شناسهٔ خبر: 19639930 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

گفتمان اصيل رقابت

يكي از مسائل مهمي كه اين روزها ذهن فيلسوفان سياسي را به خود مشغول داشته، دوام و بقاي دموكراسي ‌هاي معمول است. فلسفه رأي مردم، انتخابات و تداوم قدرت در مديريت يك نظام مردمسالار، كارآمدي است. يعني دست مردم براي انتخاب حاكمان بهتر، اصيل تر، شجاع‌ تر، مديرتر و عادل تر باز باشد و گرفتار حاكمان مادام ‌العمري نشوند. از زمان ظهور انقلابات رنگي و با مداخله قدرت‌ هاي خارجي در رقابت ‌هاي انتخاباتي، مفهوم ياد شده در رقابت ‌ها به حاشيه رفته و متن رقابت ‌ها تابعي از متغير منافع و مصالح قدرت ‌هاي برون مرزي شده و در اين ميان مفهوم منافع و مصالح ملي به طاق نسيان كوبيده شده است.

صاحب‌خبر -

انقلاب اسلامي از ابتدا مورد حقد و كينه دشمنان اسلام بوده و همان ‌ها 
از اول نويد سقوط نظام در بازه ‌هاي زماني 6 ماهه، يك ساله و دو ساله را مي ‌دادند. امروز با استحكام مباني اسلاميت و جمهوريت و آزمون نبردهاي سخت و نرم، آنها به كلي از براندازي نظام  نااميد شده، لذا تمام استعداد زيرساخت‌ هاي ارتباطي در داخل و خارج كشور را معطوف به اثرگذاري روي نتايج انتخابات كرده‌ اند.
آنها برآنند حتي اگر نتوانستند روي نتايج اثرگذاري كنند، با استقرار دولت بر خلاف اراده خود، آن را از درون دچار تلاشي و درگيري ‌هاي داخلي كنند و نگذارند مفهوم «كارآمدي» در ذهن مردم به عنوان اصلي‌ترين مؤلفه رقابت بنشيند.
اقتصاد و امور معيشت مردم مهم ترين موضوع آوردگاه «كارآمدي» در رقابت ‌هاي انتخاباتي است. پس از اقتصاد، مسائل اجتماعي و فرهنگي و نيز سياست داخلي و خارجي در درجه اهميت ديگر قرار مي‌گيرند.
قدرت‌ هايي كه كمر همت به هدم جمهوري اسلامي بسته ‌اند هرگز اجازه نمي ‌دهند كارآمدي اقتصادي در متن موضوعات رقابت به عنوان يک گفتمان اصيل در داخل قرار گيرد. چون اين ريل، نظام را در فرآيند رسيدن به اهداف توسعه و پيشرفت ياري مي كند و اين چيزي است كه خيلي مطلوب بيگانگان نيست.
نخبگان سياسي بايد اين هوشمندي را حفظ كنند. اگر اصل حفظ نظام است نه حفظ خود و جناح خود، مسير تبليغات انتخابات را طوري مديريت كنند كه از مدار گفتمان كارآمدي خارج نشود. اگر اين توفيق را نداشته باشند عملاً اين امكان را در اختيار اغيار مي‌گذارند كه به قوام و دوام دموكراسي در ايران آسيب بزنند و امنيت و اقتدار ملي را به مخاطره بيندازند. تجربه فتنه 88 به ملت نشان داد كه اراده ‌هاي بيرون از نظام چگونه اصيل‌ ترين نيروهاي انقلاب را به  گرداب جاه ‌طلبي و 
قدرت ‌طلبي مي‌كشاند و انقلاب را از وجود آنها بي ‌بهره مي سازد.
طمع‌ورزي جريان اصلاحات به اين تاثيرگذاري و فرستادن وزير ارشاد دولت اصلاحات به لندن و هدايت نقش‌ آفريني دشمن از راديو 
«بي ‌بي ‌سي» بلندگوي استعمار پير و تكميل زيرساخت ‌هاي ارتباطي دشمن در داخل و خارج، به همين بي ‌اعتقادي به نظام مردمسالار ديني و ترويج منافع بيگانگان به منافع ملت برمي گردد.
پذيرش بي‌ چون و چراي نتايج انتخابات در سال‌ هاي 92 و 96 از سوي يك ضلع رقابت و تبريك به منتخب ملت، رعايت ادب و ‌آداب رقابت در مردمسالاري ديني را تحكيم بخشيد. 
همچنين تمكين نامزدهاي مطرح قبل و بعد از انتخابات در مورد تأييد يا عدم احراز صلاحيت نامزدها از سوي شوراي نگهبان، آرامش را به حوزه رقابت ‌ها برگرداند و امنيت و اقتدار ملي را از گزند آسيب سرويس‌ هاي امنيتي و سياسي دشمن در داخل و خارج مصون داشت. نظرسنجي ‌هاي انتخاباتي قبل و بعد از انتخابات اخير نشان مي دهد كه هنوز مردم 70 درصد مشكلات كشور را در حوزه اقتصاد، آن هم در موضوعات مهم تورم، گراني، اشتغال و ركود مي دانند.
اينكه چه كسي مي تواند اين معضل را حل كند، داوري اکثريت مردم بنا به ‌آرايي كه به صندوق ‌ها ريخته شده، اين است كه دولت مستقر را در دور دوم خدمت خود دوباره بيازمايد.
هر چند رئيس دولت در دورخيز تبليغات انتخاباتي خود سعي كرد دوقطبي كارآمدي و ناكارآمدي در حوزه اقتصاد را به حوزه‌ هاي ديگر بكشاندتا بتواند روي توازن رأي اثرگذاري كند، اما موضوع پاسخ دولت به مطالبات معيشتي هرگز از ذهن رأي دهندگان خارج نشده است و حتي در صفوف رأي‌ گيري، آنها كه به منتخب ملت رأي داده‌اند گله ‌گذاري ‌هاي خود را از ناکارآمدي دولت در حوزه اقتصادي داشتند.
شرط اينكه رقابت‌ هاي انتخاباتي از اثرگذاري دشمنان نظام مصون بماند، اين است كه نخبگان جامعه و طرف‌ هاي رقابت با تأكيد روي مباني و اصول اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي پافشاري كنند و از طمع ورزي مبتني بر حمايت آنها فاصله بگيرند.
لذا توان دفاعي، امنيت، سياست داخلي و خارجي را بايد از حوزه رقابت خارج كرد يا كمرنگ نمود. چرا كه وقتي امنيت ملي و توان دفاعي كشور و سياست داخلي و خارجي در گفتمان رقابت از حوزه ناكارآمدي و كارآمدي پيشي بگيرد، گسل‌ هاي قومي، قبيله ‌اي، مذهبي و حتي طبقاتي فعال مي شود و امنيت و اقتدار ملي هدف قرار مي‌گيرد، يعني همان چيزي كه دشمن مي خواهد.
وقتي در حوزه سياست خارجي يك ضلع رقابت، نرم و ضلع ديگر، سخت معرفي مي شود، طبيعي است اصل مداخله در امور داخلي كشور و اثرگذاري روي انتخابات توسط بيگانگان شکل مي گيرد و طبيعي جلوه مي كند و استقلال ملي كه اساس حيات سياسي ملت است به مخاطره مي افتد.
مقام معظم رهبري در ديدار با قاريان و حافظان قرآن در نخستين روز ماه مبارك رمضان به اين مهم عنايت فرموده و گفتند: «ملت و مسئولين در ذكر مباني اسلامي صريح باشند.» حكمت مهم اين سخن در آن است که اغيار را از اميد بستن به هر يک از اضلاع رقابت مأيوس مي كند و نظام رقابت و گفتمان رقابت را از دستور كار مداخله خارجي و اثرگذاري دشمنان داخلي، خارج كرده و در گفتمان کارآمدي و ناکارآمدي متمرکز مي كند.

نظر شما