شناسهٔ خبر: 19643733 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

در گفت‌وگو با تسنیم اعلام شد

تغییر کاربری بیش از ۲۰۰ خانه تاریخی در اصفهان

R41346/P1361/S6,51/CT1

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در طول دو سال گذشته بیش از ۲۰۰ پروژه در قالب تغییرکاربری خانه‌های تاریخی ستاره‌دار به زیرساخت‌های تاسیسات گردشگری شهر اصفهان اضافه شده است.

صاحب‌خبر -

فریدون الهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان پیرامون تبدیل خانه‌های قدیمی و تاریخی در بافت‌ سنتی اصفهان به کافه‌ها و اقامتگاه‌های سنتی اظهار داشت: هر سال در حدود 250 خانه تاریخی به صرن مشارکتی مورد مرمت قرار می‌گیرند که عمدتا این خانه‌ها ثبت ملی و دارای مالکان خصوصی هستند.

وی اضافه کرد: میراث فرهنگی در راستای حفظ این خانه‌های تاریخی در اصفهان که اکثرا دارای سکنه هستند، با اعطای تسهیلات به حفظ و نگهداری آنان توسط مالکان کمک می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به تغییرکابردی خانه‌های تاریخی در شهر اصفهان تصریح کرد: یکی از راه‌هایی که به حفظ خانه‌های تاریخی در شهر اصفهان کمک می‌کند، تبدیل این خانه‌های به تاسیسات گردشگری است.

وی با بیان اینکه با توجه تعداد بالای خانه‌های تاریخی در کشور و شهر اصفهان، دولت امکان رسیدگی به این خانه‌ها را ندارد، گفت: دولت در این راستا به حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی به حفظ این خانه‌های تاریخی دارای ارزش کمک می‌کند که این مهم در قانون پیش بینی شده است.

الهیاری ادامه داد: تغییر کاربری در خانه‌های تاریخی در مرحله نخست باید موفقت اصولی میراث فرهنگی را به همراه داشته باشد و طرح مرمتی آن و نوع تغییر کاربری باید مجوزهای لازم را از میراث فرهنگی اخذ کند.

وی خاطرنشان کرد: در طول دو سال گذشته بیش از 200 پروژه در قالب تغییرکاربری خانه‌های تاریخی به زیرساخت‌های تاسیسات گردشگری شهر اصفهان اضافه شده که البته تمام این خانه‌ها ثبت ملی نیستند و بخشی از این ابنیه، خانه‌هایی هستند که در طرح تفضیلی شهر به عنوان خانه‌های ستاره‌دار و واجد ارزش شناخته شده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما