شناسهٔ خبر: 19821438 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انجمن پزشکان عمومی | لینک خبر

انتخابات انجمن‌ پزشکان عمومی ایران الکترونیکی برگزار می‌شود، انتخابات نظام‌ پزشکی را هم الکترونیک برگزار کنید

صاحب‌خبر -

«انتخابات انجمن‌ پزشکان عمومی ایران با ۸۰ هزار عضو الکترونیکی می‌شود.» این خبری است که علیرضا استقامتی، دبیر کمیسیون انجمن‌های تخصصی گروه پزشکی اعلام می‌کند. اقدامی که از یک‌سو برای جلب مشارکت حداکثری و از سوی دیگر در راستای فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت عموم پزشکان به ساختار دولتی انجام می‌شود. استقامتی انتخابات الکترونیک را امری عادی و ممکن می‌داند و آن را به بزرگ‌ترین تشکل صنفی کشور که‌‌ همان سازمان‌ نظام پزشکی است، پیشنهاد می‌کند. او می‌گوید: «با توجه به اینکه انتخابات انجمن پزشکان عمومی کشور طی ماه آینده به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و این انجمن بزرگ‌ترین انجمن مردم‌نهاد است، تقاضا می‌کنیم این انتخابات را به‌صورت الکترونیک، سراسری و از راه دور برگزار کنیم تا همه پزشکان عمومی بتوانند در انتخابات الکترونیک شرکت کنند و از حق قانونی خود برای حضور در انتخابات و انتخاب شدن در هیئت‌مدیره انجمن استفاده کنند.»

photo_2016-10-23_09-57-26

گفت‌وگوی سپید با علیرضا استقامتی، دبیر کمیسیون انجمن‌های تخصصی گروه پزشکی وزارت بهداشت را در ادامه می‌خوانید:
سپید: پزشکان عمومی برای شرکت در این انتخابات الکترونیکی باید چه اقداماتی انجام دهند؟
پزشکان عمومی برای اینکه بتوانند در این انتخابات الکترونیک شرکت کنند، باید خود را در سایت انجمن به‌عنوان عضو انجمن ثبت‌نام کنند، همچنین اگر فکر می‌کنند که می‌توانند عضو هیئت‌مدیره این انجمن شوند، خود را به‌عنوان کاندید هیئت‌مدیره به کمیته انتخابات معرفی کنند و افرادی که برای عضویت در هیئت‌مدیره توانایی دارند، از طریق سایت انجمن ثبت‌نام کنند و رزومه خود را بفرستند تا به کمک انجمن انتخابات به‌صورت الکترونیکی برگزار شود.

سپید: تا این لحظه چند نفر در سایت ثبت‌نام کردند؟
اعضای فعلی انجمن کمتر از تعدادی است که ما برآورد کرده بودیم. اعضای فعلی حدود ۲ تا ۳هزار نفر هستند. ما می‌خواهیم تعداد شرکت‌کنندگان را تا حد ممکن افزایش دهیم. دلیل اینکه من با روزنامه سپید هم مصاحبه می‌کنم همین است. چون روزنامه سپید را خیلی از همکاران ما می‌خوانند و یکی از راه‌های خوب برای اطلاع‌رسانی است و به همین دلیل من سپید را انتخاب کرده‌ام که دوستان از طریق این مطبوعه مورد اقبال پزشکان از این اطلاع‌رسانی بهره‌مند شوند و ما شاهد حداکثر عضویت باشیم.

سپید: در چه صورتی ممکن است مجمع تشکیل نشود؟
اگر تعداد از نیمی از اعضای ثبت‌نام‌شده کمتر باشد به حدنصاب نمی‌رسد. این اتفاقی است که در اغلب انتخابات می‌افتد و ما دوست نداریم این روال ادامه پیدا کند. تصور می‌کنیم با توجه به اینکه فرصت برای ثبت‌نام شدن و اعلام آمادگی کردن برای کاندید هیئت‌مدیره هم کوتاه است، احتمال اینکه انتخابات دو هفته به تعویق بیفتد هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، اما به‌شرط آنکه اعضا در سایت ثبت‌نام کنند.

سپید: آیا پزشکان عمومی که در شهر‌ها و استان‌های دیگر هستند هم می‌توانند در انتخابات شرکت کنند؟
یکی از مزیت‌های انتخابات الکترونیک همین است که اعضای هر انجمن می‌توانند از سراسر کشور از طریق سیستم مخابراتی و پیام‌گیر و ایمیل ثبت‌نام کنند. هر فرد دارای یک username و password مخصوص است که از طریق ایمیل یا شماره تلفن برای هر فرد ارسال می‌شود. افراد از طریق ایمیل و شماره تلفن یا هر دو می‌توانند رای دهند. پزشکان چگونگی شرکت در انتخابات الکترونیکی را می‌توانند در قسمت Help سایت (im-net. ir) یا سامانه جامع انجمن‌های علمی پزشکی ایران مراجعه کنند و از جزئیات آن آگاه شوند.

سپید: ساعات برگزاری انتخابات محدودیتی دارد؟
درمورد ساعت برگزاری انتخابات با انجمن‌ مذکور می‌توان به نتیجه رسید. برای مثال انجمن جراحان پلاستیک به ما گفتند؛ زمان برگزاری انتخابات ۲۴ ساعت باشد اما به دلیل بالا بودن استقبال مدت‌زمان رای‌گیری را ۱۲ ساعت تمدید کردیم. درکل می‌توان برای رای‌گیری سامانه را تا ۷۲ ساعت هم باز گذاشت و این موضوعی است که درمورد روند اجرای آن با اعضای هیئت‌مدیره به توافق می‌رسیم و توافق خواهیم کرد. در این روش انتخابات را انجمن‌ها برگزار می‌کنند و ما فقط ناظر هستیم.

سپید: در‌‌نهایت تائید کننده ساعات شما هستید؟
اگر اعضای انجمن از ما بخواهند مدت‌زمان رای‌گیری ۲۴ ساعت باشد، ما‌‌ همان میزان فرصت می‌دهیم. اگر بخواهند به دلیل گستردگی کار این زمان بیشتر شود، فرصت بیشتری می‌دهیم. زمان رای‌گیری قابل تمدید است و اعضا می‌توانند از طریق تماس با دبیرخانه این موضوع را به ما پیشنهاد بدهند و دبیرخانه می‌تواند در سطح محدودی این زمان را تمدید کند.

سپید: پیشنهاد شما برای حداقل ساعت برگزاری انتخابات و رای‌گیری چیست؟
من پیشنهاد می‌کنم که با توجه به تعداد پزشکان عمومی و گستردگی این گروه حداقل ۴۸ ساعت برای زمان رای‌گیری مناسب باشد اما باید دید با توجه به توان سیستم‌های مخابراتی و الکترونیکی که ممکن است برای لحظه‌ای قطع شود یا username و password کمی با تاخیر برای فرد ارسال شود، ما ۴۸ ساعت را برای تمام کشور پیش‌بینی می‌کنیم اما قضاوت قطعی در این زمینه نداریم و می‌توانیم زمان انتخابات را با مشورت با اعضای هیئت‌مدیره افزایش دهیم.

سپید: آیا تجربه پیشین دبیرخانه درمورد برگزاری انتخابات الکترونیک، آن‌قدر موفق بوده که حالا تصمیم گرفته‌اید انتخابات بزرگ‌ترین انجمن پزشکی کشور را به‌صورت الکترونیکی برگزار کنید؟
ما انتخابات انجمن جراحان پلاستیک ایران را با مشارکت ۷۶ درصدی در ماه مبارک رمضان برگزار کردیم. آن انتخابات طی ۲۴ ساعت برگزار شد و تا ظهر فردای روز رای‌گیری هم تمدید شد. یک موضوع دیگر که درمورد انتخابات الکترونیکی باید بگویم این است که در زمان شمارش آرا هم از اعضای هیئت‌مدیره دعوت می‌کنیم و در حضور خودشان سامانه را باز می‌کنیم تا آرا را شمارش کنیم و نتایج‌‌ همان زمان اعلام می‌شود.

سپید: درمورد تامین امنیت رای‌گیری چه برنامه‌هایی دارید؟
امنیت این سایت بار‌ها سنجیده شده. این موضوع بار‌ها آزمایش‌شده و حتی به‌عنوان دبیر کمیسیون نمی‌توانم نتایج انتخابات را در سایت ببینم و به آن دسترسی ندارم.

سپید: آیا امکان دارد که از پلیس فتا بخواهید به‌عنوان ناظر در زمان رای گیری در انتخابات انجمن‌ها حضورداشته باشد؟
فعلا نیاز نمی‌بینیم که از پلیس فتا کمک بخواهیم اما اگر اعتراضی بشود برای بررسی این اعتراض، می‌توانیم موضوع را بررسی کنیم و این راه برای اعتراض باز است و اگر نیازی به حضور به نهادهای ذی‌ربط باشد از آن‌ها تقاضا خواهیم کرد اما فکر نمی‌کنم که مشکلی پیش بیاید. درواقعشان پزشکان ما اجل از این است که مشکلی پیش بیاید.

سپید: روند بررسی به صلاحیت نامزدهای انتخاباتی به چه شکل انجام می‌شود؟
طبق جدید‌ترین آیین‌نامه انتخاباتی انجمن‌های علمی پزشکی کمیته انتخاباتی پیش‌بینی کرده‌ایم که شامل سه نفر از اعضای پیشکسوت انجمن و نیز دبیر و ناظر هستند. دبیر برای ارتباط اداری دبیرخانه با انجمن، ناظر یا بازرس انجمن به عنوان چشم بینای مجمع عمومی و نماینده وزارت بهداشت.

سپید: سه پیشکسوتی که در کمیته انتخاباتی هستند، ‌چگونه برگزیده می‌شوند؟
خود هیئت‌مدیره انتخاب می‌شود.

سپید: تعریفی که از پیشکسوت در نظر گرفته‌شده چیست؟
تعریف خاصی نداریم. منظور افراد خوش‌نامی هستند که سابقه کاری طولانی دارند و خودشان نمی‌خواهند به‌عنوان هیئت‌مدیره انتخاب شوند.

سپید: به نظر شما آیا برگزاری انتخابات الکترونیک نسبت به انتخاباتی که به‌صورت سنتی برگزار می‌شد، چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟
انتخابات الکترونیک امکان مشارکت را بیشتر می‌کند. همچنین هزینه‌های ناشی از برگزاری انتخابات را کاهش می‌دهد. پزشکان در هر شهری که باشند می‌توانند از طریق سامانه رای بدهند و نیازی نیست که برای شرکت در انتخابات سفر کنند. دقت در انتخابات هم بیشتر می‌شود. طبیعتا برگزاری انتخابات الکترونیک یک مدل روبه‌پیشرفت است. در خیلی از کشورهای دنیا انجمن‌های پزشکی حتی تا یک ماه سایت را برای انتخابات باز می‌گذارند. جمع‌کردن این‌همه پزشک از سراسر ایران که کشوری بسیار پهناور است نیاز به امکانات و هزینه‌های زیادی دارد که در توان وزارت بهداشت نیست به همین دلیل با استفاده از این سامانه می‌توان انتخابات را با دقت، سرعت بیشتر برگزار کرد. این سایت به صورتی ایجادشده که هیچ‌کس بدون username و password نمی‌تواند وارد سایت شود و هرکس تنها به کاربری خود دسترسی دارد.

سپید: برنامه‌ای برای برگزاری انتخابات تمامی انجمن‌ها به صورت الکترونیکی دارید؟
امسال انجمن‌ها برای برگزاری انتخابات به‌صورت سنتی و الکترونیک حق انتخاب دارند اما از سال آینده طبق نظر کمیسیون انتخابات انجمن‌های علمی به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. دلیلی که امسال انجمن‌ها را در برگزاری انتخابات مختار گذاشتیم، فرهنگ‌سازی بود. دقیقا به همین دلیل است که با شما مصاحبه می‌کنیم و می‌خواهیم در جامعه پزشکی فرهنگ‌سازی شود. ممکن است عده‌ای به این دلیل که بی‌اعتماد هستند این‌گونه تصور کنند که چون دولت می‌خواهد این انتخابات را برگزار کند، در آن ذی‌نفع است. این در حالی است که ما ۱۹۰ انجمن تخصصی پزشکی داریم که انتخابات هیئت‌مدیره آن‌ها قرار است از این به بعد به‌صورت الکترونیکی برگزار شود.

سپید: به‌هرحال این ترس تاریخی است که ما داریم.
خب باید به هدف برگزارکنندگان و سابقه آن‌ها نگاه کنیم. اگر این افراد درگذشته مرتکب چنین تخلفاتی شده باشند می‌توان این شائبه را ایجاد کرد اما امروز کسانی این فعالیت را به عهده‌دارند که تابه‌حال چنین سابقه‌ای نداشته‌اند فعالیت سیاسی هم نکرده‌اند. درگذشته شاید بتوان افرادی را پیدا کرد که سابقه سیاسی داشتند و می‌خواستند در انتخابات مداخله کنند اما امروز به این نحو نیست. در مورد انتخابات انجمن چشم پزشکی هم شخص وزیر بهداشت تاکید کردند که اصراری بر برگزاری انتخابات الکترونیکی این انجمن نداشته باشید و انجمن را مختار کنید. من شخصا در جلسه‌ای که برای برگزاری شیوه انتخابات این انجمن برگزار شد حضور داشتم و بااینکه آرا به انتخابات سنتی و الکترونیک تقریبا مساوی بود، تصمیم گرفتیم برای جلوگیری از ایجاد شائبه‌ انتخابات این انجمن را به‌صورت سنتی برگزار کنیم. بنابراین در حال حاضر در حال فرهنگ‌سازی هستیم. انجمن علوم اعصاب ایران هم از ما درخواست کرده‌اند که انتخابات خود را به‌صورت الکترونیکی برگزار کنیم. من از شما تشکر می‌کنم که در این راه برای فرهنگ‌سازی کمک می‌کنید و اگر شواهدی در رابطه با برگزاری انتخابات الکترونیکی انجمن‌های تخصصی پزشکی دارید و آن را به‌عنوان نظر کار‌شناسی خود منتشر کنید، این موضوع می‌تواند به ما کمک کند. همه افراد اگر به سایت انجمن‌های بین‌المللی و ملی که در سطح دنیا فعال است را ببیند متوجه می‌شوند که سال‌هاست انتخابات انجمن‌ها به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. انجمن غدد آمریکا هم به همین شکل عمل می‌کند. آنچه ما امروز انجام می‌دهیم، سال‌هاست که در خیلی از کشورهای دنیا برگزار می‌شود و این موضوعی دائمی است.

سپید: برگزاری انتخابات الکترونیکی انجمن‌های پزشکی که شما پیشتاز آن شده‌اید چه تاثیری در برگزاری انتخابات‌های عمومی و سراسری خواهد داشت؟
فکر می‌کنم حتی انتخابات سازمان نظام پزشکی را هم می‌توان به‌صورت الکترونیکی برگزار کرد.

سپید: آیا این آمادگی وجود دارد؟
ما طبق قانون نمی‌توانیم در انتخابات سازمان نظام پزشکی دخالت کنیم و اقدامی هم نخواهیم کرد اما می‌توانیم مدل خود را پیشنهاد دهیم. اگر بتوانیم این مدل را به جامعه پزشکی بشناسانیم این دیگر تصمیم مدیران است که آن را به‌عنوان یک شیوه انتخابات بپذیرند یا نه.

سپید: شما به‌عنوان یک عضو سازمان نظام پزشکی مدل انتخابات الکترونیکی را به سازمان نظام پزشکی پیشنهاد می‌کنید؟
چراکه نه. هیچ اشکالی هم ندارد. این اتفاقی است که در تمام دنیا می‌افتد. مبنای برگزاری انتخابات انجمن‌های علمی منطقی است که مشارکت بیشتر یک بخش آن است.

سپید: با توجه به گستردگی انتخابات سازمان نظام پزشکی در شهر‌ها و حوزه‌ها، فکر می‌کنید زیرساخت‌های موردنیاز برای برگزاری انتخابات الکترونیک فراهم است و تضمین کافی برای پشتیبانی و حمایت و تامین امنیت آن فراهم است؟
به نظرمی‌رسد مخابرات قوی‌تر از این سطح هم می‌تواند عمل کند. با توجه به مباحثی که من درمورد برگزاری الکترونیکی انتخابات‌های عمومی و پیشنهاد وزارت کشور به شورای نگهبان در همین زمینه می‌شنوم؛ چرا نباید توان برگزاری انتخاباتی در سطح کوچک‌تر را نداشته باشد؟ کشور ما پهناور است و ظرفیت زیادی دارد و افراد هوشمند و توانمند زیادی داریم که می‌توانند در این زمینه عمل کنند. فکر نمی‌کنم کاری باشد که ایرانیان نتوانند آن را انجام دهند. زمانی که رهبری می‌فرمایند به نخبگان در کشور بها دهید و نخبگی را در کشور ترویج کنید، یکی از شرایطی که می‌توان سخنان رهبری را عملیاتی کرد همین‌جاست. آیا با توجه به این سفارش و توانی که در این کشور وجود دارد، آیا نمی‌توان انتخابات سازمان نظام پزشکی را به‌صورت الکترونیکی برگزار کرد؟ اما برای این اقدامات نیاز به عزم جدی داریم که اگر باشد، قطعا این کار‌ها انجام خواهد شد. ما باید از یک‌زمانی شروع کنیم. برای هر کاری هم باید هزینه‌هایی پرداخت کرد.

جدیدا انتخابات نماینده مدیران مسئول مطبوعات در هیئت نظارت مطبوعات هم به‌صورت الکترونیکی برگزار شد و میزان مشارکت اعضا هم بی‌سابقه بود.
ما از وزارت بهداشت به وزارت فرهنگ و ارشاد تبریک می‌گوییم. چون به دنبال ما آن‌ها هم این کار را کردند. این موضوع در فرهنگ‌سازی بسیار تاثیرگذار است.

سپید: درمورد اینکه وزارت علوم قصدی برای برگزاری انتخابات الکترونیکی دارد یا خیر، اخباری دارید؟
از طریق کمیسیون‌های مشترکی که در حال شکل‌گیری است، به آن‌ها هم توصیه می‌کنیم که انتخابات خود را به‌صورت الکترونیکی برگزار کنند.

(Visited 217 times, 1 visits today)

نظر شما