شناسهٔ خبر: 19652067 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آلودگی های نوری در سواحل عامل مرگ و میر لاک پشت ها

مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:جوجه لاک پشت ها زمانی که می خواهند زندگی دریایی خود را آغاز کنند نور ماه را در سواحل و جزایر می گیرند تا به دریا وارد شوند اما متاسفانه وجود نورهای مصنوعی این روزها در سواحل و جزایر عامل اصلی مرگ و میر لاک پشت ها گزارش شده است.

صاحب‌خبر -
داوود میرشکار درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: ما در دریای خلیج فارس و عمان پنج گونه لاک پشت دریایی داریم که متاسفانه طی سال های گذشته و با پایش های مستمر محیط زیست تاکنون سه گونه از آنها را برای تخمگذاری و حضورشان در سواحل خلیج فارس و دریای عمان رصد کرده ایم.
وی ادامه داد: در سواحل دریای عمان فقط یک گونه آن هم گونه لاک پشت سبز گزارش شده و در خلیج فارس هم گونه پوزه عقابی و هم گونه لاک پشت سبز حضور و تخمگذاری آنان ثبت شده است.
مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جلوگیری از انقراض لاک پشت ها تصریح کرد: دقیقا در سال 92 یک گزارشی از تخم گذاری لاک پشت زیتونی برای نخستین بار بعد از 10 سال در سواحل جنوبی کشور گزارش شد که متاسفانه بعد از آن گزارش دیگر حضوری از لاک پشت زیتونی در سواحل جنوبی کشور گزارش نشده است.
میرشکار افزود: ما هر ساله اوایل اسفند که زمان تخم گذاری لاک پشت ها انجام می شود پایش سواحل را در دستورکارمان داریم و با همکاری جوامع محلی از زمان شروع تخم گذاری لاک پشت های دریایی پایش تک تک آنها انجام و نشانه گذاری و خصوصیات آنان یادداشت برداری می شود.
وی گفت: اگر از سال های گذشته لاک پشت هایی که به ساحل برگشتند تخم گذاری و نشانه گذاری آنان صورت پذیرفته شده باشد در صورت مشاهده مجدد آنان با آمارهای ثبت شده گذشته تطبیق می شود در غیر این صورت تک گذاری جدید صورت می گیرد.
مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بعد از این مرحله ما حفاظت از لانه ها را داریم چرا که هر کدام از این لاک پشتها متوسط بین 100 تا 150 تخم می گذارند و اگر این تخم ها جای مناسبی نباشند و لانه در جای مناسبی قرار نگرفته باشد احتمال آب گرفتگی و حمله موجوداتی همچون گرگ و سگ به تخم ها وجود دارد بنابراین ما این تخم ها را جابجا می کنیم و در یک منطقه ای که از قبل آماده شده و خصوصیات لانه را داشته باشد که هکری سایت نام دارد انتقال می یابد و تمام این موارد از کارهای حفاظتی است که در سواحل و جزایر انجام می شود.
میرشکار اظهار کرد: بعد از این مرحله ما آزادسازی این بچه لاک پشت ها را داریم که طی سالهای گذشته برای پایلوت 150 جوجه لاک پشت را تک گذاری و به دریا رهاسازی کردیم  که معمولا این لاک پشت ها بعد از 30 سال دوباره به سواحل برای تخم گذاری بر می گردند که امیدواریم 150 لاک پشت های تک گذاری شده در سلامت کامل باشند و دوباره به ساحل بازگردند.
وی با اشاره به عامل اصلی مرگ و میر در جوجه لاک پشت های تازه به دنیا آمده گفت: جوجه لاک پشت ها در زمان رهاسازی در نور را می گیرند و وارد دریا می شوند اما متاسفانه در سالهای اخیر یک سری تهدیدات در سواحل به وجود آمده و آنهم افزایش آلودگی های نوری در سواحل و جزایرماست که بعضی اوقات این جوجه لاک پشتها مسیرشان را اشتباها به سمت نوری که در ساحل است تغییر داده و این عامل باعث مرگ و میر آنان می شود و تمام تلاشمان این است که در این فصل نورهای زاید در جزایر و سواحل را مدیریت کنیم و آلودگی نوری را برای حفظ سلامت جوجه لاک پشت های تازه به دنیا آمده حذف کنیم.


نظر شما