شناسهٔ خبر: 19835580 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

‎ ‎بررسی بازار فولاد امروز جهان (21 خرداد 1396)‏

بررسی بازار فولاد جهان حکایت از کاهش قیمت قراضه در اروپا، میلگرد در ترکیه، ثبات قیمت میلگرد ‏شمال اروپا، ورق در آمریکا دارد‎.‎

صاحب‌خبر -

 افت قیمت قراضه در اروپا علی رغم محدودیت عرضه

 

قراردادهای ژوئن قراضه در بازار داخلی اروپا علی رغم محدودیت عرضه 10 تا 15 یورو نسبت به ماه می افت داشته است. رکود بازار مقاطع و کاهش تقاضای کارخانه ها علت این افت قیمت اعلام شده است.

متوسط شاخص قیمت موسسه پلاتس برای قراضه خرد شده در بازار داخلی اروپا 240 تا 250 یورو هر تن شده که 10 یورو افت داشته است.

 

ترکیه از انگلیس قراضه خرید

 

ترکیه روزهای گذشته به خرید در بازار واردات قراضه ادامه داد و تناژ قابل توجه ای از انگلیس خریداری نمود. 45 هزار تن قراضه سنگین 20-80 انگلیس در 269 دلار هر تن سی اف آر و 20 هزار تن قراضه خرد شده در 278 دلار هر تن سی اف آر خریداری شده است. قراضه سنگین خلوص 20-80 حدود 3 دلار ارزان تر از معاملات قبلی بوده است. ولی قراضه خرد شده یک دلار گران تر شد.

همچنین قراضه سنگین کلاس 1 و2 خلوص 20-80 امریکا 274 دلار هر تن سی اف آر است که مشابه قیمت معاملات اخیر می باشد. برخی منتظرند که قیمت قراضه در ترکیه به زودی بالاتر برود و جو بازار مثبت شده است.

 

بازار میلگرد ترکیه در رکود

 

تقاضای خارجی برای میلگرد ترکیه همچنان ضعیف است و از طرفی با توجه به رونق بازار داخلی کارخانه ها نیز عجله ای برای بهبود وضعیت بازار صادرات از خود نشان نمی دهند. از این رو معامله در بازار صادرات خیلی کم شده است.

قیمت پیشنهادی میلگرد صادراتی 430 دلار هر تن فوب است که 5 دلار نسبت به هفته قبل افت داشته است. برخی از کارخانه ها حاضرند تا 5 دلار دیگر تخفیف بیشتر بدهند.

در هر حال قیمت مورد نظر خریدارها اغلب 410 تا 415 دلار هر تن فوب است که مورد قبول عرضه کننده های ترک نیست.

 

بازار میلگرد شمال اروپا در تنگنا

 

دو هفته اخیر قیمت میلگرد در بازار داخلی آلمان در ثبات بوده در حالی که فشار از جانب سایر عرضه کننده های اروپایی افزایش داشت. برخی معتقدند به زودی قیمت ها کاهش می یابد.

وضعیت بازارهای مصرف کننده مطلوب است و تقاضا کافی است ولی عرضه کننده های آلمانی نتوانستند قیمت را بالا ببرند چون رقابت شدید است. ایتالیا که در بازار الجزایر تقاضا ندارد در بازار آلمان فعال تر شده و عرضه کننده های آلمانی را دچار مشکل کرده است.

میلگرد ایتالیا از اواخر ماه می 20 یورو ارزان تر شده 410 تا 415 یورو هر تن با کرایه حمل در جنوب آلمان عرضه می شود چرا که تقاضای داخلی و صادرات آن کم است. اطریش و اسپانیا هم در آلمان در قیمت های رقابتی پیشنهاد دارند.

در بازار داخلی آلمان قیمت فعلی میلگرد 430 تا 450 یورو هر تن می باشد که دو هفته اخیر در ثبات بوده است.

 

بازار ورق امریکا در کف

 

 به نظر می رسد روند نزولی بازار ورق امریکا دیگر متوقف شده است. البته هنوز برخی در این مورد تردید دارند و معتقدند شاید باز هم قیمت ها کاهش یابد. اخیرا کارخانه های امریکایی قیمت انواع ورق خود را حداقل 33 دلار هر تن بالا برده اند تا از تداوم روند نزولی اجتناب کنند. قیمت ورق نسبت به اواخر سه ماه نخست سال که در اوج بود تاکنون 66 دلار افت داشته است.

البته هنوز معامله ای در قیمت های جدید نهایی نشده است. ورق گرم 639 تا 661 دلار هر تن، ورق سرد و گالوانیزه هم 860 تا 882 دلار هر تن درب کارخانه است.

 

رکود بازار صادرات فولاد چین نسبت به سال گذشته

 

در ماه می صادرات فولاد چین کمی بهبود ماهانه داشت که به دلیل افت قیمت های آوریل بوده است. البته نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت.

چین در ماه گذشته 6.98 میلیون تن محصولات فولادی صادر کرد که 7.55 درصد نسبت به آوریل رشد داشت. افزایش قیمت ها در فوریه و مارس و به دنبال آن افت افت قیمت در آوریل باعث شد تا عرضه کننده های زیادی به دنبال فروش سریع تر موجودی انبارها که در قیمت های بالاتری تولیدشده بود بیفتند.

ولی در کل صادرات فولاد چین امسال برای عرضه کننده های آن جذابیت کمتری دارد.

بین ژانویه تا می سال جاری میلادی نیز چین 34.2 میلیون تن فولاد صادر کرده که 25.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته است.



 

نظر شما