شناسهٔ خبر: 19653473 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رئیس مرکز بهداشت خوزستان توضیح می دهد؛

باید و نبایدهای غذایی در ماه مبارک رمضان

معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان در خصوص وعده ها و باید و نباید های غذایی در ماه مبارک رمضان توضیحاتی ارائه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، دکتر شکرالله سلمان زاده  در رابطه با وعده های غذایی در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: افراد روزه دار می بایست همانند زمانی که روزه نیستند، سه وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل سحر، افطار و شام است، همچنین توصیه می شود در آخر شب یک میان وعده آخر شب شامل انواع میوه ها میل کنند.

وی ادامه داد: صرف غذا در دفعات کمتر از دو بار، در سال هایی که ماه مبارک رمضان در فصل تابستان است، به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

اهمیت وعده سحری و مواد غذایی مناسب و نامناسب در وعده سحری

معاون بهداشت دانشگاه در ادامه به اهمیت وعده سحری اشاره و عوان کرد: باید توجه داشت که خالی ماندن دستگاه گوارش و نداشتن منبع انرژی برای مدت زمان طولانی بسیار مضر است زیرا روند ترشح اسید و آنزیم های گوارشی، عدم در دسترس بودن آب برای فعل و انفعالات حیاتی و اتمام انرژی به علت مصرف یک وعده غذا دچار اختلال شده و عوارض مختلفی چون سوزش سردل، زخم معده، عدم تمرکز فکری، بی خوابی و عصبانیت را به دنبال دارد.

سلمان زاده بیان کرد: بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده صبحانه کامل یا ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود همچنین در وعده سحری مصرف سالاد که شامل خیار، گوجه، هویج، جوانه غلات، غذاهای حاوی کربوهیدرات های پیچیده و فیبر مثل نان، برنج و ماکارونی کم چرب، حبوبات و خصوصاً کاهو باشد توصیه می شود زیرا کاهو در مقایسه با سایر سبزیها دارای آب بسیار زیادی است از احساس تشنگی در طول روز می کاهد.

وی در رابطه با مواد غذایی نامناسب در وعده سحر نیز تصریح کرد: روزه داران گرامی از مصرف غذاهای پرچربی و پرکالری، غذاهای شور و تند، سوسیس و کالباس، سس های چرب مانند سس مایونز و نوشیدنی هایی مانند قهوه، نسکافه و نوشابه در وعده سحری به شدت پرهیز کنند زیرا باعث تشنگی شدید در طول روز می شود. همچنین مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و مخصوصاً بین غذا به هبچ عنوان توصیه نمی شود زیرا موجب رقیق شدن شیره معده وآنزیم های گوارشی شده و روند هضم غذا مختل می شود.

مردم به شایعات توجه نکنند /خرماهای وارداتی خطرناک نیست

مواد غذایی مناسب برای وعده افطار و شام

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: مردم عزیز افطار خود را با شیر گرم یا کمی آب گرم و یا چای کمرنگ به همراه خرما یا کشمش آغاز کنند و توصیه می شود به جای مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین ها و املاح) هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما،کشمش و انواع میوه استفاده شود. همچنین در ادامه افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر مانند نان و پنیر و سبزی توصیه می شود. مصرف شیر گرم و فرنی و یــا شیر برنج در هنگام افطار نیز مناسب است.

سلمان زاده گفت: بهتر است در فاصله افطار تا سحر یک وعده غذایی مانند شام سبک را میل کرد. وعده شام در ایام گرم سال بهتر است به فاصله نیم تا یک ساعت بعد از افطار و در ایام سرد سال که روز کوتاه است به فاصله یک تا دو ساعت بعد از صرف افطار میل شود. که مشابه شام در ایام معمولی سال باشد. شام می تواند در برگیرنده انواع گوشت، نان، غلات، لبنیات و سبزیجات باشد. مصرف ماست و سالاد بدون سس چرب که دارای کاهو باشد نیز بسیار مفید خواهد بود.

بهترین نوشیدنی برای وعده سحری آب و شیر است

مقابله با تشنگی در طول روز در هنگام روزه داری

وی اظهار کرد: در مواقعی که ماه مبارک رمضان با روزهای بلند تابستان مقارن می شود، یکی از مشکلات اساسی روزه داران، بروز تشنگی در طول روز است در این ماه روزه‌داران به منظور پیشگیری از کم آبی باید مایعات فراوان بین افطار تا سحر مصرف کنند، به طوری که حدود 8 تا 10 لیوان آب آشامیدنی بهداشتی و مایعات سالم دیگر در فاصله افطار تا سحر باید بنوشند. در وعده سحری هم روزه داران باید یک فنجان چای و قبل از آن میوه‌هایی همچون هندوانه و سالاد مصرف کنند تا املاح مورد نیاز بدن تامین شود.

معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان بیان کرد: به منظور حفظ سلامتی، روزه داران در ایام ماه مبارک و بقیه ایام سال از مصرف نوشابه های گازدار، رژیمی، آبمیوه های مصنوعی، دوغ گازدار و دلستر خصوصاً در وعده سحری پرهیز کنند.

فواید استفاده از خرما در ماه مبارک رمضان

معاون بهداشت دانشگاه اعلام کرد: خرما میوه بسیار مغذی و کاملی است که به همـراه شیر یا چای کمرنـگ یا آب جوش در زمان افطار صـرف می شود. خرما منبع بسیار خوب قند، فیبر و کربوهیدرات است و در متون مذهبی به عنوان ماده غذایی مناسب افطار توصیه شده است زیرا با مصرف خرما ویتامین و نمک مورد نیاز بدن که طی ساعات روزه داری از دست رفته و نیز انرژی مورد نیاز بدن، تامین می شود و برای عملکرد ماهیچه ها، ساخت عضله و بافت های عصبی و پیشگیری از کم خونی موثر است.

سحری شیرینی نخورید

تاثیرات منفی مصرف زیاد زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان بر سلامتی

سلمان زاده افزود: زولبیا و بامیه از جمله شیرینی های سنتی ایرانیان برای ماه مبارک رمضان است. اما در خرید و مصرف این شیرینی به دلایل زیر باید دقت کرد:

1) بسیاری از قنادی ها برای سرخ کردن زولبیـا و بامیه از روغن نباتی جامـد استفاده می کنند که این روغن ها به علت داشتـن مقادیر بالای اسیـدهای چرب اشبـاع و ترانـس عامل مهمی در بروز بیماری های قلبـی- عروقی هستند.

2) استفاده مکرر از این روغن ها تولید ماده ای به نام پراکسید می کند که سرطان زا است.

3) کالری بالای زولبیا و بامیه به علت داشتن قند و روغن زیاد زمینه ساز چاقی و اضافه وزن است.

4) خوردن این ماده غذایی موجب سیری زودرس، کاهش اشتها و حذف وعده اصلی می شود و فرد نمی تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت کند و در دراز مدت دچار کمبود های تغذیه ای می شود.

5) به علت مصرف آب و مایعات بسیار بعد از خوردن زولبیا و بامیه، غذا دیرتر هضم خواهد شد و باعث نفخ در روزه داران می شود.

وی عنوان کرد: از مصرف زولبیا و بامیه در وعده سحری خودداری شود زیرا به علت داشتن قند بالا، سبب افزایش سریع قند خون و به دنبال آن ایجاد گرسنگی زودرس در ساعات ابتدایی روز می شود. بنابراین توصیه می شود در ماه مبارک رمضان کشمش و خرما که از سودمندترین قندهای طبیعی هستند، جایگزین زولبیا و بامیه شود. همچنین در صورت تمایل به مصرف زولبیا و بامیه باید به مقدار و در دفعات کم مصرف شده و از فروشگاههایی که به مواد اولیه آنها اطمینان داریم و خود تولید کننده هستند، تهیه شود.

 

 

نظر شما