شناسهٔ خبر: 19639195 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در سکوت متولیان، جنگل‌های لرستان می‌سوزند؛

روزهای سیاهِ زاگرس/ بلوطستانِ بلوران خاکستر می‌شود

با وجود گذشت ۲ روز از آتش‌سوزی جنگل‌های بلوران شهرستان کوهدشت، هم‌چنان این جنگل‌ها در سکوت رسانه‌ای در حال سوختن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل آسوبان، جنگل های استان لرستان در سال های اخیر در آتش می سوزد. جنگل هایی که سال گذشته بخش وسیعی از آن در شهرستان کوهدشت از بین رفت تا هم چنان یک پای انبار غله لرستان در بحرانهای آتش سوزی در میان باشد و تمام سرمایه ای که در این سالها دود شده است.

در آتش سوزی ای که 2 سال گذشته در جنگل های چنگری رخ داد، حدود 808 هکتار مرتع و جنگل دچار آتش سوزی شد گزارش شد تا در این منطقه حتا سنجاب ها و لاک پشت ها از حریق در امان نباشند.

از آتش سوزی در جنگل های چنگری، هنوز یک سالی سپری نشده بود که بار دیگر دامنِ آتش در سال 95 به پارک جنگلی بلوران کشیده شد.

آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

در این آتش سوزی، نیروهای مردمی با بیل و شاخه های درخت به نبرد با آتش رفته و عدم مدیریت بحران، تأمین امکانات و تجهیزات اطفای حریق، خسارات بیشماری را به این شهرستان وارد کرد.

بنابر این گزارش، استمرار آتش سوزی ها در استان لرستان، این بار در خرداد 96 نیز به شهرستان کوهدشت رسید تا پس از گذشت 2 روز از وقوع این آتش سوزی شعله های حریق بخش وسیعی از این پارک جنگلی را طعمه ی خاکستر کند.

آن چه در این آتش سوزی اهمیت پیدا می کند، سکوت متولیانی است که با وجود خسارات شدید آتش سوزی، این رخداد را اطلاع رسانی نکرده، به طوری که در این 2 روز اخیر معلوم نیست تاکنون چه میزان از جنگلها و مراتع استان لرستان طعمه حریق شده است؟

در آتش سوزی سال گذشته در پارک جنگلی بلوران، بنا به گفته ی مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان، بین ۱۵ تا ۲۰ هکتار از جنگلها و مراتع منطقه دچار خسارت شد.

 آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

این اظهارات قابل تأمل در حالی مطرح شد که نیروهای مردمی و فعالان محیط زیست شهرستان کوهدشت، وسعت آتش سوزی را بیش از 150 هکتار تخمین زدند تا میزان خسارات و زنجیره ی حفاظت از جنگلها و مراتع کشور در اظهاراتی متناقض رنگ ببازد.

از سوی دیگر و به رغم اینکه جنگلهای بلوط لرستان در کابوس آتش سوزیهای تابستان در سالهای اخیر می سوزند، ولی امسال آتش در آخرین ماهِ بهار به سر وقت بلوط ها آمده است تا مانورهای بی حاصل و عدم تمهیدات لازم برای مقابله با بحران آتش سوزی، داغ دیدگی جنگل های شهرستان کوهدشت را مضاعف می کند.

استمرار آتش سوزی جنگلها در قلب زاگرس در حالی به سومین سال خود رسیده است  که در سال 94،  لرستان به عنوان یکی از سه استان اجرای مانور مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگلها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور انتخاب شده بود.

آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

از سوی دیگر سکوت متولیان امر از وقوع آتش سوزی اخیر در پارک جنگلی بلوران، موضوع دیگری است که می تواند ضعف های مدیریت بحران، تأمین امکانات و تجهیزات اطفای حریق را آشکار سازد.

بر اساس اظهار نظر مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان طی سال 93،  بیش از ۳۵۰ هکتار از جنگلهای لرستان بر اثر آتش سوزی از بین رفته است.

مهرداد بهاروندی همچنین گفته بود که طی سال ۹۲ نیز بیش از هزار و ۶۸۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان لرستان دچار حریق و آتش سوزی شده است.

در میان اظهارات مسئولان در سالهای اخیر، بار دیگر سرمایه ی ملی بلوطستان به راحتی دود شد تا در روند بحران آتش سوزی منابع طبیعی و جنگل‌ها، هیچ کسی برای روزهای سیاه جنگل های لرستان تسلیتی نفرستد.

در این رابطه بخوانید:

دسته گل"امکانات"سرمایه ملی را به آب داد/ آتشی که استعفا نمی دهد

آتش بیار "بحران" در معرکه ای که "مدیریت" ندارد

جنگل های رومشکان، سوختند

این آتش، دیگر "گلستان" نخواهد شد

مرثیه ی آتش بر جان بلوطستان/ جنگل های بلوط در آتش بی تدبیری سوخت

جدال آتش و بی امکاناتی/ جنگل های شهرستان کوهدشت، می لرزند/ «ابتکار»ی در کار نیست

آتشی که با سوختگی مهار شد

آتش در مزارع کوهدشت؛ برداشت اول

خوشه های گندم خاکستر شدند

انتهای پیام/

نظر شما