شناسهٔ خبر: 19687833 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

سنگ آهن چيست؟

صاحب‌خبر -

آهن یکی از فراوان ترین عناصر موجود در پوسته زمین است. حدود 5 درصد پوسته زمین از آهن تشکیل شده است. امروزه حدود 98 درصد آهن استخراج شده به تولید فولاد اختصاص می یابد.

 

سنگ آهن استخراجی از نقاط مختلف جهان شامل  کانی های اکسیدی آهن هستند. این کانی ها، در انواع مختلفی در طبیعت وجود دارند. این کانی ها شامل: هماتیت (72% Fe) جئولیت (63% Fe)، لیمونیت (تا 60% Fe)، مگنتیت (72% Fe) هستند.

 

بیشترین ذخایر سنگ آهن جهان در سنگ های رسوبی غنی از آهن به نام کانسارهای آهن نواری وجود دارند. این کانسار ها تقریباً در تمام قاره ها وجود دارند که قدمت آن ها 541 میلیون سال تخمین زده می شود. در بسیاری موارد از این ذخایر به منظور برداشت سنگ آهن خام استفاده می شود که منبع اصلی تأمین کنسانتره آهن در دنیا به شمار می آیند. کشور های تولید کننده سنگ آهن در جهان، استرالیا، برزیل، چین، روسیه و هند مهمترین تأمین کنندگان سنگ آهن جهان به شمار می آیند.

 

در ابتدای سال 2016، ذخایر جهانی سنگ آهن، حدود 185 میلیارد تن تخمین زده شده است که بیشترین ذخایر شناخته شده در جهان، در استرالیا با 54 میلیارد تن وجود دارد که تقریباً 30 درصد ذخایر سنگ آهن جهان است. کشورهای روسیه با 25 میلیارد تن، برزیل و چین با 23 میلیارد تن، آمریکا با 11 میلیارد تن و هند با 8 میلیارد تن رتبه های بعدی در میزان ذخایر قابل استخراج آهن را از آن خود کرده اند.

 

میزان ذخایر کشف شده در ایران تا سال 2015 حدود 5.1 میلیارد تن برآورد شده و از این میزان، حدود 2.7 میلیارد تن قابل برداشت است. ظرفیت فعلی تولید سنگ آهن ایران 66 میلیون تن برآورد می شود. در سال 94 شرکت های زیرمجموعه ایمیدرو حدود 46 میلیون تن سنگ آهن تولید کرده اند. به دلیل عدم وجود توازن در زنجیره ارزش فولاد در ایران، با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی جهانی، با مازاد تولید سنگ آهن مواجه هستیم که این عرضه مازاد به کشور های دیگر عمدتاً چین صادر می شود. صادرات سنگ آهن در سال 94 حدود 13 میلیون تن برآورد شده است.





نظر شما