شناسهٔ خبر: 19631798 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

با اعلام ۱۶هزار شکایت از ۹۱۰میلیون خدمت پزشکی عنوان شد

«مواد غذایی ناسالم» گرفتاری برای پزشکان ــ بیماری برای مردم

R1014143/P34399/S2,18,24,1302/CT47 / R1014143/P34399/S2,18,24,1302/CT11

معاون سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به ۱۶هزار شکایت از پزشکان در برابر ۹۱۰میلیون‌بار مراجعه سرپایی و بستری در سال ۹۵ گفت: بیشتر شکایات در حوزه سلامت معطوف به آلودگی مواد غذایی است که هم کار پزشکان را زیر سؤال می‌برد و هم مردم دچار بیماری می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، علی فتاحی در نشست خبری رئیس سازمان نظام پزشکی کشور درباره میزان قصورات و عوارض پزشکی در سال 95 اظهار داشت: شکایت از اقدامات درمانی در تمام دنیا وجود دارد زیرا پزشکی همیشه با عوارض مواجه است و از طرفی نیز هر مشکلی که برای بیمار رخ می‌دهد خانواده متعاقباً قصور را از چشم پزشک می‌بیند و این در حالی است که هیچ پزشکی نمی‌تواند 100 درصد تضمین دهد که اقدامات پزشکی او بدون عوارض باشد.

وی ادامه داد: برای رسیدگی به قصورات و عوارض پزشکی سه مرجع دادسرای نظام‌پزشکی، دادسرای عمومی و انقلاب و تعزیرات به آنها رسیدگی می‌کنند که در مجموع این سه مرجع شاهد کاهش شکایت‌های پزشکی بودیم، به‌طوری که از 910 میلیون بار مراجعه درمانی در نهایت 16 هزار پرونده شکایت گزارش شد و این در حالی است که 40 درصد این پرونده‌ها مربوط به بیمارانی است که به هر 3 مرجع شکایت کردند یعنی ما یک آمار همپوشانی نیز داریم. 

معاون انتظامی نظام پزشکی تصریح کرد: در تمام دنیا 3 درصد اقدامات درمانی منجر به شکایت می‌شود که در 10 سال گذشته در ایران این آمار 6هزارم درصد بوده است که منجر به شکایت شده است، البته این شکایت‌ها در برخی استان‌ها متفاوت است مثلاً در برخی از استان‌ها تا 50 برابر بیشتر از استان دیگر شکایت پزشکی داریم و این به سواد و نوع فرهنگ مردم برمی‌گردد.

فتاحی در ادامه به آمار سازمان تعزیرات در سال 95 گریزی زد و گفت: این سازمان در سال 95، 10 هزار پرونده در حوزه سلامت داشت که بیشتر آن مربوط به موارد بهداشتی، دارویی و آلودگی مواد غذایی بود به‌طوری که 90 درصد این شکایت‌ها در حیطه مواد غذایی بوده و به‌نوعی مردم با مواد غذایی ناسالم بیمار می‌شوند و پزشکان نیز گرفتار این مشکلات و بیماری‌ها می‌شوند.

وی در توضیح بیشتر ابراز کرد: در تهران در سال 95،  120 میلیون بار مراجعه سرپایی داشتیم و 1.5 میلیون نیز بستری شدند که از این تعداد 900 نفر شکایت کردند که 60 درصد این شکایت‌ها مربوط به مشکلات دست‌خط پزشکان، دارویی و ... بود و این در حالی  بود که ما در سال با 150 نفر برخورد قانونی می‌کنیم که اصلاً پزشک نیستند ولی در کارهای پزشکی دخالت می‌کنند که منجر به شکایت مردم شده است.

معاون انتظامی نظام پزشکی عنوان کرد: آسان‌ترین راه برای مردم برای ارائه شکایت درباره مشکلی که در حوزه سلامت با آن مواجه شدند، شماره 1690 است که طبق آمار سال 95 نسبت به سال 94 تعداد این شکایت‌ها نیز از 1.5 میلیون بستری در تهران کاهش و به 400 شکایت منجر شده است که بیشتر این 400 شکایت نیز در بیمارستان‌ها معطوف به شکایت از گرانی خدمات پزشکی بوده است در حالی که سبد درمان مانند سبد محصول غذایی نیست که قیمت دقیق و مشخصی در آن تعیین شود که این مسئله باعث می‌شود سوءتفاهماتی برای بیماران ایجاد شود.

فتاحی درباره تعداد شکایات دریافت‌های غیرمتعارف نیز توضیح داد: براساس گزارش‌های ثبت‌شده در سال 95 بالغ بر 20 شکایت در این زمینه داشتیم.

وی درباره برخی اتفاقاتی که در حوزه سلامت رخ می‌دهد و آسیب آن به جامعه پزشکی و متعاقباً به اعتماد مردم وارد می‌شود، گریزی زد و  گفت: مثلاً وقتی یک هنرمند به‌دلیل سکسکه دچار مشکلاتی می‌شود و در نهایت فوت می‌کند ما مواجه می‌شویم که در همان ایام بسیاری از مردم به‌دلیل سکسکه به بیمارستان مراجعه می‌کنند در حالی که ما از روز دوم فوت این هنرمند دلیل مرگ را می‌دانستیم ولی اجازه دادیم تمام فرآیند نظارتی و پزشکی صورت پذیرد تا هیچ سوءبرداشتی در اذهان عمومی رخ ندهد.

معاون انتظامی نظام پزشکی درباره این شائبه که سازمان نظام پزشکی در شکایات بیماران از پزشکان همیشه طرف صنف پزشکی را می‌گیرد، پاسخ داد: این مسئله را می‌توان در آمار تبرئه پزشکان مقایسه کرد، زیرا در 3 مرجع دادسرای نظام پزشکی، دادسرای عمومی و انقلاب و تعزیرات، آمار تبرئه پزشکان وجود دارد، که با نگاهی به این آمارها متوجه می‌شویم تفاوت فاحشی بین تبرئه پزشکان در این 3 مرجع وجود ندارد.

فتاحی درباره میزان شکایات بیماران از برخی رشته‌های پزشکی مانند دندانپزشکان و خدمات زایمان و ارتوپدی توضیح داد: مسلماً آمار این رشته‌ها در شکایات پزشکی بالاتر است چون تعداد خدمت‌دهنده آن نیز بیشتر است مثلاً تعداد دندانپزشکان نیمی از جامعه پزشکی را تشکیل می‌دهند و خدمات دندانپزشکی نیز بالاست و از طرفی جراحی‌های مانند زایمان و ارتوپدی عوارض بسیار بیشتری نسبت به جراحی‌های دیگر دارد  و این مقولات باعث می‌شود شکایات بیماران نیز از این رشته‌های پزشکی بیشتر شود.

انتهای پیام/*

نظر شما