجه، حائز اهمیت و تبادل نظرهای مستمر دو طرف در مذاکرات هسته ای مفید است. 


یانگ جیه چی با اعلام اینکه پکن خواهان بالاترین سطح روابط دوستانه با ایران است، همکاری های ایران و چین را در کمک به حل بحران های منطقه ای مهم خواند. 


وی با اشاره به بحران تروریسم و افراطی گری گفت: نقش ایران در مبارزه با تروریسم برجسته و موثر است . 


عضو ارشد شورای دولتی چین با بیان اینکه تحریم راه حل مناسبی در برخورد با مسائل بین المللی نیست، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته ایران و کشورهای گروه 5+1 به نتیجه مثبتی برسد. وی اظهار کرد: منافع مشترک همه طرف ها در کمک به یافتن راه حل است و امیدواریم در نتیجه مذاکرات، توافق برابر و خوبی حاصل شود. 


دو طرف همچنین در پایان این دیدار، استمرار رایزنی ها و تقویت تبادل نظرهای منظم را مورد تاکید قرار دادند. 


چهارمین اجلاس روند صلح و امنیت افغانستان در پکن ساعاتی پیش به کار خود پایان داد.

مقابله با تهدیدهای منطقه نیازمند اراده سیاسی کشوهای منطقه است 


وزیر امور خارجه کشورمان، اجلاس قلب آسیا را مجموعه ای از کشورهای همسایه و سایر کشورهای منطقه ای و خارج از منطقه برای کمک به ثبات و بازسازی افغانستان بیان کرد. 


دکتر ظریف پس از پایان اجلاس و ملاقات های خود با مقامات برخی کشورها در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر در پکن با اشاره به تهدیدهایی که صلح و امنیت جهانی را از طریق افراط گرایی و تروریسم به خطر می اندازد گفت : به نظر می رسد که همه کشورها به این واقعیت پی برده اند که باید با این تهدیدها به طور جدی مقابله کنند. 


وی بر تعدیل و یا تغییر سیاستهای کشورها در خصوص امکان برخورد جدی با این تهدیدها تاکید کرد و افزود: این نیازمند اراده سیاسی کشورهاست. 


دکتر ظریف با بیان اینکه این اجلاس بیانیه بسیار خوبی را در خصوص زمینه های همکاری بین المللی برای کمک به افغانستان صادر کرده است گفت: کشورهای مختلفی که در این اجلاس هستند نیاز دارند که دیدگاه های خود را نسبت به 


منطقه خاورمیانه و مبارزه جهانی با افراط و تروریسم، همچنین در خصوص ضرورت بازسازی و کمک به توسعه افغانستان به یافتن راه حل جایگزین برای توسعه این کشور که بتواند جایگزین مواد مخدر باشد، تغییر دهند. 


وی اجرای این تصمیمات را به میزان اراده سیاسی، یک ادراک واقعی و تغییر ادراک نسبت به منطقه از جانب آمریکا و کشورهای اروپایی وابسته دانست. 


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با اشاره به دیدارهای بسیار مهم خود با مقامات چینی گفت: در این دیدارها درباره موضوعات مختلف روابط دوجانبه، راهبردی، همکاری های اقتصادی، سیاسی، بین المللی و همکاری در زمینه انرژی و سایر حوزه ها گفتگو شد. 


دکتر ظریف افزود : همچنین در خصوص نقش فعال تر در رسیدن به راه حل در موضوع هسته ای و هم در اجرای برخی از اقداماتی پس از انجام توافق گفتگو شد. 


وی به ملاقات خود با رئیس جمهور افغانستان نیز اشاره کرد و گفت : در این ملاقات زمینه های همکاری های مشترک با دولت وحدت ملی و برقراری ثبات در این کشور و چگونگی ایفای نقش جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بحث و تبادل نظر شد.  وزیر امور خارجه کشورمان اشاره ای هم به دیدار با وزرای خارجه ترکیه ، ترکمنستان و پاکستان کرد و گفت : در این دیدار ها درباره پیشبرد روابط دو جانبه و حل و فصل موضوعات فی مابین ، موضوعات مرزی و ایجاد ساز و کار جدی درباره مرزهای ایران 


و پاکستان و جلوگیری از نفوذ عناصر تروریستی از مرزها به داخل کشور گفتگو شد. وی مسائل منطقه ای، دوجانبه و به ویژه موضوع حمل و نقل که این روزها مشکلاتی را برای برخی از هموطنان ایجاد کرده از محور دیدار خود با وزیر امور خارجه ترکیه بیان کرد. 


دکتر ظریف همکاری های مختلف با ترکمنستان را از موارد گفتگو با وزیر خارجه این کشور ذکر کرد و گفت : در این ملاقات درباره موضوع راه آهن مشترک ایران ، ترکمنستان و قزاقزستان بحث شد که در آینده نزدیک از طریق روسای جمهور سه کشور افتتاح خواهد شد و زمینه را برای توسعه سه کشور فراهم خواهد کرد. 


وی ابراز امیدواری کرد : تصمیماتی که امروز گرفته شد در جهت کمک به مردم کشورها و صلح و ثبات در منطقه باشد.



 



نظر شما