شناسهٔ خبر: 19637501 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

شراب سر به مهر پاداش پرودگار به سیراب کنندگان

گروه معارف: یک استاد حوزه عنوان کرد: مقربان پروردگار در قیامت از شراب سر به مهر یا همان «رحیق مختوم» در بهشت برین بهره مند خواهند شد که این نعمت الهی شامل حال کسانی است که در دنیا موجود زنده ای را سیراب نموده و یا برای انجام اعمال عبادی به بنده ای آب رسانده‌اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، آیت‌الله محمد محمدی قائینی استاد درس خارج از فقه حوزه علمیه استان، دوشنبه، 8 خرداد ماه در سالن اجتماعات کتابخانه مدرسه آخوند همدان اظهار کرد: در مجموعه نشست‌های سبک زندگی اسلامی، نتایج تکدی گری را، فقر، ذلت و مجازاتی سخت از سوی پروردگار عنوان کرد.

وی با بیان اینکه نباید طبع انسان فقیرانه باشد افزود: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «هیچ کس باب سوال و درخواست را باز نکرد مگر خدا دری از فقر را به روی او گشود» در حدیثی دیگر می‌فرمایند: تقاضای زیاد از مردم، ذلت را در پی دارد.

آیت‌الله قائینی گفت: امام سجاد(ع) نیز در این باب می‌فرمایند: « من ضمانت می‌کنم اگر کسی بدون ضرورت دست نیاز به سوی دیگری دراز نکند، هیچ گاه محتاج نخواهد بود، اما اگر فردی در اثر راحتی خود و بدون ضرورت احساس نیاز کند، زمانی نمی‌گذرد که خداوند او را محتاج واقعی خواهد کرد».

این مدرس حوزه ادامه داد: یکی دیگر از پیامد‌های تکدی گری ذلیل و خوار شدن است که امام علی(ع) می‌فرمایند: «در خواست کردن از دیگران طوق ذلت است که عزت را از عزیر می‌ستاند و حسب و نسب را انسان با اصل و نسب می‌گیرد» ، پیامبر اکرم(ص) نیز فرموده‌اند: «اگر کسی دری از درخواست را به روی خود باز کند، خداوند 70 باب فقر را به روی او می‌گشاید که کمترین آن نیز برطرف نخواهد شد.

وی گفت: در خواست از دیگران بنا بر گفته امام صادق(ع)، ذلت در دنیا، فقر زودرس و حساب طولانی در قیامت در پی خواهد داشت، کیفر و مجازات سخت از سوی خداوند یکی دیگر از پیامد‌های تکدی گری است که امام باقر(ع) در این باب فرموده‌اند: « اگر انسانی بدون نیاز و ضرورت از دیگری درخواست داشته باشد، خدا را در قیامت با صورتی مجروح ملاقات خواهد کرد».

تولید کار یکی از عوامل ریشه کنی فقر در جامعه

آیت‌الله قائینی ابراز کرد: یکی از عوامل ریشه کن کردن فقر در جامعه، تولید کار است، کشور ایران دارای ثروت‌های خدادادی بی نظیری است که در کنار نیروی جوان و هوش سرشار آنها و فرهنگ غنی دینی و مذهبی این کشور می‌توان در راستای تولید داخل پیش رفت، متأسفانه کمبود شغل، افزایش سن ازدواج و افسردگی‌های بسیاری را به دنبال داشته است.

این مدرس حوزه اظهار کرد: یکی از مسائلی که در دین مبین اسلام به آن تأکید بسیار شده است، سیراب کردن موجودات است که امام صادق(ع) در این خصوص می‌فرمایند: «مومن 7 حق برگردن مومن دارد؛ که یکی از آن سیراب کردن برادر مومن خود است، که در این صورت به ولایت الهی متصل می‌شود» پیامبر اکرم(ص) نیز در این باب فرموده‌اند: « با ارزش ترین اعمال نزد خدا، خنک کردن جگر‌های سوزان است»

آیت‌الله قائینی افزود: جبرئیل نیز، کمک به عیال واران، پوشاندن گناه و عیب دیگران و سیراب کردن مسلمانان را از جمله اعمالی می‌داند که در صورت حضورش در زمین به آن استمرار و همتی راسخ داشت و طبق سخن گوهر بار امام علی(ع) نیز، « سیراب کردن موجودات، اولین عملی است که انسان پاداش آن را در قیامت دریافت می‌کند».

این مدرس حوزه گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «فرزند صالحی که اسغفار کند، قرآنی که از آن خوانده شود، چاهی که حفر شود، درختی که کاشته شود، سنت حسنه ای که در دنیا برپا شود و آبی که جاری شود، از جمله اعمالی است که فرد پس از مرگ نیز پاداش آن اعمال را دریافت خواهد کرد».

وی اضافه کرد: دو گروه ابرار و نیکان که به مقام قرب الهی رسیده‌اند در قیامت از پاداش الهی بهره‌مند خواهند شد که مقربان پروردگار از شراب سر به مهر یا همان «رحیق مختوم» در بهشت برین بهره‌مند خواهند شد که این نعمت الهی شامل حال کسانی است که در دنیا موجود زنده ای را سیراب نموده و یا برای انجام اعمال عبادی به بنده ای آب رسانده‌اند.

 

 

 

نظر شما