شناسهٔ خبر: 19631515 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

پرونده‌های فساد مالی خانواده اردوغان!

هر از چندگاهی در رسانه ها اسنادی از معاملات مخفیانه و فعالیت های تجاری بعضا غیرقانونی اعضای خانواده اردوغان مخابره می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه 598 به نقل از میزان، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی ترکیه قریب به 15 سال است که مرد نخست سرزمین آناتولی محسوب می‌شود؛ فردی که دیدگاه‌هایش پیرامون موضوعات مختلف دچار سیالیت و اعوجاج است؛ البته علاوه بر رفتارهای متناقض اردوغان که بعضا به دیکتاتوری و استبداد رای می‌انجامد، حواشی پیرامون خانواده او نیز زیاد است.

اردوغان 63 ساله حدود 38 سال پیش در ۴ ژوئیه ۱۹۷۸ با «آمینه اردوغان» ازدواج کرد و دارای چهار فرزند، دو پسر و دو دختر است.

مراسم ازدواج «سمیه اردوغان» دختر رئیس جمهور ترکیه با پسر یکی از صنعتگران سرمایه دار ترکیه، اوایل سال گذشته در استانبول برگزار شد و بازتاب وسیعی در سطح رسانه‌های دنیا داشت.
اما تمام مسائل مربوط به خانواده آقای اردوغان مرتبط با مخارج گزاف جشن عروسی دختر وی نمی‌شود؛ بلکه هرازچندگاهی در رسانه ها اسنادی از معاملات مخفیانه و فعالیت های تجاری بعضا غیرقانونی اعضای خانواده آقای اردوغان مخابره می‌شود.
 
 خرید نفت‌کش 13 هزار تنی در بهشت فراریان مالیاتی
اخیرا یک گروه مطبوعاتی اروپایی از کشورهای فرانسه، بلژیک، ایتالیا و اسپانیا که پس از افشای اسناد پاناما، بر روی گریزگاه‌های مالیاتی در اروپا و حاشیه دریای مدیترانه، تمرکز کرده‌اند، طی تحقیقاتی به 150 هزار سند مربوط به پناهنگاه‌های امن مالیاتی در مدیترانه، «مالت» و «جزیره من» دست یافتند؛ آنها در ادامه تحقیقاتشان پی بردند که خانواده رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مالک یک کشتی نفتکش 13 هزار تنی با نام «آگ داش» هستند که آن را از طریق کمپانی‌هایی که در مالت و جزیره من، ثبت شده‌اند، به دست آورده‌اند.

آنطور که در گزارش گروه مطبوعاتی اروپایی ضد فرار مالیاتی قید شده، یک چهارم از بودجه این اقدام توسط «سیتکی آیان»، تاجر ترکیه‌ای که یکی از دوستان خانواده اردوغان است، تهیه شده و سه چهارم باقی مانده توسط «مبارز منسیموف»، میلیاردر ترکیه‌ای آذری تامین شده که مالک گروه حمل و نقل «پالمالی» مستقر در استانبول است.
 
 اخراج مسئولان مبارزه با فساد توسط اردوغان برای مصونیت فرزندان!
پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر فعالیت‌های مرموز اقتصادی خانواده آقای اردوغان منتشر شده بود؛ در دسامبر سال 2013 اداره مبارزه با جرایم مالی و درآمدهای مجرمانه وابسته به دایره امنیت استانبول، 47 نفر از جمله پسران سه تن از وزرای کابینه اردوغان را بازداشت کرد؛ یک ماه بعد از آن، رسانه‌های ترکیه خبر دادند که احتمالا پای دو پسر اردوغان یعنی«نجم‌الدین بلال» و«احمدبوراک» نیز به این پرونده باز خواهد شد.

پس از مطرح شدن نام پسران اردوغان در پرونده فساد مالی در ترکیه، ناگهان «معمّر عکاّش»، دادستان ویژه مبارزه با فساد استانبول از کار برکنار شد؛ وی طی مصاحبه‌ای گفت که«دستانی در دولت مانع انجام وظیفه او شدند»!در همان زمان نیز جنازه یک کمیسر پلیس مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان‌یافته در خانه‌اش پیدا شد.

اردوغان سپس برای اینکه مانع از ادامه تحققات پیرامون فساد مالی فرزندانش شود، طی حکمی350 افسر پلیس از جمله مسوولان واحدهای مبارزه با جرایم اقتصادی، قاچاق و جرایم سازمان یافته ترکیه را از کار برکنار کرد.
 
 زمین‌خواری به سبک آقازداه‌های تُرک
در اکتبر سال 2015 نیز«مهمت شمشک» وزیر مالیه ترکیه، در پاسخ به سوال نماینده پارلمان این کشور از حزب اپوزیسیون جمهوری خلق، تایید کرد که یک زمین 780000 متر مربعی به قیمت 3 میلیون لیر ترکیه به بنیاد«تورک گِو» که متعلق به بلال و سمیه اردوغان است فروخته شده، در حالی که ارزش بازاری آن 606 میلیون لیر بود.
 
 معامله نفتی با تروریست‌ها
 
در آذرماه سال 94 در پی سرنگونی جنگنده سوخو 24 روسی توسط ترکیه، دولت و رسانه‌های روسیه، آشکارا و به صراحت دولت اردوغان را به پشتیانی از داعش و تجارت نفتی غیرقانونی این گروه تروریستی متهم کردند. رسانه‌های روسی در آن مقطع اعلام کردند که حملات جنگنده‌های روسی به تانکرهای حامل سوخت داعش، تجارت کلان و پرسود نفت با داعش را برای برخی مقامات ارشد ترکیه به خطر انداخته  و این مساله موجب خشم شدید مقامات آنکارا شده است.

همچنین در همان مقطع ، شبکه‌های اجتماعی روسیه عکس‌هایی از «نجم‌الدین بلال» پسر کوچک اردوغان، در حال صرف ناهار با افرادی شبیه به اعضای داعش منتشر کردند؛ به ادعای رسانه‌های روسی، یکی از افراد حاضر در عکس‌ها، از سرکردگان داعش بود که در کشتارهای حمص و بخش کردنشین سوریه نقش فعالی داشت؛ گمانه‌زنی‌ها رسانه های روسی حاکی از آن بود که «بلال اردوغان»،نقش اصلی را در تجارت نفت دزدیده شده عراق توسط داعش بازی می‌کند.

 اشرافیگری خانواده اردوغان به روایت نشریه آلمانی
در اردیبهشت سال گذشته نشریه «بیلد» آلمان به گوشه‌هایی از زندگی اشرافی خانواده رئیس‌جمهور ترکیه پرداخت و با توصیف آنها به «حلقه قدرتمند اطراف اردوغان» نوشت: آنها پشت دیوارهای بلند در محله «اسکودار» اسلامبول به سر می‌برند. در این محله پنج ویلا قرار دارد که همگی به پسرهای اردوغان (احمد و بلال) تعلق دارد و ارزش آنها حدود شش میلیون یورو است.

این نشریه در گزارشش آورده بود: در حالی که اردوغان سالانه حدود 50 هزار یورو حقوق می‌گیرد، فرزندانش در پول غرق هستند.

در ارتباط با سایر اعضای خانواده اردوغان، روزنامه «جمهوریت» چاپ ترکیه نوشت که کوچکترین دختر اردوغان در صنایع آرایشی، غذاهای آماده، ترابری و جواهرات سرمایه‌گذاری کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما