شناسهٔ خبر: 19637058 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولید ماهیان سردآبی در کهگیلویه وبویراحمد 13 تن افزایش یافت

یاسوج- ایرنا- مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت که تولید ماهیان سردآبی در این استان ظرف سه سال گذشته در دولت یازدهم و برغم ورود بیماری خطرناک و کشنده «وی اچ اس» حدود 13 درصد افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ویروس کشنده «وی اچ اس» در سال های 93 و 94 افزون بر60مزرعه پرورش ماهی قزل آلا در کهگیلویه وبویراحمد را به تعطیلی کشانده بود و منجر به کاهش حدود سه هزار تنی در تولید ماهیان سردآبی در این استان شد.
کارشناسان شیلات، ویروس «وی اچ اس» را یک بیماری غیربومی برای ماهی قزل آلا معرفی می کنند که از کشورهای فرانسه، چک و اسلواکی و تا حدودی از کشور ترکیه وارد شده و تخم حامل این بیماری به نام تخم فرانسوی شهرت دارد.
این ویروس کشنده که 12 استان کشور از جمله چهارمحال وبختیاری، لرستان، مازندران، همدان و کهگیلویه وبویراحمد را درگیر خود کرده بود تا تابستان سال گذشته افزون بر 900 مزرعه پرورش ماهی در این استان ها را به تعطیلی کشانده بود.
مزارع تعطیل شده ناشی از بروز این بیماری در استان کهگیلویه و بویراحمد از 60 مزرعه در سال 94 هم اینک به حدود 20مزرعه کاهش یافته است.
کورش یزدان پناه روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که این میزان تولید در قالب 26 مزرعه پرورش ماهی بود.
وی بیان کرد که میزان سرمایه گذاری و اشتغال این تعداد مزارع پرورش ماهی به ترتیب افزون بر 190 میلیارد ریال و 104 نفر بوده است.
یزدان پناه تصریح کرد که 34مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت تولیدی افزون بر 630 تن و با سرمایه گذاری بیش از 130 میلیارد ریال نیز به بانک های عامل استان معرفی و اماده دریافت تسهیلات هستند.
وی با اشاره به میزان تولید ماهی سردآبی در کهگیلویه و بویر احمد گفت که میزان تولید ماهیان سردآبی از حدود هفت هزار تن در سال 89 به بیش از 13هزار و 400 تن تا پایان سال 92 رسید.
وی گفت که میزان تولید ماهیان سردآبی در کهگیلویه و بویر احمد اکنون حدود 14 هزار و 700 تن است.
وی میزان سرانه مصرف ماهی در استان را هم اینک 6ونیم کیلوگرم دانست و گفت: در افق 1404 میزان سرانه مصرف ماهی در این استان باید به بیش از 10 کیلوگرم برسد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد سرانه مصرف ماهی در ایران را هم اینک حدود 10 کیلوگرم ذکر کرد و افزود که میانگین مصرف ماهی در کشور در افق 1404 نیز 16کیلوگرم تعیین شده است.
به گفته یزدان پناه کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب های تولید ماهی قزل آلا در کشور است به طوری که حدود 1.6 درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و 10 درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تامین می کند.
کهگیلویه وبویراحمد با دارا بودن حدود 10 درصد منابع آبی و 11 و نیم میلیارد مترمعکب روان آب، 10 درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را در خود جای داده است.
ظرفیت تولید سالانه ماهیان سردآبی در این استان با وجود این میزان منابع آبی بالای 30 هزار تن است.
میزان تولید ماهیان سردآبی در کهگیلویه و بویراحمد هم اینک حدود 14 هزار و 700 تن است که با بهره برداری این تعداد مزارع، میزان تولید به حدود 15 هزار و 310 تن خواهد رسید.
خبرنگار: حمید جهان**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
3016/8005

انتهای پیام /*

نظر شما