شناسهٔ خبر: 19637090 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بخشایش اردستانی تشریح کرد

بهبود اقتصاد آمریکا؛ هدف اصلی ترامپ از ایران‌هراسی در میان اعراب

R41383/P41383/S9,1299/CT12

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به سخنان ترامپ پس از بازگشت از خاورمیانه گفت: آمریکا برای اینکه بتواند سلاح‌های خود را به عربستان و امارات و ... بفروشد باید دشمن‌تراشی کند و برای این کار نفوذ ایران را بهانه ایران‌هراسی در میان اعراب کرده‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، احمد بخشایش اردستانی، استاد علوم سیاسی دانشگاه و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اظهارات ترامپ پس از پایان سفر خاورمیانه‌ای مبنی بر صرف  قراردادهای میلیاردی منعقد شده با عربستان برای ایجاد اشتغال در آمریکا و نمایان شدن نوع نگاه و رویکرد دولت وی به سعودی‌ها گفت: این اظهارات هوش بالای وی را نشان می‌دهد که با صراحت لهجه سخن می‌گوید. وی در مبارزات انتخاباتی نیز گفته بود که عربستان مانند گاو شیرده است که ما باید آن را بدوشیم.

ایران‌هراسی؛ راهکار ترامپ برای تقویت اقتصاد آمریکا

وی افزود: در همین راستا ترامپ در سفر به عربستان قراردادهایی به ارزش حدود 500 میلیارد دلار بست و سپس در امریکا گفت من برای ایجاد شغل در آمریکا دست به هر کاری می‌زنم و منافع ملی آمریکا برای من اولویت اول را دارد، لذا برهمین اساس می‌توان اظهارات ضد ایرانی ترامپ در این سفر و حمایت از تشکیل ناتوی عربی را تحلیل کرد. 

بخشایش اظهار کرد: در واقع آمریکا برای اینکه بتواند سلاح‌های خود را به عربستان و امارات و ... بفروشد باید دشمن‌تراشی کند. اگر بخواهد داعش را به عنوان دشمن اصلی معرفی کند که همه می‌دانند داعش ساخته و پرداخته خود امریکا و عربستان سعودی است و ائتلاف ضد داعش نیز مشخص شده که یک ائتلاف صوری و ساختگی است که بتوانند به بهانه مبارزه با تروریسم از طریق این ائتلاف‌ها در سوریه و عراق دخالت کنند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: لذا برای دشمن‌تراشی، ایران را انتخاب کرده‌اند و مباحثی مانند گسترش حوزه نفوذ ایران در منطقه را مطرح می‌کنند تا ایران‌هراسی را در دل رهبران عربی ایجاد کنند و آنها را به انعقاد این قراردادهای میلیاردی تسلیحاتی متقاعد سازند.

ناتوی عربی؛ ائتلافی کاغذی ضد ایران با نامی جدید

وی یادآور شد: البته باید گفت ائتلاف‌هایی مانند ناتوی عربی از ابتدای انقلاب بر روی کاغذ وجود داشته و تنها اسم این ائتلاف‌ها هر از گاهی تغییر پیدا کرده است. کشورهای عربی به ویژه عربستان از اول انقلاب با ایران سر ناسازگاری داشته‌اند زیرا تابع سیاست‌های امریکا هستند. آمریکا در دهه اول انقلاب به دنبال اضمحلال ایران بود، در دهه دوم انزوای ایران را در دستور کار قرار داد و در دهه سوم استحاله ایران را پی می‌گیرد و در همه این سه دهه کشورهای عربی به امریکا کمک کردند و از سیاست‌های آمریکا حمایت نمودند.

بخشایش ابراز کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب سعودی‌ها چون ذلیل و خفیف هستند بخشی از پول‌ها را به عنوان هدیه و بخش اعظم را در قالب خرید تسلیحات به امریکایی‌ها می‌دهند. البته آنها به این فکر می‌کنند که با این میزان تسلیحات خود را قوی می‌کنند و نفوذ خود را در یمن، سوریه، عراق، بحرین و لبنان افزایش می‌دهند. 

وی ادامه داد: به عبارتی سعودی‌ها دم خود را به دم شتر آمریکایی‌ها بسته‌اند و هر جا این شتر حرکت کند آنها نیز دنبال آن حرکت می‌کنند. اما این حرکات و فعالیت‌ها بر روی ایران تأثیر زیادی نمی‌گذارد. آنچه برای ایران مهم است و تهدیدات خارجی را خنثی می‌کند حفظ و تقویت انسجام داخلی، مبارزه با مفاسد اقتصادی و افزایش اعتماد عمومی است و الا این گونه ائتلاف‌ها و تهدیدها کاری علیه ایران پیش نخواهد برد.

سخنان ضد ایرانی ترامپ به عمل نخواهد رسید

بخشایش درباره اینکه آیا سیاست‌های ضد ایرانی تامپ در سطح همین لفاظی‌ها برای جذب دلارهای سعودی باقی خواهد ماند یا به سطح عملی نیز می‌رسد، گفت: ترامپ قطعا به این ایران‌هراسی‌ها ادامه خواهد داد تا بتواند همچنان عربستان را بدوشد و اوضاع اقتصادی آمریکا را بهبود بخشد و در واقع این روند به این جا ختم نمی‌شود. 

وی اضافه کرد: اما در عمل آمریکایی‌ها وارد رو در رویی با ایران نخواهند شد اما همین اسلحه‌های فروخته شده به عربستان در سوریه، یمن و عراق به کار گرفته خواهد شد و اگر هر چه زودتر قصه داعش در سوریه و عراق به اتمام برسد این حربه نیز از عربستان گرفته می‌شود.   

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه‌ها

نظر شما