شناسهٔ خبر: 19653491 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان:

موردی از تب کریمه کنگو در استان کرمان مشاهده نشده است/دامداران از گرفتن کنه با دست خودداری کنند

نمایندگی کرمان

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان کرمان مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -

دکتر صدیقه کاظمی نیا در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با تب کریمه کنگو اظهار کرد: این بیماری در ایران نوپدید نیست و طی سالهای گذشته نیز مواردی از آن در استان های مختلف ما بروز کرده است و امسال نیز هرچند که این بیماری در کشور مشاهده شده اما مقداری هم در این زمینه بزرگ نمایی و درنتیجه موجب افزایش ترس مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان کرمان مشاهده نشده است افزود: البته به دلیل ترس ایجاد شده درمردم، موارد مشکوکی از این بیماری گزارش شده اما بعد از انجام آزمایشات مثبت اعلام نشده است.

کاظمی نیا بیان کرد: تب کریمه کنگو به ویژه در فصل بهار که تعداد کنه ها بیشتر و زمان رشد آنها است افزایش می یابد، این بیماری تب ویروسی خونریزی دهنده است و متاسفانه در دام ها علائمی ندارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به علائم تب برفکی در انسان ادامه داد: تب، بدن درد، کوفتگی، خونریزی مخاط و خونریزی در اعضای مختلف بدن از نشانه های این بیماری در انسان است.

وی در رابطه با روش های انتقال تب کریمه کنگو از دام به انسان گفت: از طریق گزش کنه و نیش حشرات این بیماری به انسان منتقل می شود، همچنین از طریق تماس با خون مبتلایان، ترشحات آنها و گوشت آلوده ای که جمود نعشی را طی نکرده باشد انتقال خواهد یافت.

کاظمی نیا بیان کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری شغلی تلقی می شود یعنی بیشتر افرادی که با دام و لاشه تازه آن سر و کار دارند در معرض خطر ابتلا قرار دارند، همچنین خانم هایی که احیانا در منازل گوشت خورد می کنند در معرض ابتلا هستند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: به شدت توصیه می شود گوشت از مراکز مجاز و ذبح شده در کشتارگاه های صنعتی تهیه شود، چرا که لاشه باید بین 24 تا 48 ساعت در یخچال مرحله جمود نعشی را سپری کند.

وی با اشاره به اینکه برخی به اشتباه فکر می کنند بلافاصله پس از ذبح دام باید گوشت آن را مصرف یا فریز کنند افزود: این باور کاملا غلط است و گوشت باید حداقل 24 ساعت در یخچال بماند، در این صورت حتی گوشت آلوده هم با سپری کردن جمود نعشی ویروس های خود را از دست خواهد داد.

کاظمی نیا یادآور شد: از آنجا که تب کریمه کنگو هیچ نشانه ای در دام ندارد و ممکن است تب مختصر و کم اشتهایی را در آنها ایجاد کند که سریعا رفع می شود، بنابراین هرکدام از دام ها می توانند آلوده باشند به ویژه آنها که دارای کنه هستند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: به دامداران توصیه می شود از تماس با خون و ترشحات دام پرهیز و از گرفتن کنه ها با دست نیز خودداری کنند، ضمن اینکه به شدت تاکید می شود گوشت خام و نیم پز مصرف نشود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما