شناسهٔ خبر: 19652929 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیدگاه نمایندگان و فعالان سیاسی بوشهر درباره تقسیم آرای مردم به حلال و حرام

بوشهر- ایرنا- برخی نمایندگان و فعالان سیاسی استان بوشهر معتقدند که تقسیم آرای مردم به حلال و حرام در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، باعث تفرقه میان مردم و دلسردی آنها نسبت به نظام جمهوری اسلامی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آنان می گویند: درقانون اساسی که در سال 58 بیش از 99درصد مردم به آن رای آری دادند، آرای مردم ارزش گذاری و به سیاه و سفید و حلال و حرام تقسیم نشده بود و بیان این نوع ادبیات امروز به صلاح جامعه نیست.
این فعالان سیاسی یادآور شدند: با توجه به شرایط حساس منطقه آنچه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد انسجام، وحدت و همدلی است که بیان برخی دیدگاههای تفرقه آمیز در جامعه باعث تشتت و زیرسوال بردن حضور حماسی مردم در عرصه های مختلف بویژه انتخابات می شود.
آنان تاکید کردند: اکنون که با مشارکت گسترده مردم انتخابات حداکثری برگزار شده و مردم در لبیک به مقام معظم رهبری و بزرگان نظام پای صندوق های رای حاضر شدند و آنچه را به صلاح کشور و نظام می دانسته اند، با رای بالا انتخاب کرده اند، نباید به رای و منتخب آنان بی احترامی شود.
نماینده مردم بوشهر، گناوه، دیلم و خارگ در مجلس شورای اسلامی گفت: تقویت فضای دو قطبی در کشور و تقسیم آرای مردم به حلال و حرام برخلاف مصالح ملی و در تضاد با منویات رهبر معظم انقلاب است.
حجت الاسلام عبدالحمید خدری افزود: 29 اردیبهشت جشن بزرگ مردم سالاری دینی بود که مردم با حضور تاریخی و کم نظیر پای صندوق های رای سه پیروزی را به ارمغان آوردند.
وی اضافه کرد: مردم با نشان دادن حساسیت تحسین برانگیز نسبت به سرنوشت و آینده کشور ساعت ها در صف رای ایستادند تا آگاهی، بلوغ سیاسی و وقت شناسی شان را به دنیا نشان دهند که این یک پیروزی بزرگ است.
خدری، با بیان اینکه رهبرمعظم انقلاب زمینه ساز حضور تاریخی و تقویت مردم سالاری و جمهوریت نظام شد گفت: مردم نیز به گفتمان عقلانیت، اعتدال و تدبیر و امید رای دادند تا همان کاری که در خرداد 92 شروع کرده بودند را به سرانجام برسانند.
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس اظهار کرد: از طرف دیگر امروز رقابت های انتخاباتی را باید پایان یافته تلقی کرد و فضای رقابت باید تبدیل به فضای رفاقت شود.
عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد: وقتی رهبر معظم انقلاب تاکید دارند حتی مخالفان نظام نیز در انتخابات شرکت کنند دیگر تکلیف برای همه روشن است و باید اجازه داد تا دولت مشروع برآمده از رای مردم کارش را انجام دهد.
وی تاکید کرد: ما یک کشور، یک رهبر، یک ملت و یک دولت داریم پس شیرینی جشن بزرگ ملی را در کام مردم تلخ نکنیم و قدرشناس این ملت باشیم.
نماینده مردم دشتی وتنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: تفکیک آرای جامعه به حلال و حرام یک نوع شبهه و اختلاف افکنی است.
سید کمال الدین شهریاری افزود: وقتی جامعه ای تحت فرمان رهبر معظم انقلاب در صحنه حاضر و با حضور خود به دشمنان خارجی و فریب خوردگان داخلی نشان می دهند مردم پشتیبان نظام، حامی ارزشهای انقلاب هستند و در مقابل تبلیغ سوء دشمن نیز می ایستند.
وی با بیان اینکه مردم ایران قابل تقدیر هستند تصریح کرد: وقتی تعدادی کاندیدا از سوی شورای نگهبان تائید می شوند مردم با دیدگاههای مختلف در صحنه می آیند و براساس شناختشان رای می دهند و براین اساس همه آرا از یک ارزش انقلابی، سیاسی، معنوی و اجتماعی برخوردار است.
وی گفت: در جریان انتخابات یک نفر بیشتر و یک نفر کمتر رای می آورد ولی این دلیلی برای تقسیم آرای مردم به حلال و حرام نیست و انجام این کار بر خلاف مصلحت جامعه است.
شهریاری اظهار کرد: بیان چنین مسائلی باعث اختلاف افکنی ودامن زدن به ایجاد فضای دوقطبی که برخلاف منویات رهبر معظم انقلاب است، می شود.
نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی افزود: بعد از انتخابات رهبر معظم انقلاب برنده اصلی و واقعی را همه رای دهندگان معرفی کردند.
وی تاکید کرد: مردم در انتخابات به ندای رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند وبهترین یکپارچگی و وحدت را به نمایش درآوردند دراین شرایط هرکسی این ملت را دسته بندی کند به اختلاف های داخلی دامن می زند.
معاون مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری بوشهر گفت: انتخابات مکانیزمی برای جابه جایی قدرت به صورت مسالمت آمیز است که نتیجه آن باعث تقویت و تثبیت نظامهای سیاسی می شود.
رسول رستمی افزود: اساس انتخابات قرارداد اجتماعی و مدنی است که جامعه مدنی را ایجاد می کند.
وی بیان کرد: یکی از مولفه های قدرت نظام جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه مولفه قدرت نرم است که از وجود و استمرار مکانیزم انتخابات در جابه جایی قدرت از آن استفاده می شود.
رستمی اظهار کرد: با توجه به اینکه نظام ایران اسلامی برآمده از بزرگترین انقلاب مردمی در تاریخ معاصر است استمرار حضور مردم در صحنه های مختلف سیاسی از برگزاری انتخابات برمی آید.
وی بیان کرد: برهمین اساس هرشخصی و نهادی بخواهد این مکانیزیم و انتخابات را تضعیف کند مساوی باتضعیف نظام جمهوری اسلامی است.
ین کارشناس گفت: ایران در منطقه ای ناآرام و تحت فشار به سر می برد و این حضور پرشور مردم در پای صندوقهای رای باعث ایجاد امید و تقویت امنیت در کشور می شود.
وی یادآور شد: با توجه به رویکرد امام راحل و رهبر معظم انقلاب در باره انتخابات که 'میزان رای مردم است' و 'انتخاب کردن جزو حقوق مدنی ملت' به شمار می رود، انتخابات یک تکلیف شرعی برای تقویت نظام سیاسی کشور است.
رستمی گفت: حضور پرشور مردم و رای جمعیت بالای واجدان شرایط افزایش قدرت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی را به دنبال دارد.
وی تاکید کرد: بعد از فرایند انتخابات همه طرفهای درگیر در این رقابت باید نسبت به رای مردم تمکین و از زدن هربرچسبی به رای و نظر مردم بپرهیزند چون این اقدام آنها باعث تضعیف نظام می شود.
رستمی یادآور شد: براساس منطق سیاست ومصالح نظام پس از انتخابات و برنده شدن هر کاندیدایی ازهر جناحی باید برای تقویت وفاق ملی، همدلی و انسجام به دولتی که با بیشترین رای مرم انتخاب شده کمک کرد تا نظر اقلیت جامعه را نیز تامین کند.
یک فعال سیاسی گفت: تقسیم آرا به حلال و حرام و سفید و سیاه خلاف مصالح و منافع ملی و منویات رهبر معظم انقلاب است.
خسرو دهقانی افزود: قطب بندی جامعه وحدت وانسجام موجود در مملکت را خدشه دار می کند و این برخلاف منویات امام راحل و رهبر معظم انقلاب است که همیشه بروحدت کلمه تاکید داشته و دارند.
وی اضافه کرد: اگر به مردم سالاری و دموکراسی اعتقاد داشته باشیم در نظام مردم سالار دینی ارزش گذاری بین آرا نمی شود و آرای آحاد مردم یکی است.
دهقانی تاکید کرد: حلال و حرام کردن آرا به نوعی خودی و غیرخودی را مطرح می کند و این امر باعث ایجاد تشتت و نقض عدالت می شود.
وی با تاکید براینکه ارزش آرای ملت را باید حفظ کرد گفت: این نوع ادبیات وحدت و انسجام ملی را در شرایطی که نیازمند انسجام ملی هستیم خدشه دار می کند.
این فعال سیاسی با بیان اینکه در قانون اساسی آرا مردم ارزش گذاری نمی شود یادآور شد: تقسیم آرای مردم به سیاه و سفید و حلال و حرام به مشارکت سیاسی مردم ضربه می زند و مشارکت گریزی را به دنبال دارد.
وی تاکید کرد: حلال و حرام کردن آرای مردم برخلاف جمهوریت نظام است و بدبینی مردم به اصول و ارزشهای نظام را به دنبال دارد.
وی بیان کرد: گروهی که امروز بحث حلال و حرام آرای مردم را مطرح می کنند می خواهند نوع دیگری از حکومت را تداعی و جمهوریت نظام را زیر سوال ببرند درحالی که این نوع ادبیات بیانگر ناآگاهی این گروه از ادبیات سیاسی و مسائل روز است.
این فعال سیاسی افزود: امروز این نوع ادبیات در شبکه ها و رسانه های اجتماعی با واکنش منفی میلیون ها نفر ایرانی روبه رو است و این افراد باید بدانند هرنوع ادبیاتی را نباید به زبان بیاورند.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه

انتهای پیام /*

نظر شما