شناسهٔ خبر: 19650604 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دولت ترامپ در آستانه تکمیل بازنگری سیاست خود در قبال کوبا

R1036247/P36446/S8,1128/CT10

منابع آگاه بر این باورند که دولت ترامپ در حال نهایی کردن روند بازنگری در سیاست واشنگتن در قبال کوبا قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، مقام های رسمی سابق و فعلی آمریکایی و منابع اگاه به مذاکرات تاکید کردند که دولت ترامپ در آستانه تکمیل کردن یک بازنگری سیاسی در قبال روابط خود با کوبا است. در حالی که باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا سیاست تعامل با کوبا را در پیش گرفت و روابط خود با هاوانا را پس از 54 سال عادی ساخت، مقام های آگاه اعلام کرده‌اند که دولت ترامپ در مراحل نهایی بازنگری در سیاست خود در قبال کوبا قرار دارد و سیاست های جدید کاخ سفید در قبال کوبا احتمالا ماه آینده اعلام خواهد شد.

منابع آگاه تصریح کردند: مشاوران دولت ترامپ در حال تنظیم توصیه هایی هستند که احتمالا موجب تشدید برخی قوانین تجاری و سفر خواهد شد که اوباما پیش از این آنها را برای بهبود روابط با کوبا، وضع کرده است. البته تشدید این قوانین تجاری و مسافرت در قبال کوبا به گونه‌ای نخواهد بود که روابط دیپلماتیک دو کشور که در سال 2015 میلادی از سرگرفته شده، بار دیگر قطع شود.

کاخ سفید حاضر به اظهار نظر در این باره نشده است. ترامپ پس از انتخابات نوامبر با انتشار توییت کوتاهی هشدار داد که رویکرد اوباما در قبال کوبا را لغو خواهد کرد مگر اینکه کوبا امتیازات بزرگ و قابل توجهی را بدهد.

کاخ سفید در ماه فوریه اعلام کرد که سیاست کوبا تحت بازنگری جامعی قرار دارد و وضعیت حقوق بشر در این کشور بخشی از بازنگری راهبرد واشنگتن خواهد بود.اوباما با استفاده از اختیارات قانونی و اجرایی خود توانست با دور زدن کنگره، عادی سازی روابط با کوبا را عملی کند ولی ترامپ نیز این قدرت را دارد تا تلاش های اوباما را نقش برآب نماید.

البته در دولت ترامپ نیز اختلافات زیادی درباره سیاست و راهبردی که قرار است در قبال کوبا اتخاذ شود، وجود دارد. برخی از مشاوران ترامپ خواستار دسترسی بیشتر آمریکا به بازار کوبا با هدف کمک به اشتغال و رشد اقتصادی هستند و مخالفت خود را با تشدید قوانین تجاری علیه هاوانا اعلام کرده اند.

در حالی که 54 سناتور آمریکایی پنجشنبه گذشته قانونی را معرفی کردند که بر اساس آن خواستار لغو همه محدودیت های باقی مانده تجاری و مسافرتی علیه کوبا شده بودند، دولت جمهوریخواه ترامپ از سوی دیگر تحت فشار شدیدی از سوی برخی نمایندگان مثل مارکو روبیو و ماریو دیاز بالارت قرار دارد که خواستار تشدید فشارهای واشنگتن بر دولت کوبا هستند.

انتهای پیام/

نظر شما