شناسهٔ خبر: 19637976 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

در پی عدم پذیرش بیانیه پایانی نشست ریاض

مرگ تدریجی یک ائتلاف

| بین الملل / احمد یوسفی صراف| پس از گردهم آیی نمایشی ریاض در برابر رئیس جمهور آمریکا انتظار اعراب حوزه خایج فارس و افکار عمومی به سمت محکمتر شدن ائتلاف رویایی سعودی ها می رفت اما در کمال تعجب در انتهای همین نشست، صداهای مخالف از جای جای مجلس برخواست، لبنان و عراق اولین کشورهایی بودند که به بیانیه پایانی نشست که بر علیه ایران و سوریه تنظیم شده بود واکنش نشان دادند. اما با گذشته یک هفته از این نشست و بازگشت سرای کشورهای عربی به وطن شان، رفته رفته صداهای مخالفت بیشتری به گوش میرسد، کنار کشیدن کویت و نارضایتی پاکستان از مهم ترین این مخالفت هاست. ائتلافی که میخواست به یک قدرت عربی در منطقه تبدیل شود حالا در اولین گام تشکیل دچار اختلافات شدید رهبران آن شده است.

صاحب‌خبر -

وزیر دفاع پاکستان: ژنرال شریف برای فرماندهی ائتلاف عربستان، از دولت اجازه نگرفته است

 وزیر دفاع پاکستان روز پنجشنبه با حضور در مجلس سنای این کشور برای توضیح درباره اخبار اخیر مبنی بر پیوستن ژنرال 'راحیل شریف' فرمانده سابق ارتش پاکستان به ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان به عنوان فرمانده این ائتلاف، به صراحت اعلام کرد که این ژنرال بازنشسته برای فرماندهی این ائتلاف، از دولت اسلام آباد اجازه نگرفته است.

«ژنرال راحیل شریف» رئیس سابق ستاد ارتش پاکستان که با هیاهوی رسانه‌ای فراوان به ائتلاف آل‌سعود پیوسته و  فرماندهی این ائتلاف را به عهده گرفته بود پس از گذشت تنها چند ماه متوجه اشتباه خود در مورد این ائتلاف شد.

روزنامه «اوصاف» نوشت: راحیل شریف فهمیده است سران سعودی وی را فریب داده و سیاست‌های ائتلاف را خلاف واقع بیان کرده‌اند. راحیل شریف در ابتدا گمان می‌کرد این ائتلاف صرفا در راه مبارزه با تروریست‌ها اقدام خواهد کرد ولی پس از حضور در صدر ائتلاف آل‌سعود متوجه شد که این ارتش تنها  پیش‌برنده سیاست‌های مخرب آل‌سعود است.

در این گزارش آمده است که دوستان نزدیک راحیل شریف به وی توصیه کرده‌اند هرچه سریع‌تر از سمت خود استعفا داده و به پاکستان بازگردد. قوای نظامی 41 کشور در ائتلاف آل‌سعود شرکت دارند ولی هیچ یک از سیاست اصلی این ائتلاف اطلاعی ندارند. «راحیل شریف» چهره بسیار محبوبی بین پاکستانی‌ها بوده و در مبارزه با تروریسم کارنامه درخشانی دارد و همین امر سبب شد تا سران سعودی با فشار به دولتمردان اسلام‌آباد مجوز فرماندهی وی بر ارتش ائتلاف را به دست آورده و چند ماهی از وی به عنوان فرمانده ائتلاف استفاده کنند. بازگشت راحیل شریف می‌تواند تبعات بسیار سختی برای آل‌سعود داشته و دلیلی محکم بر بی‌اعتبار بودن ائتلاف آل‌سعود و سیاست‌های دروغین آن باشد.

حمله روزنامه‌های سعودی به «میشل عون» برای مخالفت با بیانیه نشست ریاض

 در پی در هم شکستن وجهه تبلیغاتی ائتلاف عربستان در نشست‌ ریاض، رسانه‌های عربستان در حال انتقام‌جویی از کسانی هستند که این وجهه عربستان را در هم شکسته‌اند و هزینه‌های صورت گرفته برای برگزاری میلیونی این نشست‌ها را بر باد دادند. پس از برگزاری این نشست‌ها و صدور بیانیه‌های ضد ایرانی، نخستین کسی که اقدام به اعتراض کرد، لبنان بود. «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان اعلام کرد: ما از محتوای بیانیه پایانی ریاض اطلاع نداشتیم و این بیانیه‌ ما را غافلگیر کرد، زیرا قرار نبود در این نشست بیانیه‌ای با این محتوا صادر شود. رسانه‌های سعودی در ابتدا واکنش نشان ندادند زیرا سخنان جنجالی امیر قطر در حمایت از ایران، آنها را به خود مشغول کرد و بیشتر به حمله به امیر قطر پرداختند اما اکنون دیگر لبنان را نشانه گرفته‌اند. روزنامه الریاض، «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان را در پی آنکه تاکید کرد، لبنان هیچ اطلاعاتی از بیانیه پایانی نشست ریاض نداشته، دروغگو خواند.

روزنامه عکاظ نیز طی مقاله‌ای، نوک پیکان حملات خود را به سوی رئیس جمهور لبنان نشانه می‌رود و می‌نویسد که میشل عون از دروغ وزیرخارجه لبنان حمایت می‌کند. زیرا جبران باسیل ادعا می‌کند که بیانیه پایانی زمانی که وی در هواپیما بوده و در حال بازگشت به بیروت بوده، صادر شده است.

کویت نیز به ائتلاف نظامی عربستان نه گفت

خالد الجارالله، قائم مقام وزارت امور خارجه کویت امروز شنبه در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد: سخن گفتن از پیوستن کویت به یک نیروی  ناتوی عربی هنوز زود است چرا که امروزه کشورهای اسلامی به صورت خودکار همکاری های نزدیکی را با یکدیگر در زمینه مبارزه با تروریسم دارند.

وی افزود: مبارزه با تروریسم یکی از اهداف برجسته مشترک کشورهای اسلامی است و تعامل دو جانبه در این زمینه همواره ادامه دارد.

تعداد کشورهای شرکت کننده در این ائتلاف 41 کشور است که مهم‌ترین آن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ترکیه، پاکستان، مالزی و مصر هستند.

یکی از دلایل برجسته مخالفت کویت با این پیشنهاد عربستان و نپیوستن کویتی ها به ناتوی اسلامی، رویکردهای اعتدالی کویت و تلاش این کشور برای داشتن روابطی خوب و میانه رو در سطح منطقه است.

استراتژیست های دولت ترامپ تشکیل یک ناتوی عربی با همراهی اسراییل را برای مقابله با آنچه «بحران های خاورمیانه» نامیده اند طراحی کرده اند.

نظر شما