شناسهٔ خبر: 19781158 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

درد بی آبی در انتظار تدبیر/روستایی که 38 سال با تانکر آبررسانی می شود

صاحب‌خبر -

به گزارش شیرازه ، استان فارس برای دهمین سال متوالیست که دچار خشکسالی است و هم اکنون شاید بتوان فارس را بحرانی ترین استان کشور در حوزه آب دانست. سر بیرون آوردن غده خشکسالی و کم آبی، بدون شک حاصل مدت‌ها بی توجهی و بی تدبیری در سیاست‌گذاری و مصرف این نعمت است.

ناقوس بی آبی در جهرم

ناقوس بی آبی در جهرم به صدا در آمده است در حال حاضر تدبیر اتخاذ شده برای حل این معضل، جیره بندی آب و ذخیره کردن آن در مخازن منازل است؛ تدبیری که شاید بتوان تابستان امسال را این گونه مدیریت کرد اما در سال های آینده دیگر این روش جواب گوی نیاز مردم نخواهد بود.

برخی از مناطق جهرم از جمله محله های حاشیه ای شهر از ابتدای آغاز ماه مبارک رمضان شاهد افت شدید فشار آب و یا قطع شدن کامل آن در بسیاری از ساعات شبانه روز هستند . معضلی که مدیر آبفای روستایی ضمن توجیه آن این حق مسلم مردم را با بهانه هایی واهی به حاشیه کشاند.مدیر آبفای روستایی جهرم این ضعف در ارائه ی خدمات مناسب به مشترکین را متوجه خود مشترکین کرد که می باسیت هر مشترک مخزن ذخیره داشته باشد در حالی که 30 درصد از مشترکین مخزن ذخیره ندارند .

علیرضا صحرائیان معاون استاندار و فرماندار ویژه ی جهرم درخصوص رفع معضل بی آبی و پاسخ های تامل برانگیز مدیر آبفای روستایی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن انتقاد شدید از عملکرد مدیر آبفای روستایی جهرم و تذکر جدی برای رفع مشکلات آب شرب این محلات گفت : با وجود اینکه ماه مبارک رمضان سال گذشته، فرمانداری ویژه، تذکر و هشدارهای جدی به اداره‌ی آبفای روستایی جهرم و اداره‌ی کل استان فارس داد و وعده‌ی حل این مشکل نیز داده شد، اما همچنان معضل کمبود آب پابرجاست.

نماینده‌ی عالی دولت در شهرستان جهرم اظهار داشت: فرمانداری به عنوان یک نهاد نظارتی معضل کم‌آبی را پیش‌بینی کرده و به اداره‌ی آبفای روستایی تذکر داده بود و انتظار می‌رفت که آنان نیز این مسئله را جدی گرفته و پیش تر از این ها این مسئله را پیگیری و حل می کردند .

روستایی که 38 سال با تانکر آبررسانی می شود

زرین دشت یکی دیگر از شهرستانهای فارس است که با بحران کم آبی و بی آبی در برخی از روستاهای خود دست و پنجه نرم می‌کند. در این شهرستان 2 روستا وجود دارد که بنا به گفته حمید یزدان‌پناه فرماندار زرین‌دشت هنوز آبی برای شرب ندارند . «بن‌دشت» و « چاه‌زبر» دو روستایی است که یزدان‌پناه از آنها نام می‌برد و اعتقاد دارد این مشکل به این دلیل است که در کل حوزه سرزمینی زرین‌دشت منبع آب شرب وجود ندارد و تمامی منابع آبی این شهرستان غیربهداشتی و غیرقابل شرب است و آب شرب مردم زرین‌دشت از دیگر شهرستان‌ها نظیر داراب و جهرم تامین می‌شود .

وحید تفیله، دهیار روستای بن‌دشت از بی‌آبی روستا سخن می‌گوید و اینکه گاه 2 ماه طول می‌کشد تا مردم بتوانند آب شرب خود را تهیه کنند چراکه آبرسانی سیاری که برای این روستا صورت می‌گیرد با 2 تانکر است که جوابگوی جمعیت 230 خانواری این روستا نیست . به گفته وی بنا بوده که تانکر دیگری برای آبرسانی به این روستا اضافه شود اما تاکنون محقق نشده و مردم برای ادامه زندگی مجبور به خرید آب شرب هستند در صورتی که پرداخت هزینه آب برای بسیاری از مردم مشکل است .

دهیار بن‌دشت از وجود چشمه آبی در روستا خبر می‌دهد که پیش از این برای مصارف غیربهداشتی استفاده می‌شده اما خشکسالی سبب کاهش آب آن شده و مردم برای استفاده‌های بهداشتی نیز گاه با کمبود آب روبه‌رو هستند .

رئیس آبفای روستایی زرین دشت از اجرای پروژه آبرسانی به این روستای بن‌دشت و چاه‌زبر از شهرستان جهرم خبر می‌دهد که از 2 سال گذشته شروع شده و از 32 کیلومتر خط انتقال تاکنون 30 کیلومتر آن انجام شده است .

این در حالی است که تفیله، دهیار روستا از تعطیلی 7 ماهه این پروژه خبر می‌دهد و می‌گوید: یک سال گذشته برای لوله‌کشی اقدام کردند اما 7 ماه است که کار را تعطیل کردند در صورتی که 2 کیلومتر تا چاه‌زبر و 800 متر از بن‌دشت هنوز باقی مانده است .

بی آبی در مناطق کم برخوردار شیراز

بحران کم آبی را می‌توان در مناطق مختلف شیراز نیز که یکی از کلانشهر های جنوب کشور است مشاهده کرد. به گفته یکی از مخاطبان شیرازه چندین سال است که بی آبی مردم محله کوشکک شرقان را عاصی کرده ولی اداره آب با علم به اینکه لوله های این منطقه پوسیده و آب هدر می رود اما هیچ اقدامی نکرده‌اند و همچنان مردم مستضعف و کم درآمد این منطقه با بی آبی سر می‌کنند.

علاوه بر شرقان؛ چندی پیش شاهد اعتراض مردم منطقه سلطان آباد نیز بودیم؛ سلامتی 2 هزار خانوار از مردم روستای سلطان‌آباد شیراز که آب‌رسانی به آنها از طریق تانکر و تنها هفته‌ای یک نوبت انجام می‌شود، با توجه به فصل گرما و آغاز ماه مبارک رمضان بیش از پیش به خطر افتاده و هنوز هیچ‌یک از وعده‌های مسؤولین تحقق نیافته است.

به گزارش شیرازه، سال گذشته مشکل بی‌آبی فارس به شورای عالی آب کشیده شد. در چند جلسه این شورا راهکارهای تامین اعتبار برای اجرای طرح‌های آبرسانی و مسائل کشاورزی فارس مورد بررسی قرار گرفت. بعد از آن بود که در نیمه اسفند ماه 95 افشانی استاندار فارس از 3 تصمیم مهم شورای عالی آب برای فارس خبر داد و گفت:مسؤولان استان اگر هنر داشته باشند می‌توانند بودجه‌ها را به‌خوبی جذب کنند. حال درد بی آبی فارس در انتظار تدبیر مسئولان استان است.

نظر شما