شناسهٔ خبر: 19637448 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خودسازی و تربیت نفس در «آدم شدن چه مشکل!»

R1386/P1439/S4,35,37/CT1

کتاب «آدم شدن چه مشکل!» در باب جهاد بانفس به کوشش سیدحسین هوشی‌سادات منتشر و روانه بازار شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، کتاب «آدم شدن چه مشکل!»  شامل بخش‌هایی از سخنان و آثار مکتوب حضرت امام در باب جهاد با نفس و جهاد اکبر است که مرجع اصلی آن صحیفه امام خمینی (ره) می‌باشد که سعی شده مطالب به صورت یک دست و روان گردآوری و تدوین شود.

کتاب «آدم شدن چه مشکل!» در چهار بخش «اولین قدم»، «نفس؛ مادر بت‌ها»، «تربیت نفس» و «مَخلص کلام» گرد آوری شده است.

در معرفی کتاب  می‌توان به این سخن حضرت امام خمینی (ره) اکتفا کنیم که: «جوانان ننشینندکه گرد پیری سر و روی آنان را سفید کند. ما به پیری رسیده‌ایم و به مصائب و مشکلات آن واقفیم. شما تا جوان هستید می‌توانید کاری انجام دهید. تا نیرو و اراده جوانی دارید می‌توانید هواهای نفسانی، مشتهیات دنیایی، و خواسته‌های حیوانی را از خود دور سازید. ولی اگر در جوانی به فکر اصلاح و ساختن خود نباشید، دیگر در پیری کار از کار گذشته است. تا جوانید فکری کنید؛ نگذارید پیر و فرسوده شوید.»

در بخشهایی از کتاب می‌خوانیم:

ما تا اصلاح نکنیم خودمان را، کشور خودمان را نمی‌توانیم اصلاح کنیم. من نمی‌گویم که این‌طور باشید که خیر، از همه هواهای نفس بیرون بروید. این که نه برای من و نه برای شما و نه برای "الا من عصمه الله" میسور نیست. لکن ما قدرت داریم که جلوی زبان‌مان را بگیریم. نمی‌توانیم بگوییم که زبان‌مان اختیار ندارد ... 

پاشو از این مجلس!
توبه یک لفظی نیست که با لفظ «اتوبُ الی اللّه» کارش درست بشود! ندامت است. این ندامت به این زودی‌ها نمی‌آید برای یک اشخاصی که پنجاه سال غیبت کرده، پنجاه [سال] فحش داده، ریشش را سفید کرده در فحش و غیبت! او نمی‌تواند. او تا آخر عمر مبتلا است. اما [شما] جوان‌ها که گاهی اتفاق می‌افتد ـ و نگذارید اتفاق بیفتد ـ اگر یک مجلسی دیدید که غیبت می‌کنند، در یک روایتی مثل این‌که هست که حضرت می‌فرماید: «پاشو از این مجلس»، می‌گوید نمی‌شود، گفت: «اگر به پدرت فحش می‌داد تو پا نمی‌شدی که جلو بگیری؟ پا می‌شدی دیگر!»، مثل این‌که یک همچو روایتی هست. نگذارید غیبت بشود؛ «السامِعُ احَدُ المُغتابَیْن». این‌جور نیست که [بگوییم] او غیبت می‌کند، منی هم که گوش می‌کنم احَدُ المغتابَیْن هستم. نگذارید که این مفسده‌ها پیدا بشود، خودتان را نصیحت کنید.

تنها راه آرامش
قدرتمندان و ابرقدرتان به هر قدرتی برسند، دنبال قدرت فوق آن می‌گردند، و علم‌طلبان به هر مرتبه از علم برسند، مافوق آن را می‌خواهند و گم‌شدهٔ خود را که خود غافل از آنند در آن نمی‌یابند. اگر به قدرت‌طلبان، قدرت تسلّط و تصرّف در همهٔ عالم مادّی، از زمین‌ها و منظومه‌های شمسی و کهکشان‌ها و هر آن‌چه فوق آن‌ها است، بدهند و بگویند: «قدرت دیگری فوق این‌ها و عالمی یا عوالمی دیگر فراتر از این‌ها است، آیا می‌خواهی به آن‌ها برسی؟» محال است تمنّای آن را نداشته باشند، بلکه به لسان فطرت می‌گویند: «ای کاش به آن‌ها نیز دست یابیم!». و به همین‌گونه است طالب علوم، بلکه اگر شک کند که مقام دیگری، فوق آن‌چه دارد، هست، فطرت مطلق‌جوی او گوید: «ای کاش بود و من هم قدرت تصرّف در آن داشتم، یا سعهٔ علم من آن را نیز شامل بود!»

آن‌چه همه را مطمئن می‌کند و آتش فروزان نفس سرکش و زیادت‌طلب را خاموش می‌نماید، وصول به او است، و ذکر حقیقی او (جلّ‌وعلا) چون جلوهٔ او است، استغراق در آن آرامش‌بخش است؛ «ألا به ذکر اللّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوب».

این شیفتگان که در صراطند همه                         جوینده چشمه حیاتند همه
حق می‌طلبند و خود ندانند آن را                          در آب به دنبال فُراتند همه

کتاب «آدم شدن چه مشکل!» به کوشش سید حسین هوشی‌سادات گردآوری شده و با قیمت 8 هزار تومان توسط انتشارات نارگل روانه بازار شده است.

انتهای پیام/

نظر شما