شناسهٔ خبر: 19653291 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

آقای وزیر متشکریم

آقای زنگنه در پیچاندن گازی مردم و جراید، شیخ الوزرا هستند

وزیر نفت ایران در نشست خبری گفته هم‌اکنون به‌ازای صادرات گاز به ترکیه براساس آنچه داوری اعلام کرده، پولی دریافت نمی‌کنیم، این به‌معنای جریمه نیست؛ اما اگر جریمه نیست پس چیست. برای ساده تر کردن مسئله از جناب آقای وزیر نفت یک سوال ابتدایی می پرسیم.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: بیژن زنگنه وزیر نفت در جمع خبرنگاران درخصوص جریمه 1.9 میلیارد دلاری ایران در فروش گاز به ترکیه اظهار داشت: رأی دیوان بین المللی داوری در سال 1391، کاهش 12 درصدی قیمت قرارداد گاز صادراتی ایران به ترکیه بود که آنکارا نسبت به آن اعتراض کرد؛ ترکیه پس از این رأی، بار دیگر شکایت کرد؛ بر اساس این شکایت، آنها خواستار کاهش 25 درصدی برای کیفیت گاز صادراتی و 37.5 درصد برای قیمت گاز شدند.

آقای زنگنه، در پیچاندن گازی مردم و جراید شیخ الوزرا هستند

به گزارش بولتن نیوز، وزیر نفت ایران با بیان اینکه مجموع درخواست ترکیه برای کاهش قیمت و کیفیت گاز صادراتی 62.5 درصد بود ، گفت: این موضوع مربوط به سال 1391 است که در دیوان بین المللی داوری ثبت شده است.

وی افزود: پس از سال‌ها بحث و مذاکره، این میزان (62.5 درصد) به 13 درصد کاهش یافت و دلیل حکم دیوان بین المللی داوری برای کاهش 13 درصدی قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه این بود که قیمت گاز ایران از گاز روسیه بالاتر بود.

این عضو کابینه دولت تصریح کرد: زمان اجرایی شدن این حکم (کاهش 13 درصدی)، 9 ماه بعد از درخواست ترکیه تعیین شد و این موضوع سبب شد که ما مبالغی را که به‌ازای گاز از ترکیه دریافت کردیم به آنها بدهکار شویم.

وی ادامه داد: به‌دلایل گفته‌شده، هم‌اکنون به‌ازای صادرات گاز به ترکیه بر اساس آنچه داوری اعلام کرده، پولی دریافت نمی‌کنیم، این به‌معنای جریمه نیست.

زنگنه وزیر نفت ایران با بیان اینکه این موضوع در واقع اصلاح قیمت است که در قراردادها طبیعی است»، گفت: با تلاش همکاران، میزان درخواست ترکیه از 62.5 درصد به 13 درصد یعنی به حداقل رسید.

به گزارش بولتن نیوز، آقای وزیر نفت در این نشست تمام تلاش خود را کرد تا بگوید ما جریمه نمی دهیم. ولی جناب آقای زنگنه شما مبالغی اضافه دریافتی بابت گران فروشی گاز به ترکیه دارید. دادگاه رای داده که مبالغ اضافه دریافتی را برگردانید. شما گفته اید پول نمی دهیم ولی بجایش معادل آن گاز می دهیم و پول نمی گیریم. در واقع شما قرار شده از 13 درصد از مبالغی را که تا کنون گرفته اید را برگردانید. این یعنی جریمه؛ یعنی از هر 100 تومان درامد شما از بابت فروش 13 تومان کسر می شود.

برای ساده تر کردن مسئله از جناب آقای وزیر نفت یک سوال ابتدایی می پرسیم: کارمندی به موجب قرارداد رسمی با وزارت نفت در سال 95 روزی 100 تومان حقوق می گرفته و حالا شما دستور می دهید حقوق وی را از سال 90 روزی 13 تومان کسر کنند و تا زمانی که اضافه دریافتی این 5 سال کم نشده به او حقوق ندهند. جناب آقای زنگنه از نظر شما این جریمه است یا پاداش؟

نظر شما