شناسهٔ خبر: 19643223 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

پیری در اردبیل رو به افزایش است

آمارها حکایت از آن دارد که تا 30 سال آینده جمعیت کهنسال استان اردبیل با رشدی قابل‌توجه مواجه خواهد شد و این در حالی است که عملا تدبیری برای تغییرات جمعیتی اندیشیده نشده است.

صاحب‌خبر -

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در گفت‌وگو با مهر تصریح کرد: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95، کل جمعیت استان شامل یک‌میلیون و 270 هزار و 420 نفر است.

فریبرز دهقان تصریح کرد: بیشترین جمعیت در مردان در گروه سنی 29 ـ 25 سال و در زنان در گروه سنی 34 ـ 30 سال مشاهده می‌شود.

وی افزود: هرچند در حال حاضر تراکم جمعیت در گروه‌های سنی جوان جامعه است، اما 42/6 درصد جمعیت نیز به گروه سنی 65 سال و بالاتر تعلق دارد.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد جمعیت استان تا 30 سال آینده روند افزایشی داشته و در سال 1425 به یک‌میلیون و 853هزار و 724 نفر خواهد رسید. دهقان تأکید کرد: این افزایش در وضعیتی است که با رشد قابل توجه جمعیت 65 ساله و بالاتر به 38/23 درصد کل جمعیت استان افزایش می‌یابد. افزایش جمعیت کهنسال هر چند اختصاص به استان اردبیل نداشته و برای کل کشور پیش‌بینی شده است، اما به نظر می‌رسد درصد جمعیت 65 ساله و بالاتر اردبیل در وضعیت فعلی و در 30 سال آینده بیش از درصد مشابه در کل کشور است.

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل بالا رفتن کهولت سن کاهش میزان تولد در جامعه و جابه‌جایی گروه‌های سنی است. طوری که گروه‌های سنی جوان اردبیل که در وضعیت فعلی بیشترین میزان را شامل می‌شوند، در 1425 جمعیت خود را به کهنسالان انتقال داده و در آن سال نیز همچنان بیشترین جمعیت یعنی کهنسالان را شامل می‌شوند.

نظر شما