شناسهٔ خبر: 19690955 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

نگاهی به نمادهای بسته بانکی در بورس و فرابورس

صاحب‌خبر -
تعداد زیادی از نمادهای بانکی در بورس و فرابورس ایران متوقف هستند که می توان از بارزترین آنها به نماد بانک صادرات در بورس و نماد بانک ایران زمین در فرابورس اشاره کرد.

در اواخر سال ۱۳۹۵ بود که نماد بانک ملت پس از ۶ ماه توقف بازگشایی شد. این سهم که در ۲۷ تیرماه سال ۱۳۹۵، ۲۴۱ تومان داد و ستد می‌شد در روز بازگشایی آن در پنجم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۵،  با افت بیش از ۳۷ درصد از قیمت پایانی خود تنها ۱۲۰ تومان معامله شد.

همچنین نماد بانک تجارت که در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۹۵ که همزمان با برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی با قیمت ۱۰۰ تومان متوقف شده بود پس از حدود هفت ماه در ۱۳ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۵ با بیش از ۳۳ درصد کاهش در قیمت پایانی تنها ۶۶ تومان معامله شد و امروز نیز نماد این بانک به علت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره متوقف است.

این توقف‌های طولانی مدت باعث شد نه تنها برای ماه‌ها، دارایی سهامداران خرد بلوکه شود، بلکه وضعیت نابه‌سامان صورت‌های مالی آنها باعث شد پس از مدت زمان طولانی قیمت سهم شان به شدت ریزش داشته باشد و سهامداران این بانک‌ها از  هر دو سمت مورد ضرر و زیان واقع شوند.

علاوه بر این نماد بانک صادرات ایران که از ۲۹ تیرماه سال ۱۳۹۵ بابت مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورت‌های مالی متوقف شده بود، همچنان بر روی تابلوی اصلی بورس نیامده و سهامداران خرد آن ها همچنان نگران آینده سرمایه‌گذاری خود هستند.

همچنین نماد بانک پارسیان هم از ۱۲ آبان‌ماه سال گذشته به علت آنچه ابهام در ارائه‌ اطلاعات اعلام شده، بر روی تابلوی اصلی بورس متوقف است و امروز همچنان بعد از گذشت ۷ ماه بازگشایی نشده است.

بانک دی دیگر نماد متوقف در گروه بانکی‌هاست که از اواخر تیرماه سال گذشته معامله گران نمی‌توانند این سهام را خرید و فروش کنند و این نماد روی تابلوی بازار عادی فرابورس همچنان متوقف است.

از دیگر نمادهای بانکی که در فرابورس ایران معامله می‌شدند و امروز متوقف است می‌توان به نمادهای بانک گردشگری، بانک سرمایه، بانک ایران زمین، شرکت اعتباری ثامن و شرکت اعتباری کوثر مرکزی اشاره کرد.

نماد بانک گردشگری از اواخر مردادماه سال ۱۳۹۵ با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تعدیل با اهمیت پیش بینی درآمد مالی هر سهم متوقف شد. همچنین شرکت اعتباری کوثر مرکزی در اواخر اسفندماه سال ۱۳۹۵ به علت آنچه در اطلاعات ارائه شده بیان شد نمادش تا امروز قابل معامله در فرابورس ایران نیست.

اما در میان تعداد نمادهای بانکی که در بورس و فرابورس متوقف هستند نماد بانک ایران زمین از اوایل سال ۱۳۹۴ تاکنون متوقف است. این بانک باید در رابطه با صورت‌های مالی سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ شفاف سازی کرده و صورت‌های مالی میان دوره‌ای خود را افشاء کند. بانک سرمایه نیز از سوم آبان ماه سال ۱۳۹۵ و شرکت اعتباری ثامن از ۱۹ خردادماه سال ۱۳۹۵ بر روی تابلوی بازار عادی فرابورس متوقف‌اند.

نظر شما