شناسهٔ خبر: 19643858 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مقامات اروپایی: در نشست اردوغان با مقامات اروپایی موافقتنامه جدیدی به دست نیامد

مقامات در بروکسل با بیان این که مذاکرات هفته گذشته بین روسای نهادهای اتحادیه اروپا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در فضائی خوب برگزار شد اما هیچ موافقتنامه جدیدی درپی نداشت، اظهارات اردوغان را کم اهمیت دانستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات در بروکسل با بیان این که مذاکرات هفته گذشته بین روسای نهادهای اتحادیه اروپا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در فضائی خوب برگزار شد اما هیچ موافقتنامه جدیدی درپی نداشت ، اظهارات اردوغان را کم اهمیت دانستند.
تنش ها بین ترکیه و اتحادیه اروپا برسر مسئله حقوق بشر و مسائل امنیتی شدت گرفته است اما اتحادیه اروپا درخصوص مهاجرت و درگیری ها در سوریه به کمک این متحد ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) نیاز دارد.
اردوغان پس از نشست با دونالد توسک رئیس شورای اروپا و ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا که هفته گذشته در بروکسل انجام شد گفت یک جدول زمانی 12 ماهه جدید برای ازسرگیری روابط در اختیار وی قرار گرفت.
اما مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا گفتند هیچ جدول زمانی رسمی تعیین نشده است. اتحادیه اروپا فهرستی از نشست های سطح بالا و متوسط را در نظر دارد که امیدوار است امسال با ترکیه برگزار شود.
آنها افزودند هرگونه بهبود در روابط دوجانبه بین اتحادیه اروپا و ترکیه بستگی به این دارد که اردوغان برخی از مسائل مورد تنش بین دو طرف را حل و فصل کند. این مسائل شامل نگرانی اتحادیه اروپا درمورد قوانین ضد تروریسم ترکیه است که از آن به عنوان ابزاری برای پیگرد منتقدان اردوغان استفاده می شود و این مسئله در سرکوب امنیتی گسترده پس از کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه خود را نشان داد. نگرانی های دیگر به رفتار با کردها ، رسانه ها و دانشگاهیان و همچنین تلاش اردوغان برای افزایش اختیارات خود از طریق برگزاری همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه مربوط می شود. 
مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا گفتند نشست اردوغان با توسک و یونکر در فضایی خوب و سازنده برگزار شد. فضای مذاکرات خصمانه نبود اما هر دو طرف مواضع قبلی خود را تکرار کردند.
ترکیه از پیشرفت کند در روند مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا ، گفتگوها درباره سفر بدون روادید اتباع ترکیه به اروپا و اقدام اتحادیه اروپا به کمک مالی به آوارگان سوری که در ترکیه زندگی می کنند شکایت دارد. اتحادیه اروپا نیز تاکید دارد اردوغان باید پیش از هر اقدامی نگرانی ها درخصوص حقوق بشر و حاکمیت قانون را مورد توجه قرار دهد و با شورای اروپا همکاری کند.



نظر شما