شناسهٔ خبر: 19763962 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

راه‌های کاهش اضطراب دانش‌آموزان در امتحانات

صاحب‌خبر -
یک روانشناس با بیان اینکه بیشترین بازده یادگیری مطالب به ویژه در فصل امتحانات، مطالعه 30 تا 45 دقیقه‌ای است و باید پس از این مدت مطالعه، 15 تا 20 دقیقه استراحت کرد، گفت: بهترین زمان مطالعه در ماه رمضان، هنگام سحر است.

به گزارش فارس، حمیدرضا صدرایی روانشناس در خصوص «نحوه مطالعه دانش‌آموزان در فصل امتحانات و نوع تغذیه آنها»، اظهار داشت: بهترین زمان درس خواندن، از آغاز سال تحصیلی است؛ باید بدانیم اضطراب‌های امتحان از زمانی به وجود می‌آید که درس‌ها روی هم انباشته می‌شوند. 

وی با اشاره به شرایط اضطراب دانش‌آموزان در دوران امتحانات، افزود: یکی از موضوعات مهم، همین درس‌خواندن دانش‌آموزان در شب امتحان است و مهم‌تر از آن، پایین بودن اعتماد به نفس و خودباوری آنهاست؛ چرا که برخی دانش‌آموزان به دلیل عدم خودباوری و اعتماد به نفس، در توانایی‌های ذهنی خود دچار اختلال شده و از عهده امتحانات برنمی‌آیند. 

این روانشناس با تأکید بر اینکه داشتن استرس به حد معمول در افراد خوب است، یادآور شد: این موضوع باعث پیشرفت می‌شود؛ چراکه اعتقاد دارم اگر استرس و اضطراب به کلی در انسان از بین برود، منجر به مرگ او می‌شود؛ در نتیجه اگر فردی هیچ استرسی نداشته باشد، حتی دنبال غذا خوردن نیز نمی‌رود،‌ اما نه اینکه این استرس و اضطراب به حدی باشد که جلوی عملکرد فرد را بگیرد و منجر به اختلال شود. 

صدرایی با اشاره به راه‌های دیگر کاهش استرس و اضطراب دانش‌آموزان در فصل امتحانات، تصریح کرد: باید والدین در طول سال تحصیلی، به فرزندان خود در امر آموزش کمک کنند؛ ضمن اینکه تشویق و خودباوری دانش‌آموز نیز نقش بسزایی در کاهش استرس دانش‌آموز دارد. 

وی بیان داشت: براساس مکانیزم استرس، سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک تشدید می‌شود؛ یعنی هر چقدر سمپاتیک فرد فعال می‌شود، استرس او نیز بالا می‌رود و در مقابل، هر چقدر پاراسمپاتیک فرد فعال شود، بار استرس کاهش می‌یابد. 

این روانشناس متذکر شد: بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان درس خواندن هر فرد براساس فلات یادگیری اوست؛ فلات یادگیری هر فرد در مطالعه 30 تا 45 دقیقه است؛ یعنی فرد در این مدت می‌تواند مطالب را با کیفیت بالا فراگیرد و باید پس از این مدت مطالعه، 15 تا 20 دقیقه استراحت کرد و مجدداً برنامه مطالعاتی را ادامه داد. 

صدرایی در پاسخ به این پرسش که «بهترین زمان مطالعه در ماه مبارک رمضان چه زمانی است؟»، خاطرنشان کرد: این زمان در اوایل ماه رمضان با اواخر آن متفاوت است اما بهترین زمان مطالعه دروس حفظی، اول وقت صبح است؛ یعنی براساس طول موج سه ساعته که خواب در آن مدت کامل می‌شود، بهترین زمان دریافت مطالب، بعد از خواب سه ساعته است. 

وی اضافه کرد: بعد از 2 زمان خواب سه ساعته، در این زمان بهترین میزان دریافت مطالب توسط مغز صورت می‌گیرد؛ در نتیجه بهترین زمان یادگیری در ماه مبارک رمضان، زمان سحر است، اما به دلیل فصل امتحانات نمی‌توان تنها به این زمان اکتفا کرد. 

این روانشناس عنوان کرد: دانش‌آموزان می‌توانند هنگام ظهر کمی استراحت کنند و پس از آن به مطالعه دروس خود ادامه دهند، اما باید 15 تا 20 دقیقه استراحت را نیز در این مدت رعایت کنند. 

صدرایی در خصوص «نحوه تغذیه دانش‌آموزان در فصل امتحانات»، افزود: در ایام امتحانات مصرف بیش از حد قند، نمک، کافئین و چربی‌ها توصیه نمی‌شود؛ چرا که این مواد باعث وارد شدن استرس به بدن می‌شوند و باید مواد قندی و نمک کمتری در این ایام مصرف شوند البته باید این مصرف طوری باشد که دانش‌آموز دچار سوءتغذیه نشود؛ ضمن اینکه به استعداد بدن افراد نیز بستگی دارد، برخی این مواد را می‌سوزانند و برخی نیز آن را در بدن ذخیره می‌کنند. 

وی تأکید کرد: فست‌فودها مواد غذایی هستند که باعث استرس می‌شوند. 

برچسب‌ها:

نظر شما